179789
۱۵ مهر ۱۳۹۷

۳۶ هزار کودک ۳ تا ۶ ساله اصفهانی در مهدهای کودک‌‌ ثبت‌نام شده‌اند

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان گفت: ۲۲۰ هزار کودک بین ۳ تا ۶ سال در استان اصفهان وجود دارند که ۳۶ هزار نفر آنها در مهد‌های کودک زیر پوشش بهزیستی ثبت‌نام شده‌اند.

به گزارش کودک پرس ، مجتبی ناجی در نشست مطبوعاتی با اصحاب رسانه با اشاره به برنامه‌های ویژه هفته کودک اظهار داشت: بهزیستی یکی از ارگان‌های متولی حقوق کودک است که برنامه‌های ویژه‌ای در این راستا در نظر گرفته است.

وی افزود: بهزیستی با رایزنی‌هایی که با دستگاه‌های مختلف از جمله آموزش و پرورش، دادگستری و نیروی انتظامی دارد، سعی در تامین نیازهای بر حق کودکان برای ارتقای رشد اجتماعی بهتر دارد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان با بیان اینکه مجموعه برنامه‌هایی که در دستور کار قرار دارد، حاوی یک پیام کلی است، گفت: جامعه باید به حقوق کودکان توجه کند و برای حمایت از آنان تلاش کند.

وی ادامه داد: در ایران هم قوانینی برای حمایت از کودکان و جلوگیری از کودک آزاری تسهیلاتی به دست آمده تا موانع رسیدن به هدف برداشته شود.

220 هزار کودک بین 3 تا 6 سال در استان وجود دارند

ناجی با اشاره به لزوم آموزش‌‌های پیش دبستانی به کودک اظهار داشت: این آموزش‌ها اجباری است ولی بهتر است کودکان قبل از ورود به مدرسه از این آموزش‌ها بهره‌مند شوند.

وی تصریح کرد: 22 هزار کودک بین 3 تا 6 سال در استان اصفهان وجود دارند که 36 هزار نفر آنها در مهد‌های کودک زیر پوشش بهزیستی ثبت نام شده‌اند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان افزود: آمار ثبت نام شده در این مراکز، بسیار کم است و انتظار می‌رود، 20 درصد از گروه هدف در مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها ثبت نام کنند.

وی خاطرنشان کرد: در گذشته مادران شاغل کودکانشان را به مهدهای کودک می‌سپردند ولی امروزه رسالت مهد فراتر رفته و گذشته از نگهداری به تعلیم و تربیت کودکان همت گماشته است.

رشد عقلانی و ذهنی کودکانی که پیش دبستانی رفته‌اند، بیشتر از دیگر بچه‌هاست

ناجی با بیان اینکه تحقیقاتی روی کودکانی که آموزش‌های پیش از دبستان را گذرانده‌اند، گفت: طی این تحقیقات، مشخص شده که آموزش قبل از دبستان اثر گزاری بسیاری در روند زندگی کودکان داشته است.

وی ادامه داد: کودکانی که به مهد کودک می‌روند یا آموزش قبل از مدرسه را می‌بینند، رشد شناختی، عقلانی و ذهنی‌شان از کودکانی که این دوره‌ها را طی نکرده‌اند، بیشتر است.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان اظهار داشت: در این تحقیقات، تفاوت زیادی در زمینه رشد حرکتی این دو گروه کودک مشاهده نشده، هرچند مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی از نظر فیزیکی استاندارد لازم را دارند ولی مکان برای جست و خیز و رشد حرکتی آنها کافی نبوده است.

وی خاطرنشان کرد: باید رویکردی نهادینه شود که مهدهای کودک، رشد روانی، ذهنی، شناختی و حرکتی بچه‌ها را تامین کند.

ناجی مسئله تربیت را یکی از عواملی دانست که گرایش به فرزندآوری را کم کرده است و گفت: بعضی خانواده‌ها برای تربیت کودکان با مشکل مواجه شده‌اند که مهدهای کودک در راستای فرزند پروری می‌تواند به این خانواده‌ها کمک کنند و با نظارت بر رشد ذهنی، شناختی، روانی و حرکتی، کودکان را آموزش دهند.

800 مهد کودک زیر پوشش بهزیستی در استان فعالیت می‌کنند

وی با اشاره به تعداد مهدهای کودک زیر پوشش بهزیستی اظهار داشت: در حال حاضر 800 مهد کودک در استان اصفهان به فعالیت مشغولند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان اصفهان خاطر نشان کرد: 600 مهد کودک در محیط‌های شهری، 150 مهد کودک در محیط‌های روستایی و 50 مهد کودک با نام آدینه مهد در مکان‌های برگزاری نماز جمعه در همان بازه زمانی به کودکان خدمات ارائه می‌دهند.

وی با بیان اینکه شهریه پایه این مهدهای کودک با هم متفاوت است، گفت: شهریه پایه ماهانه مهدهای روستایی بین 80 تا 120 هزار تومان و در محیط‌های شهری بین 150 تا 230 هزار تومان است.

ناجی تصریح کرد: اهمیت آموزش پیش از دبستان بر هیچکس پوشیده نیست، ولی بعضی از خانواده‌ها با توجه به شرایط اقتصادی فعلی، قادر به پرداخت شهریه برای کودکانشان نیستند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان از افرادی که تمایل به انجام کارهای عام المنفعه دارند، خواست تا در مسیر تاسیس مهدهای کودک قدم بگذارند تا خانواده‌های کم درآمد و بی بضاعت بتوانند کودکشان را در مهد کودک ثبت نام کنند.

توزیع غذای گرم بین 7 هزار و 300 کودک در مهدهای روستایی

وی با اشاره به طرح تامین یک وعده غذای گرم در مهدهای روستایی اظهار داشت: در سال تحصیلی گذشته بین 7 هزار و 200 کودک در مهدهای روستایی توزیع شده است.

ناجی ادامه داد: سال تحصیلی گذشته ظهرها به کودکان مهدهای روستایی و حاشیه نشین یک وعده غذایی گرم داده شد که هزینه‌ای بالغ بر 2 میلیارد و 200 میلیون تومان پرداخت شد.

معاون اجتماعی بهزیستی استان خاطرنشان کرد: برنامه‌های مختلفی به بهانه هفته کودک در نظر گرفته شده که کودکان مهدهای کودک و پیش دبستانی زیر پوشش بهزیستی از آنها استفاده خواهند کرد.

وی افزود: 16 مهر روز جهانی کودک همایشی با مشارکت مراکز کودک با هدف برجسته کردن موضوعات مربوط به کودکان در سالن اجتماعات بهزیستی پل خواجو برگزار می‌شود.

ناجی تصریح کرد: مراسم بزرگداشت حضرت رقیه برای کودکان 5 تا 6 ساله، بازدید از استانداری برای بچه‌های پیش دبستانی، برگزاری نمایشگاههای مرتبط با کودک نیز از جمله برنامه‌های هفته کودک است.

فراخوان ملی برای کمک به دانش‌آموزان بی بضاعت

در ادامه نشست معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان نیز با اشاره به لزوم حمایت از دانش‌آموزان بی‌بضاعت اظهار داشت: باید با جلب کمک‌های مردمی و فعالیت سازمان‌ها قدمی برای رفع نیازهای این قبیل دانش‌آموزان برداشته شود.

اصغر شاهزیدی افزود: پویش کمک به دانش‌آموزان بی بضاعت از 19 شهریور آغاز شده و تا 19 مهر ادامه دارد و هدف آن تهیه لوازم التحریر برای دانش‌آموزان بی بضاعت است.

وی با بیان اینکه در حوزه مشارکت‌ها، حمایت از تمام دانش آموزان بی بضاعت انجام می‌شود، گفت: تمام دانش آموزان نیازمند، ایتام، دانش آموزان بد سرپرست یا سرپرست ناتوان، معلولان و بیماران صعب العلاج از خدمات مشارکت‌های مردمی استفاده می‌کنند.

معاون مشارکت‌های مردمی بهزیستی استان اصفهان ادامه داد: بهزیستی با کمک خیران و خیریه‌ها به کمک نیازمندان می‌رود و تا جایی که امکان دارد از مشکلات آنها می‌کاهد.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار