31840
۱۰ آبان ۱۳۹۶
رئیس اداره بهزیستی خدابنده خبر داد؛

اجرای طرح غربالگری بینایی سنجی برای بیش از ۱۱ هزار کودک در خدابنده

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت : طرح غربالگری بینایی سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در ۴ پایگاه ثابت و با همکاری ۱۰ بینایی سنج در شهرستان خدابنده کارخود را آغاز کرد.

به گزارش کودک پرس ، عصمت نصیری قیداری، رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده گفت : طرح غربالگری بینایی سنجی کودکان ۳ تا ۶ سال در ۴ پایگاه ثابت و با همکاری ۱۰ بینایی سنج در شهرستان خدابنده کارخود را آغاز کرد.
وی با بیان اینکه بیش از ۱۱ هزار کودک شامل این طرح می شوند افزود:سال گذشته بیش از ۸۰ درصد کودکان مورد معاینه تنبلی چشم قرار گرفتند که تعداد ۵۸۹ مورد مشکوک شناسایی شده و جهت اقدامات تخصصی و درمان به اپتومتریست ارجاع داده شدند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده با اشاره به اهمیت معاینه چشم کودکان زیر ۶ سال گفت : تنبلی چشم در دوران کودکی و بدلیل برخی بیماریها به مرور زمان منجر به کم بینایی و حتی نابینایی در فرد می شود.
این مقام مسئول در تشریح روند آمبلیوپی که در ۳ سطح انجام می شود گفت: در سطح اول کودک توسط بینایی سنج مورد معاینه قرار گرفته و در صورت وجود مشکل به اپتومتریست معرفی شده و در صورت نیاز به درمان به پزشک متخصص ارجاع داده می شود.

وی گفت:طرح تنبلی چشم کودکان ۳ الی ۶ سال همه ساله و بصورت کشوری از اول آبان ماه به اجرا در می آید و این طرح تا آخر آذرماه در شهرستان خدابنده اجرا می شود.

این مسئول با اشاره به اینکه بینایی کودک تازه متولد شده به مرور زمان کامل می شود، خاطرنشان کرد: بهترین زمان شناسایی و درمان تنبلی چشم زیر 6سال می باشد؛ این بیماری هیچ مشخصه ای ندارد و چشم فرد بیمار در ظاهر بسیار سالم است و خانواده ها متوجه آن نمی شوند اما بیماری به آرامی رشد می کند.

 

رئیس اداره بهزیستی شهرستان خدابنده با اشاره به اینکه باید بحث پیشگیری در جامعه فرهنگ شود، گفت: هر کودک 3 تا 6 سال باید هر سال یک بار در طرح غربالگری بینایی(تنبلی چشم) معاینه شود.

وی افزود: تنبلی چشم از بیماری هایی است که با علاماتی چون افت تحصیلی کودکان، انحراف چشم،مالیدن چشم،اشک ریزی و قرمزی همراه است.

رئیس اداره بهزیستی خدابنده با اشاره به اینکه این طرح برای کودکان رایگان است افزود: بهزیستی با مطلع شدن از تنبلی چشم کودکانی که نیازمند باشند، اقدامات لازم را برای درمان پیگیری خواهد کرد.

 

وی افزود: آمبیلیوبی یا انحراف چشمی اگر در کودک درمان نشود، در بزرگسالی به کم بینایی و نابینایی دچار می شود که سن طلایی درمان این بیماری سه تا 6 سال است،لذا به شهروندان توصیه می شود تا ضمن در دست داشتن شناسنامه کودکان سه تا 6 سال، به مراکز بهداشت و درمان و مهد های کودک و پیش دبستانی ها مراجعه کنند و همکاری لازم را با این اداره تا پایان طرح داشته باشند.

 

منبع: اشراق۲۴

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار