135999
۰۲ بهمن ۱۳۹۶

رسوم محلی ناجی آشفتگی فکری کودک/ کودکان خواستار تربیت خود شدند

کارشناسان معتقدند یکی از دلایل بروز آشفتگی فکری در کودکان بی‌توجهی والدین به انتقال مواریث فرهنگی به آنان است، موضوعی که به آن از سوی متولیان تربیت کودک در اردبیل تأکید می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، ونوس بهنود: نمایشگاه تولیدات هنری کودکان اردبیلی بهانه‌ای بود تا کودکان بخشی از حرف‌های نگفته خود را با بزرگ‌ترها در میان بگذارند. این نمایشگاه که به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان برگزار شد، برای متولیان کودک و والدینی که تمایل دارند در تربیت فرزند خود راه اشتباهی را طی نکنند، حرف‌های زیادی برای گفتن داشت.

بررسی تولیدات هنری به ویژه در بخش تولید مجسمه و تابلو با گل رس نشان می‌دهد، کودکان علاقه‌مند به یادگرفتن آداب‌ورسوم اصیل منطقه محل سکونت خود هستند اما سؤال اینجا است که آیا متولیان کودک و والدین نیز علاقه‌ای به این موضوع نشان می‌دهند یا نه؟

 

 

بسیاری از پدر و مادرها وقت تربیت کودک را ندارند!

 

یکی از شهروندان اردبیلی معتقد است هر چند تعداد فرزند در خانواده‌های اردبیلی رو به کاهش بوده و به یک یا دو فرزند کاهش یافته است اما پدر و مادرها در گذشته به مراتب با حوصله و صبوری بیشتری نسبت به تربیت فرزند خود اقدام می‌کردند.

نسرین محمدی به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه خود والدین از آشفتگی‌های فکری متعدد رنج می‌برند و بسیاری را به محیط خانه و تربیت کودک انتقال می‌دهند.

وی افزود: اغلب مشکلات اقتصادی و سایر مشکلات نزد کودکان مطرح می‌شود در حالی که به جای طرح مشکلات والدین می‌توانند محیط امن و سالمی برای تربیت کودک فراهم سازند.

یکی دیگر از شهروندان نیز معتقد است والدین امروز بیشتر به تامین مادی کودک توجه دارند تا تربیت روح و روان وی.

احمدزاده متذکر شد: متأسفانه این موضوع در بین خانواده‌ها باب شده که کودک باید از البسه متنوع، لوازم الکترونیکی و اسباب‌بازی‌های مختلف و حتی اتاق مجزا از بدو تولد برخوردار باشد؛ در حالی که در گذشته چنین الزام و تأکیدی نبود.

 

 

این شهروند معتقد است چنین مسائلی موجب شده تلاش پدر و مادر نیز بیشتر معطوف تأمین نیازهای مادی کودک شود و تربیت فکری وی در حاشیه قرار گیرد.

 

 

کتاب خواندن مادرم را دوست دارم

 

در بررسی‌های میدانی خبرنگار مهر مشاهده شد که در اغلب خانواده‌ها توجهی به انتقال تاریخ، فرهنگ و آداب‌ورسوم غنی محل سکونت به کودکان صورت نمی‌گیرد. در واقع این موضوع در درجات پایینی اهمیت تربیت کودک گنجانده شده است.

اما خود کودکان مشتاق و علاقه‌مند به آشنایی با آداب‌ورسوم محلی خود هستند. تا جایی که رومینا رستمی به خبرنگار مهر گفت: من کتاب‌هایی که داستان‌های آذری دارد و در مورد آداب‌ورسوم ما است را دوست دارم.

رومینا بارها از مادرش خواسته برایش کتاب بخواند اما مادر با اینکه شاغل نیست علاقه‌ای به این کار نشان نداده و رومینا خودش کتاب‌هایش را خوانده است.

وی گفت: یک‌بار مادرم قبول کرد و کتابی برایم خواند اما از سؤال‌هایم در مورد اتفاقات کتاب ناراحت می‌شد و می‌گفت حرف او را قطع می‌کنم.

داستان رومینا تجربه کودکان بسیاری است. بطوریکه به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل کودک با دو ابزار ادبیات و هنر می‌تواند از انحرافات فکری دورمانده و تربیت صحیح داشته باشد اما این دو ابزار مورد بی‌توجهی است.

 

 

 

نیازهای کودک دیده نمی‌شود

 

هاجر جمادیه تصریح کرد: هدف از برگزاری نمایشگاه‌هایی از این دست معرفی ابزارهای تربیتی است که شور و شوقی برای کودکان داشته و به سادگی می‌تواند به باروری فکری و تربیتی آن ها منجر شود.

وی با بیان اینکه شیوه تربیتی امر و نهی مستقیم در بیشتر مواقع کارساز نیست، اضافه کرد: این در حالی است که با کمک ادبیات و هنر می‌توان همان آموزه را به صورت غیرمستقیم به کودک یاد داد و این یادگیری به مراتب عمیق‌تر است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان تأکید کرد: از جمله مهم‌ترین آموزه‌های ما آداب‌ورسوم ما است که درس‌های متعددی برای کودکان دارند و خود کودکان نیز برای یادگیری آن علاقه نشان می‌دهند.

 

 

جمادیه با اذعان به اینکه کودکان اردبیلی در نمایشگاه با موضوع جشن‌های سرزمین من به زیبایی بسیاری از رسوم سنتی را با دستان کودکانه انعکاس داده‌اند، ادامه داد: این موضوع نشان می‌دهد کودک علاقه‌مند به یادگیری است و نباید از این علاقه‌مندی غافل شد.

کارشناسان معتقدند بی‌توجهی به نیازهای کودکان به حدی افزایش یافته که موجب شده این نیازها حتی دیده نشود و اختلالات روحی روانی متعددی در بین کودکان شکل بگیرد.

 

 

کودک امروز مضطرب‌تر است

 

با وجود اینکه کودکان امروز یک اتاق مستقل، دنیایی از اسباب‌بازی‌ها، کیف‌های پر از لوازم‌تحریر، کمدهای پر از لباس و لپ‌تاپ، رایانه، تبلت، گوشی همراه و غیره و غیره دارند اما به عقیده کارشناسان به مراتب مضطرب‌تر از کودکان دیروز هستند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان اردبیل گفت: به دلیل ضعف‌های تربیتی اختلالات افسردگی، پرخاشگری و بیش فعالی در بین کودکان دیده می‌شود.

بابک نخستین تصریح کرد: اغلب والدین گمان می‌کنند تأمین مادی کودک کافی است اما مطالعات سلامت روان کودکان نشان می‌دهد سه اختلال ذکر شده در بین کودکان پنج تا ۱۸ ساله اردبیلی شایع است.

وی اضافه کرد: متأسفانه در اغلب خانواده‌ها نیاز کودک دیده نمی‌شود و به جای تربیت فکری، کودک به پله آمال مادر و پدر تبدیل شده تا سرخوردگی و آرزوهای دست نیافته او را جبران کند.

معاون بهداشتی علوم پزشکی استان تأکید کرد: تک‌فرزندی، مشاجرات والدین در کنار کودک، بی‌توجهی به الگوسازی مناسب برای کودکان و بی‌توجهی به ارزش‌گذاری واقعی به کودک از مشکلات تربیتی امروز است.

کودکانی که با انگشت‌های ظریف و شکننده و خلاق خود گل رس را ورز داده و فرهنگ و تاریخ محل سکونت خود را شکل داده‌اند با زبان بی‌زبانی می‌گویند که منتظر اقدامی متفاوت از سوی والدین خود هستند.

کودکانی که تبلت و لپ‌تاپ و لباس‌های ست نیز نتوانسته نیازهای آن ها را پاسخ دهد و شاید لازم است به این اندیشید که تعریف درستی از نیاز کودک نداشتیم و کمی در تربیت وی راه به اشتباه رفتیم.

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار