178300
۰۷ مهر ۱۳۹۷

کودکانی که زود بزرگ می‌شوند/ ازدواج در سنین کودکی مهمترین عامل طلاق

معضلی به نام کودک همسری که گریبان گیر بسیاری از کودکان دختر و پسر هست، کودکانی که در اوج کودکی به خانه بخت می‌روند و مزه کودکی را نمی‌چشند.

به گزارش کودک پرس ، پاییز و بازگشایی مدارس که سرنوشت رقم خورده‌ای هرکودکی است که بتواند تحصیل کند وپیشرفتی در راه کشور باشد. اما سرلوحه زندگی بسیاری از کودکان آنچنان که می‌خواهند نیست علاوه بر کودکان کاری که از تحصیل جامانده اند و طمعه‌ی افراد سود جو شده اند. کودکانی نیز هستند که به جای تحصیل لباس عروسی بر تن میکنند و به نبرد با مشکلات زندگی می‌روند.

معضلی به نام کودک همسری که گریبان گیر بسیاری از کودکان دختر و پسر هست. کودکانی در اوج کودک بودن و بازی و شیطنت‌های کودکی به خانه بخت می‌روند و مزه کودکی را نمی‌چشند. گویا کشور ما هم در این زمینه گرفتار است و استان‌های مانند خراسان رضوی و آذربایجان شرقی در رتبه‌های اول و دوم قرار دارند.

گرچه این مشکل جدی هست، اما برخی از افراد بخاطر فقر فرهنگی یا عقاید دور افتاده از کتب فقهی که سن بلوغ دختران را ۹ و پسران را ۱۵ سالگی در نظر گرفته استفاده می‌کنند و اگر در این زمینه موفق نباشند با استفاده از ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی که ازدواج پسران و دختران ۱۵ و ۱۳ مجاز و اگر در سن کمتر از آن نیز باشد با اجازه، ولی صورت می‌گیرد کار خود را راه می‌اندازنند.

 

اما اگر این گونه باشد. کودک نباید کودکی کند؟ بازی‌های کودکانه وشیطنت داشته باشد؟ تحصیل کند و از زندگی خود لذت ببرد؟

امری مانند طلاق که امروزه شاهد روزافزون آن نیز هستیم اکثرا در این ازدواج‌ها اتفاق می‌افتد.

اگر راهی دادگاه شوید وشاهد طلاق‌های انجام شده باشید متوجه خواهید شدکه افراد سن کم به دادگاه مراجعه می‌کنند؛ و اکثرا دلایشان ازدواج در کودکی است.

در همین خصوص در طی مصاحبه‌ای که با یک زن ۳۰ ساله‌ای داشتیم می‌گوید: در ۱۳ سالگی ازدواج کرده و با مهارت زندگی آشنایی چندانی نبوده است و همچنین اظهار می‌کند مزه کودکی را نچشیده به خانه بخت رفته و تفاوت سنی او با فرزند اولش ۱۴ سال است و در این سن از بیماری‌های مانند دیابت وپوکی استخوان رنج می‌برد.

کمی آن طرف‌تر دختر ۱۷ ساله‌ای که به دادگاه مراجعه بود می‌گوید:در این سن به طلاق اقدام کردم. چون خانواده ام زندگی مرا معامله کرده اند و دیگر نمی‌توانم این زندگی را تحمل کنم.

همین امر است که امروزه کشور ما دارای ۲۴ هزار کودک بیوه زیر ۱۸ سال را داراست شاید این تنها آمار رسمی ثبت شده باشد و از آمار غیررسمی آن خبری نیست.

حامد خضرلو روانشناس و مشاور خانواده در آذربایجان غربی در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه؛ گفت: اینگونه ازدواج‌ها در جامعه معضل بشمار رفته و گریبان گیر تمامی جهان است و بسنده به یک مکان وموقعیت نیست واین معضلی است که باعث از بین رفتن حق اساسی یک انسان به نام حق انتخاب می‌شود و فرد هیچ گونه سهمی در از بین رفتن آن ندارد.

 

وی در خصوص علت های که منجر به اینگونه ازدواج‌ها می‌شود چنین اظهار کرد:در این خصوص علل متعددی وجود دارد که میتوان از آن‌ها به فقر فرهنگی در بعضی خانواده‌ها اشاره کرد که میخواهند عفت کودک را حفظ کنند، ولی این در حالی است که کودکشان را وارد آسیب‌های جدی میکنند. آسیبی که شاید در نگاه اول بنظر نیاید، ولی بعد‌ها دردسر ساز خواهد شد .

خضرلو افزود:از عوامل دیگری مانند مسایل مالی است که اکثرا خانواده ها را وادار کرده که کودکان خود را قربانی این عمل کند و از عوامل دیگری نیز میتوان مانند اعتیاد و تبیعض بین فرزندان اشاره کرد.

 

وی افزود:گاهی این ازدواج‌ها در قشرمرفح نیز اتفاق می افتد مانند اختلالات هورمنی که در کودکان بروز می‌کند ویا حس تنهایی، آن‌ها را به این سمت سوق می‌دهد و خانواده را در عمل انجام شده قرار می‌دهد.

خضرلو در خصوص آثار زیانبار این موضوع نیز گفت: سلامتی اینگونه افراد از لحاظ جسمی و جنسی در خطر است، کودکی که هنوز در حال رشد و نمو هست و استخوان بندی آن از جمله لگن و دندان‌ها بدرستی شکل نگرفته اند، در این سن کم مجبور می شوند طمع مادر شدن را بچشند و در واقع تعادل بدنی آن‌ها بهم میخورد و این تعادل باعث انتقال بعضی بیماری‌ها به نوزاد می شود و مشکلات عدیده ای را در کودکان به وجود می آورد.

وی همچنین افزود کمبود‌های ویتامنی و کلسیم وپروتیین برای همیشه در بدن آن‌ها باقی می‌ماند و، چون اکثرا این ازدواج‌ها بخاطر فقر اتفاق می‌افتد فرد نمی‌تواند آنان را جبران کند .

این روانشناس گفت:از لحاظ روحی نیز این افراد حس شکست به آن‌ها دست می‌دهد واز اعتمادبنفس بشدت پایین برخوردار می شوند وپیری زودرس هم در این افراد زود تر از سایر افراد اتفاق می‌افتد.

تحصیل و آموزش باید اجبار شود

خضرلو با اشاره به اینکه باید قوانینی تصویب شود تا از وقوع چنین ازدواج هایی جلوگیری شود افزود:درس خواندن و تحصیل حق همه ی کودکان است و باید تحصیل و آموزش اجباری شود.

وی ادامه داد:علاوه برآن می‌توان شیوه‌های آموزشی برا خانواده فراهم کرد که آنان را به وظایفشان بیشتر آشنا کند و در بعضی از آن‌ها فقر فرهنگی از بین برود و کودکشان به حد مطلوب زندگی برسانند؛ و همچنین از برنامه‌های فرهنگی که دراین زمینه برگزار شود نیز نام برد.
ازدواج کودکان داستان امروز نیست واقعیت دردناکی که همچون زخم کهنه از لابه لای زمان گذر کرده و هنوز در جهان قربانی میگیرد.

 

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار