9127
۲۴ مهر ۱۳۹۵

حمایت قاطعانه یونسکو از فلسطین

یونسکو ضمن محکومیت خشونت های جاری در سرزمینهای اشغالی و رفتارهای خشن و تحریک آمیز شهرک نشینان و دیگر گروههای افراطی علیه فلسطینیان به ویژه کودکان و دانش آموزان فلسطینی، از رژیم صهیونیستی خواست مانع این اقدامات شوند.

به گزارش خبرنگار کودک پرس   سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد ضمن ابراز تأسف عمیق از عملیات نظامی علیه نوار غزه که هزاران غیر نظامی فلسطینی از جمله تعداد بسیاری کودک بی دفاع قربانی آن شدند، پیامدهای منفی این جنگ را بر فعالیت های یونسکو در حوزه مدارس و دیگر مراکز و تأسیسات آموزشی و فرهنگی این منطقه و فعالیت آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای مهاجران فلسطینی در خاورمیانه یادآور شد.

این نهاد علمی- فرهنگی وابسته به سازمان ملل از ادامه محاصره نوار غزه توسط رژیم صهیونیستی و تأثیر منفی آن بر فعالیت سازمانها و نهادهای امدادرسانی و قربانی شدن تعداد بی شماری از کودکان فلسطینی در نتیجه حملات علیه نوار غزه عمیقاً ابراز تأسف کرد و از رژیم صهیونیستی به عنوان یک قدرت اشغالگر خواست هر چه سریعتر به این محاصره پایان دهد.
قطعنامه یونسکو همچنین با تکرار درخواست از مدیرکل برای ارتقای شاخه یونسکو در غزه به منظور تضمین بازسازی مدارس، دانشگاه ها و اماکن فرهنگی، مؤسسات فرهنگی، مراکز رسانه ای و عبادتگاه های آسیب دیده یا ویران شده در جنگ های غزه از تلاشهای مدیرکل این نهاد برای برگزاری نشست اطلاع رسانی در زمینه اوضاع غزه در مارس 2015 و ارایه قابلیت های این نهاد و تشریح وضع طرح های یونسکو در نوار غزه تقدیر کرد و خواهان برگزاری یک نشست دیگر در این زمینه شد.
 اعضای این نهاد فرهنگی، آموزشی سازمان ملل همچنین از مدیرکل به خاطر اجرای طرح هایی در زمینه آموزش، فرهنگ و جوانان و تلاش برای تأمین امنیت فعالیت های رسانه ای در سرزمین های اشغالی فلسطین تقدیر کرد بر لزوم ادامه مشارکت فعالانه او در زمینه بازسازی بخش های آموزشی و فرهنگی غزه تأکید کردند.
 یونسکو سازمان علمی فرهنگی و تربیتی سازمان ملل متحد (یونسکو) که متشکل از 58 کشور و مقر آن در فرانسه است، در نشست امروز خود این قطعنامه را با ٢٤ رأی موافق و ٢٨ رأی ممتنع و ٦ رأی مخالف تصویب کرد.
جمهوری اسلامی ایران عضو شورای اجرایی یونسکو است و علاوه بر آن، کشورهای برزیل، چین، مصر، آفریقای جنوبی، بنگلادش، ویتنام، روسیه، لبنان، مالزی، مغرب، مکزیک، موزامبیک، نیکاراگوئه، نیجریه، عمان، پاکستان، قطر، جمهوری دومینیکن، سنگال و سودان به این قطعنامه رأی مثبت دادند.
 به رغم آنکه اکثر مصوبات این شورا با اجماع تصویب می شود، اما این قطعنامه به دلیل مخالفت غربیها بویژه آمریکا و انگلیس، لتونی، استونی، هلند و آلمان که به آن رأی منفی دادند، به رأی گذاشته شد و با این حال، با مشارکت فعال ایران، شورا رأی مثبت به آن داد.
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار