9373
۲۵ تیر ۱۳۹۵

تغذیة کودک از ابتدای 3 سالگی تا پایان 6 سالگی

هرم غذایی خردسالان سازمان جهانی تغذیه، هرم غذایی جدیدی را برای کودکان دو تا پنج سال معرفی کرده است. این هرم غذایی، شامل دستورالعمل غذایی متناسب با سن، جنسیت، میزان فعالیت فیزیکی روزانه و مشخصات ظاهری آنها اعم از قد و وزن است.

به گزارش کودک پرس سرعت رشد کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی، به طور قابل توجهی کند می شود (افزایش وزن کودک به طور متوسط در سال، 2 کیلوگرم و افزایش قد او 3 تا 7 سانتیمتر می باشد)، بنابراین اندام او لاغر می شود. نیاز کودک به انرژی در این دوران 90 تا 100 کیلوکالری برای هر کیلوگرم وزن بدن در روز است. خواب او نیز کاهش می یابد و به 11 تا 13 ساعت در شبانه روز می رسد، همچنین حس استقلال در آنها نسبت به سالهای قبل افزایش می یابد. این تغییرات در غذا خوردن و رفتارهای تغذیه ای کودک اثر می گذارد و باعث می شود کودک کمتر غذا بخورد. بنابراین والدین و اطرافیان نباید از غذا نخوردن کودک نگران باشند و او را با صحبتها و گفته های خود و تهدیدهای مختلف وادار به غذا خوردن کنند، زیرا همین رفتارها، خود موجب مشکلات بیشتر غذایی در کودک می شود. اگر کودک مشکل جسمی نداشته باشد و پزشک متخصص، او را معاینه کرده و در صورت لزوم آزمایشهای لازم از او انجام شده باشد، با در نظر گرفتن دو اصل فوق (کاهش سرعت رشد و افزایش حس استقلال در این سنین)، کودک غذای مورد نیاز خود را خواهد خورد و رشد طبیعی خواهد کرد.

همان طور که قبلاً ذکر گردید، در این سنین کودکان به بو، طعم نرمی و گرم و سرد بودن غذا و مخصوصاً به رنگ غذا اهمیت می دهند. بیشتر کودکان غذای نرم و مخلوط یا غذای خیلی سرد یا خیلی گرم و یا ترش را دوست ندارند، بنابراین مادر باید بر حسب سلیقه و خواست کودک، غذای دلخواه و مورد علاقة او را تهیه نماید و در اختیار کودک قرار دهد.

در این سنین بیشتر غذای کودکان باید همان غذایی خانواده باشد. کودک دوست دارد و ترجیح می دهد که غذایش را با دست خود از بشقاب برداشته و بخورد و اگر مادر و اطرافیان بخواهند با قاشق به دهان او بگذارند، غذا را نخواهد خورد. برای تغذیة مناسب کودکان در سنین 3 تا 6 سالگی، هرم غذایی پیشنهاد شده است (شکل شمارة 96). این هرم، راهنمایی برای تغذیة کودک است و در آن به مصرف غلات، سبزیجات و میوجات تأکید شده است، ولی باید توجه داشت خوردن بیش از حد میوجات موجب می شود که کودک غذای اصلی خود را کمتر بخورد و دچار اختلال رشد گردد. در این سنین مصرف چربی باید محدود باشد یعنی 30 درصد کالری غذای کودک باید از چربی تامین شود که فقط 10 درصد آن از چربیهای اشباع شده (چربی حیوانی) و بقیه از چربیهلای اشباع نشده (روغنهای مایع مانند روغن زیتون یا ذرت) باشد.

بنا به توصیة مجمع علمی قلب آمریکا، این رژیم غذایی سبب جلوگیری از تصلب عروق قلب در سنین بزرگسالی و همچنین جلوگیری از چاقی کودکان می گردد. این رژیم غذایی مخصوصاً برای کودکانی که در فامیل خود افراد مبتلا به سکتة قلبی دارند، بسیار موثر است. با این رژیم غذایی، کودکان رشد طبیعی خواهند داشت.

تعداد دفعات و نوع غذاهای مختلف برای کودکان متفاوت و براساس نیاز به انرژی های 1600، 2400 و 2800 کالری در 24 ساعت، باید در نظر گرفته شود. برای یک کودک 3 تا 6 ساله ای که فعالیت متوسط داردف 16000 کالری (انرژی) مورد نیاز است تا رشد او را تامین کند، ولی برای کودکی که بسیار فعال است این مقدار کافی نیست و مقدار 2800 کالری نیاز دارد و این مقدار انرژی باید از مواد غذایی مختلف در اختیار کودک قرار گیرد تا انرژی که از دست می دهد جبران گردد و همین انرژی کافی برای رشد را در اختیار داشته باشد.

در این سنین بیشترین انرژی را باید کودک از کربوهیدراتهای مرکب (نان، ماکارونی، سیب زمینی، برنج و غلات) تأمین نماید به طوری که در این سنین می توانید از این مواد غذایی 9 تا 11 نوبت در روز در اختیار او قرار دهید. گرچه در این سنین کودکان تمایل به خوردن غذاهای شیرین دارند ولی چون شیرینی ها مواد غذایی ناچیز دارند، پدر و مادر باید با تغییر در مزه و طعم غذاها توجه کودک را به مواد دیگر جلب نماید.

 منبع:  مهدپرتال
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار