121562
۰۱ آذر ۱۳۹۶
فعال عرصه نشر؛

میزان مطالعه رابطه مستقیم با توسعه پایدار دارد

مدیر شبکه کتاب کودک ایران «دانی» با بیان اینکه میزان مطالعه با توسعه پایدار در هر کشور رابطه مستقیم دارد، گفت: باید برای پرورش کارآفرین در کشور محتوای مناسب تولید کرد.

به گزارش کودک پرس ، علی محمدپور به مناسبت فرارسیدن دوم آذر روز کتابگردی اظهار داشت: کتاب در تمام جوامع بخصوص کتاب کودک رابطه مستقیم با توسعه پایدار دارد، آمار کتابخوانی در تمام کشورهای پیشرفته جهان بالاست و کشورهای در حال توسعه مثل هند و برزیل بسیار بیشتر از کشورهای پیشرفته به کتابخوانی کودکان اهمیت می دهند و این مسیر را سریع می پیمایند زیرا می خواهند توسعه پیدا کنند.
وی با بیان اینکه سرانه مطالعه کتابخوانی کودکان در هند بیش از 70 دقیقه در روز است، افزود: کشوری مثل هند که بسیار عقب مانده و فقیر بود در حال افزایش سرانه مطالعه کودکان خود است تا به سمت پیشرفت حرکت کند و احتمالا تا 10 سال آینده این کشور با گذشته ای که ما از آن می دانیم قابل مقایسه نیست.
این نویسنده کودک و نوجوان ادامه داد: مردم هند در چند سال آینده دارای مهارت های زیادی در زمینه کسب دانش و علم خواهند بود زیرا این مردم همان کودکانی هستند که امروز به میزان زیاد مطالعه می کنند و بطور متوسط در هفته دو سه کتاب می خوانند.
محمدپور اضافه کرد: بر اساس یک آمار، سرانه مطالعه بزرگسالان ایران در روز 12 دقیقه است که وقتی به کودکان برسد، این آمار بسیار کم می شود، بر اساس آمار خانه کتاب، حدود 30 میلیون جلد کتاب کودک در سال 95 تولید شده است، بر اساس آماری دیگر از نفوس و مسکن، تعداد افراد زیر 18 سال در کشور 24 میلیون نفر است بعبارتی به هر کودک و نوجوان ایرانی یک جلد کتاب می رسد.
به گفته وی، از روی همین میزان تولید کتاب هم می توان میزان مصرف کتاب را متوجه شد.

 

 

** چشم انداز مناسبی برای توسعه پایدار نداریم

محمدپور گفت: قبلا در مدارس کتابخانه وجود داشت اما به دلایلی این کتابخانه ها جمع شد و شاهد پایین آمدن میزان کتابخوانی در میان دانش آموزان شدیم، حال سوال این است آیا با این میزان مطالعه می توانیم به سمت توسعه پایدار حرکت کنیم.
مدیر شبکه کتاب کودک ایران «دانی» توضیح داد: بر اساس اطلاعات و اعلام یونسکو، توسعه پایدار با میزان کتابخوانی کودکان و نوجوانان هر کشور ارتباط مستقیم دارد بنابراین با شرایط کنونی کتابخوانی در ایران نخواهیم توانست چشم انداز مناسبی در این حوزه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه به دلیل این مساله، شرایط اجتماعی و فرهنگی خوبی در آینده نخواهیم داشت، ادامه داد: کشورهای دیگر به سرعت در حال پیشرفت هستند و بر روی نسل کودک و نوجوان خود سرمایه گذاری می کنند در حالیکه این سرعت در کشور ما کند است و سرمایه گذاری هم تاکنون صورت نگرفته بنابراین یک شکاف پیشرفته فرهنگی و اجتماعی میان ما و کشورهای یاد شده ایجاد شده است.
به گفته این منتقد حوزه نشر، این شکاف به سرعت در حال افزایش است زیرا کشورهای پیشرفته در مقابل رشد کند، بسیار سریع در حال رشد هستند.

 

 

** میزان مهارت با میزان درآمد رابطه مستقیم دارد

محمدپور گفت: در کشورهای پیشرفته میزان مطالعه رابطه مستقیم با میزان درآمد و رشد آن دارد در حالیکه در کشور مطالعه نقش کمرنگی در میزان درآمد افراد دارد و شاهدیم که حتی در فیلم ها و سریال ها، آنهایی که درس نخواندند و مطالعه نداشتند، افرادی پولدار و موفق معرفی می شوند که این مساله به مخاطبان القا می کند، در صورت زیاد درس خواندن و مطالعه به جایی نخواهید رسید.
وی با تاکید بر تغییر این نوع نگاه و فرهنگ افزود: افزایش مهارت که از مطالعه نتیجه می شود باعث افزایش میزان درآمد و پیشرفت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی می شود.

این نویسنده کودک و نوجوان اظهار کرد: باید برای مخاطبان خود بر اساس جغرافیای زیستی و شرایط زندگی محتوای متفاوت در قالب کتاب های آموزشی و غیر آموزشی تولید کنیم، بعبارتی باید دانست محتوا برای مخاطبی که در شمال کشور زندگی می کند با فردی که در پایتخت ساکن است، تفاوت دارد.
وی توضیح داد: وقتی محتوا یکسان باشد نخواهیم توانست به کودکی که در جایی بجز تهران زندگی می کند، یاد دهیم که چگونه خلاق باشد و اقتصاد را شکل دهد در این صورت است که او تصور می کند، فرصت رشد فقط در پایتخت کشور وجود دارد بنابراین در اولین فرصت به تهران کوچ کرده و حاشیه نشین می شود.
محمدپور با اشاره به افزایش پدیده حاشیه نشینی و مهاجرت به پایتخت افزود: در صورتی که محتوای مناسب به مخاطب داده شود، او تصور نخواهد کرد که فقط در تهران کار وجود دارد و می توان موفق بود بلکه با بهره مندی از ظرفیت های موجود در محل زندگی خود می توان کارآفرین شد.

مدیر شبکه کتاب کودک ایران«دانی» مقصر این بی علاقگی به محتوا را نه مخاطب بلکه سوء مدیریت متولیان آن دانست که نتوانسته اند، وی را با استفاده از محتوای مناسب توانمند کرده و مهارت های اجتماعی، مالی و فرهنگی او را ارتقا دهند.
وی با بیان اینکه کارآفرینی، مسئولیت پذیری و ایده پردازی را باید از کودکی و به تدریج آموزش داد، گفت: در همه جای جهان این موارد آرام آرام شکل می گیرد در حالیکه در کشور ما به دلیل همان ضعف در تولید محتوا کار آفرین پرورش نمی یابد و به تبع آن کار آفرین هم نخواهیم داشت بنابراین با محتوای مناسب می توان به توسعه پایدار رسید.
محمد پور افزود: مگر می شود همه افراد جامعه یک مدل حرف بزنند و رفتار کنند؛ مساله ای که حتی خانواده ها هم نسبت به آن بی توجه هستند، باید بدانیم از طریق کتاب و تلویزیون می توان محتوای مختلف را آموزش داد و نباید با محتوای یکسان و یکدست مانع از بروز استعداد و خلاقیت افراد شد.

 

منبع: ایرنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار