موقعیت فعلی شما : خانه/دسته بندی نشده
839
۱۹ مرداد ۱۳۹۵

اسباب بازی ها در معرکه ی جنگ

«برایان مک‌کارتی» عکاس آمریکایی است او در پروژه‌ای به نام «اسباب‌بازی‌های جنگی» بر اساس روایت‌های کودکان جنگ‌زده، عروسک‌ها را به میدان جنگ برده تا با کمک گروهی از روانشناسان به این کودکان کمک کند تا از چرخه خشونتی که بر آن‌ها روا شده، رها شوند.

به گزارش کودک پرس   مک‌کارتی که از سال 2011 شروع به سفر به مناطق جنگی کرده، به کمپ‌‏های پناهندگان سر زده و با کودکانی که از جنگ و شرایط جنگی متاثر شده‌‏اند، همراه شده است. او با کمک روانشناسی به نام «ماریا سعد» به گفت‌و گو با کودکان پرداخته و در خلال همین گفت‎وگوها مجموع‌ه‏ای از   نقاشی‎های آنها را جمع‎آوری و تلاش کرده که این نقاشی‌‏ها را با استفاده از اسباب‎بازی‎ها بازسازی کند؛ پروژه‎ای که او نامش را «اسباب‌بازی‎های جنگی» نهاده است.

او این مجموعه را به کودکانی تقدیم کرد‎ه که هرکسی به آن‎ها شلیک کند، «آدم بد» است. او در این مجموعه تلاش کرده تا جنگ را از منظر بی‌گناهان نشان دهد و از هنر به عنوان یک درمان استفاده کند تا از طریق داستان‎گویی، کودکان را از چرخه «بی‎انتهای خشونت» رها کند. برای این مجموعه هنری برایان با کمک چند سازمان مردم‌نهاد با کودکان صحبت کرده و از آن‏ها خواسته تا داستانی را از زندگی‎شان انتخاب کنند و آن را با دیگران به اشتراک بگذارند، سپس داستان‌ها را به صورت نقاشی دربیاورند.

آثار هنری برایان در واقع بر اساس این نقاشی‌ها ساخته شده و بازآفرینی آن‌هاست. او تلاش کرده تا در آثارش از اسباب‎بازی‎هایی که در منطقه پیدا کرده استفاده کند تا بازتابی از وضعیت اجتماعی-اقتصادی محل وقوع جنگ هم ارائه کند.
کودکانی که در این طرح شرکت کرده‎اند در نقاط مختلفی چون کمپ‎های مهاجران، شهرهای کوچک و روستاهای جنگ‏‌زده‌ای سکونت دارند که از نظر قومی و زبانی متفاوتند؛ آنها به عربی، اسپانیایی، عبری، سواحیلی، اوکراینی، روسی، انگلیسی، پشتو و دری سخن می‏‌گویند؛ اما با وجود همه این تفاوت‏‌ها، تجربه‌‏های مشابهی دارند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار