موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل/کودک پلاس
176724
۳۱ شهریور ۱۳۹۷
در اینستاگرام:

اضطراب والدین کلاس اولی ها از جدایی فرزندشان

وارد شدن کودکان به هر محیط جدیدی، آن‌ها را دچار استرس و اضطراب می‌کند.

به گزارش کودک پرس ،وارد شدن کودکان به هر محیط جدیدی، آن‌ها را دچار استرس و اضطراب می‌کند. گروهی از این کودکان، کسانی هستند که هیچ مشکلی ندارند و به‌صورت طبیعی و نرمال، تحت تاثیر محیط جدید مدرسه قرار می‏گیرند. این کودکان ممکن است کمی در انطباق اولیه با محیط جدید، دچار مشکل شوند، اما پس از مدت کوتاهی که معمولا کم‌تر از یک ماه است، با اطمینان گرفتن از والدین و سیستم تشویقی از سوی مربیان مدرسه، با محیط جدید منطبق شده و مشکل‌شان حل می‌شود.

گروه دوم، کودکانی هستند که شدت علایم‌شان زیاد بوده و به‌راحتی برطرف نمی‌شود. در این صورت، شدت علایم، بیمارگونه تلقی می‌شود؛ مثلا کودک در اثر استرس زیاد، دچار علایم گوارشی متعددی می‌شود که مداخله پزشک نیز ضروری است. این کودکان، حتی قبل از پایان یک ماه، باید توسط روان‌پزشک کودک، بررسی شوند تا درمان‌های لازم، در موردشان انجام شود.
گروه سوم، کودکانی هستند که شدت علایم استرسی‏شان زیاد نیست، اما طولانی‌مدت، با آن درگیرند. مثلا می‌بینید دو ماه از شروع مدرسه گذشته، اما کودک، هم‌چنان هنگام جداشدن از والدینش، بی‌قراری می‌کند. این کودکان هم باید تحت بررسی روان‌پزشک اطفال قرار بگیرند تا علت مشکل‌شان، تشخیص داده شده و درمان شود.

مشکل بعضی از کودکان هم جدا شدن از مادرشان است. توصیه می‌کنم این دسته از کودکان، جلوی در منزل، از مادرشان خداحافظی کرده و با پدرشان به مدرسه بروند؛ زیرا جدا شدن از مادر کنار در مدرسه، باعث گریه و زاری کودک می‌شود و در کودکان دیگر هم استرس ایجاد می‌کند.

متاسفانه، مشکل دیگر، اضطراب خود والدین است که برای جدا شدن از کودک‌شان، به آن دچار می‌شوند. اگر استرس این والدین، درمان نشود، ورود کودک به مدرسه، بسیار سخت‏تر خواهد شد. در این حالت، هم کودک و هم والدش، هر دو باید درمان شوند.

توصیه می‏کنم برای پیش‌گیری از این علایم، قبل از شروع سال تحصیلی، کودکان را برای ورود به مدرسه، آماده کنید. بهتر است قبل از بازگشایی مدرسه، همراه کودک‌تان، به آن‌جا بروید و حیاط، کلاس‌ها، بوفه، توالت، آب‌خوری و… را به او نشان دهید و در مورد هر یک، توضیحات لازم را به کودک بدهید. کودک باید یاد بگیرد که اگر خواست به توالت برود، چه کند، اگر تشنه‌اش شد، به کجا مراجعه کند و… این کار، مشکلات کودک را کم‌تر کرده و از استرس این‌که در چنین مواقعی، چه باید بکند، می‌کاهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار