موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
153761
۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۷
در نشست ادبیات کودک و نوجوان انقلاب اسلامی مطرح شد؛

عدم وجود رسانه‌های تصویری اینترنتی دلیل اوج کتابخوانی در دهه شصت بود

وجیهه سامانی نویسنده ادبیات کودک و نوجوان نسبت به تغییر و تحول در کتاب‌های منتشر شده دهه شصت نکاتی را یادآور شد.

به گزارش کودک پرس ، نشست تخصصی «ادبیات کودک و نوجوان از منظر انقلاب اسلامی» در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامی سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با حضور وجیهه سامانی منتقد ادبی برگزار شد.

«وجیهه سامانی» فعال حوزه کودک و نویسنده در این نشست اظهار داشت: یه سده است ادبیات در ایران می‌گذرد و حدود چهل سال از آغاز ادبیات داستانی انقلاب می‌گذرد. نظرات زیادی درباره زمان دقیق آغاز ادبیات داستانی انقلاب وجود دارد.

وی گفت: ادبیات انقلاب از ۱۷ شهریور ۱۳۵۷ آغاز شد و تا به امروز ادامه دارد. هر ادبیاتی که متعهدانه نوشته شده است می‌تواند زیرمجموعه ادبیات انقلاب باشد که با این تعریف ادبیات دفاع مقدس نیز زیر مجموعه ادبیات دفاع مقدس است.

 

این نویسنده خاطر نشان کرد: پیش از پیروزی انقلاب میانگین ما حدود صد کتب کودک داشته‌ایم و اکثر این کتاب‌ها ترجمه بوده است. بعد از پیروزی انقلاب و در دهه اول انقلاب ما شروع به تألیف کتاب کودک کردیم و حدود سه برابر کتاب‌های این حوزه افزایش یافت.

سامانی عنوان کرد: ادبیات کودک و نوجوان با ورود مفاهیمی روح پیدا کرد. این مفاهیم چیزهایی مانند احترام به پدر و مادر، ایثار و گذشت بود. البته اتفاق مهمی که پس از انقلاب رخ داد دوری اساتید داستان نویسی بود. نویسندگان پیشکسوت انقلاب را همراهی نکردند و نویسندگان جوان وارد کار شدند.

وی تاکید کرد: دهه اول انقلاب کار تالیفی ادبیات کودک و نوجوان سه برابر کارهای پیش از پیروزی انقلاب شد. کارهای خیلی خوبی در زمینه انقلاب و روحیه‌ای ارزشمندی وجود داشت. اوج کتابخوانی کودک و نوجوان دهه شصت بود. این مسئله به دلیل عدم وجود رسانه‌های تصویری و اینترنتی بود.

این نویسنده بیان کرد: رسانه‌ها می‌توانستند در زمینه ترویج کتابخوانی تاثیرگسترده‌ای داشته باشند اما متاسفانه این مهم رخ نداد. ما تشنگی و احساس نیاز درباره کتاب به وجود نیاورده‌ایم تا جایی که احساس عدم نیاز به کتاب گسترده شود.

 

سامانی گفت: قدرت تغییر و تحول در دهه نود بسیار زیاد شده است. ما احتیاج به بازتولید و بازنگری داریم تا با شیوه‌ها و فرم جدید ادبیات انقلاب را با زبان جدید روانه بازار کنیم.

 

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار