33557
۲۲ آبان ۱۳۹۶
دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور عنوان کرد؛

با کوچک کردن سایز لباس جوانان به اندازه کودکان به آنها ظلم نکنیم

دبیرکارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: یکی از ظلم‌هایی که به کودکان می‌شود این است که سایز لباس جوانان را کوچک و بر تن بچه‌ها می‌کنیم. در حالی که لباس با اقتضائات سنی و روحی ارتباط دارد.

به گزارش کودک پرس ، حمید قبادی به شکل گیری نخستین جشنواره ملی طراحی لباس و پارچه کودک و نوجوان اشاره و بیان کرد: این جشنواره به همت بنیاد ملی مد و لباس کشور و انجمن طراحان لباس و پارچه ایران برگزار می‌شود و ما علاوه بر انتشار فراخوان، یک سری جلسات توجیهی هم در این زمینه برگزار کرده ایم.

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: جشنواره مد و لباس فجر، یک نهاد موثر، جریان ساز و اوج فعالیت های مد و لباس در کشور است. اما ذیل این جشنواره فعالیت هایی هم وجود دارد که به خاطر بزرگ بودن جشنواره مد و لباس فجر  کمتر دیده می شوند. به همین خاطر هر کدام از این رویدادها را می توان به شکل مستقل دید. برای مثال می توان جشنواره ای را به لباس مشاغل یا لباس کودک و نوجوان اختصاص داد.

قبادی به این که ۲۵ درصد از جمعیت کشور را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهند اشاره و بیان کرد: نزدیک به  ۲۵ درصد از کل جعیت ۸۰ میلیونی ایران، سنی بین صفر تا ۱۴ سال دارند. از سوی دیگر، برنامه ریزی کشور به سمتی می رود که مسیر را از جامعه میانسال به جامعه جوان و افزایش موالید سوق دهد و این حجم گسترده به یک برنامه ریزی مستقل نیاز دارد و جشنواره، بهانه ای برای برنامه های تخصصی است.

 

 

به گفته او بیش از ۱۰۰۰ تولیدکننده لباس کودک و نوجوان داریم و تعداد  طراحان هم، قابل توجه است و در این شرایط، یکی از ظلم هایی که به کودکان می شود این است که سایز لباس جوانان را کوچک و بر تن بچه ها می کنیم. در حالی که لباس با اقتضائات سنی و مسایل روحی و روانی ارتباط دارد و نمی توان سایز  را کوچک و تصور کرد که لباس، کودکانه شده است.

 

قبادی در پاسخ به این که جشنواره لباس کودک و نوجوان، طراحی پارچه را هم شامل می شود و مگر صنعت نساجی و تولید پارچه ما چه اندازه گسترده است گفت: این جشنواره امسال با مشارکت انجمن طراحان به ثمر نشست و از آنجا که پارچه لباس کودک، هم  به لحاط کیفیت و هم طراحی پارچه با روح و روان بچه ها ارتباط دارد، برآن شدیم تا این بخش را هم به جشنواره اضافه کنیم؛ ضمن این که وقتی ما تخصصی برنامه ریزی کنیم کارخانجات ما هم تخصصی به ماجرا نگاه می کنند و ما به دنبال جریان سازی هستیم.

 

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، علاوه بر کودکان، توجه به لباس نوجوان را هم یکی از اهداف کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور دانست و گفت: لباس‌های ایرانی، رده بندی سنی ندارند و ما برای نوجوانان، لباس مناسبی تولید نکرده‌ایم؛ به همین خاطر، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کارگروه مد و لباس، پرداختن به گروه سنی نوجوان است و این کار هم سهل است و هم ممتنع. سهل از این جهت که ما با خود می‌گوییم وقتی کار مردانه و زنانه طراحی و تولید می‌کنیم خب برای نوجوان‌ها هم کار می‌کنیم و ممتنع از این جهت که حساسیت‌های اجتماعی و همچنین حساسیت‌های نوجوانانه زیاد است و این گروه سنی تنوع و تکثر در لباس را می‌پسندد.

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار