3979
۱۴ شهریور ۱۳۹۵

بررسی راه های افزایش ایمنی در کودکان

شادی قادری سرپرست مرکز بهداشت بوکان مشارکت بین بخشی را برای کاهش عوامل تهدید کننده در انتظار کودکان را مهمترین راهکار پیشگیری از مرگ و میر کودکان عنوان کرد.

به گزارش کودک پرس    شادی قادری در جلسه هم اندیشی بررسی راه کارهای افزایش ایمنی کودکان به منظور پیشگیری از مرگ و میر آنان گفت: با مشارکت بین بخشی می توان از بسیاری از مرگ و میر کودکان 1تا 59 ماهه پیشگیری کرد.

قادری با بیان تغییر در تابلوی علل مرگ و میر کودکان اظهار داشت: اگر تا دو دهه پیش بیماریها مهمترین علل مرگ و میر کودکان بود، خوشبختانه با اجرای برنامه های مداخله ای شاهد کاهش چشمگیر علتهای مرگ و میر ناشی از بیماریها در بین کودکان بوده ایم اما به دلیل زندگی ماشینی و صنعتی، علل مرگ و میر ناشی از سوانح و حوادث سیر صعودی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: شاید در گذشته به علت زیاد بودن تعداد کودکان در خانواده ها، مرگ یک کودک تأثیر چندانی بر خانواده نداشت، اما امروزه به علت کاهش تعداد فرزندان، مرگ یک کودک لطمات بسیار شدیدتری به خانواده وارد می کند و همین امر می طلبد که باید برای کاهش علتهای مرگ که قابل پیشگیری هستند تلاش بیشتری کرد.

سرپرست مرکز بهداشت بوکان اضافه کرد: هر چند شهر نشینی در جهان باعث کاهش مرگ و میر کودکان شده است، ولی در کشور ما به دلیل افزایش پدیده حاشیه نشینی درشهرها، سطح سلامت کودکان نتوانسته همگام با سطع دنیا به طور مطلوب افزایش یابد.

صلاح الدین فرخی کارشناس مسئول بهداشت خانواده مرکز بهداشت بوکان به بررسی شاخصهای مرگ و میر کودکان در جریان 10 ساله از سال 1386 تا پایان دهه اول شهریورماه 95 پرداخت و گفت: در طول این ده سال 40561 تولد زنده در شهرستان بوکان به وقوع پیوسته است.

فرخی ادامه داد: در زمان قبل از انقلاب شاخص مرگ و میر کودکان زیر پنجسال نزدیک به 200 کودک متوفی در هرهزار تولد بوده است ، اما اکنون با انجام برنامه های مداخله ای میزان مرگ و میر کودکان در شهرستان بوکان در پایان سال 1394 به حدود 10مرگ در هر یک هزار تولد زنده رسیده است که با توجه به شاخص هدف کشوری تا پایان برنامه ششم توسعه که رسیدن به رقم دوازده مرگ برای هر یک هزار تولد می باشد، شاخص بسیار مطلوبی است و بیانگر موثر بودن تمهیدات و تلاشهای ارزشمند تیمهای مراقبت کودکان می باشد.

وی افزود: همه کودکان متوفای زیر پنج سال که در مدت 10 سال فوق الذکرجان خود را از دست داده اند توسط تیم های کارشناسی مورد پیگیری قرار گرفته و در جلسات تخصصی کمیته مرگ و میر کودکان با حضور مدیریت شبکه بهداشت و درمان و روسای بیمارستان و مرکز بهداشت و متخصصین اطفال و کارشناسان ارشد بهداشت و درمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و براساس عوامل موثر در مرگ کودکان مداخلات لازم به تصویب رسیده و جهت اجرا به واحدهای تحت پوشش شبکه ابلاغ گردیده است.

کارشناس مسئول بهداشت خانواده در مورد اولین علت مرگ و میر کودکان در بوکان گفت: اولین علت ناهنجاریهای مادر زادی است و دومین علت مرگ ناشی از سوانح و حوادث است که سهم عمده ای از آنان ناشی از حوادث ترافیکی وغرق شدگی وخفگی می باشدکه با شناسایی و حذف نقاط حادثه خیز وپرخطر که سلامت کودکان را تهدید می کند، می توان از بروز حوادث کاسته و شاخص سلامت کودکان را بالا ببریم.

همچنین در این جلسه فرشته صادقی کارشناس مراقبت از کودکان مرکزبهداشت بوکان گزارشی از علل 6 مورد مرگ کودکان 1 تا 59 ماهه در جریان سالجاری را ارائه کرد.

اضافه می نماید اولین جلسه هماهنگی برون بخشی برای ارتقای سطح سلامت کودکان با حضور نماینده فرمانداری، جهاد کشاورزی، اداره کار و امور اجتماعی، صنعت و معدن،محیط زیست و کارشناسان مرکز بهداشت به ریاست سرپرست مرکز بهداشت بوکان برگزار شد.

منبع:    باشگاه خبرنگاران جوان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار