موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
31432
۰۷ آبان ۱۳۹۶
قرائت کودکانه قرآن ؛

پخش قرآن در شبکه کودک باید با صدای کودک باشد

وقتی قرآن باصدای کودک پخش میشود بچه ها جذب صدای کودک میشوند. چون صدای کودک روبیشتردوست دارند ومأنوس تر هستند.

به گزارش کودک پرس ، از سه حقي که فرزند به عهده پدر دارد يکي آنست که به او قرآن بياموزد. يعني يا خود تعليم دهد يا براي فرزندش معلم قرآن بگيرد که در اين رابطه اکثر مسلمين غافل بوده و پدران به اين حق عمل نمي کنند.

در روايتي است که اگر معلمي به کودکي بسم الله الرحمن الرحيم ياد دهد خداوند آن کودک وآن معلم وپدرومادر کودک را از دوزخ نجات می دهد.(تفسير منهج الصادقين ذيل آيه اول حمد) لذا اسلام تاکيد زيادي بر تعليم قرآن به کودکان دارد و در حديثي فرموده اند:علم در کودکي همانند نقش بر سنگ است.
با توجه به اهمیت این موضوع برآن شدیم که مصاحبه ای بابت پخش قرآن ، با صدای کودکانه در شبکه کودک تهیه کنیم.

 

۱.  لطفا خودتان را معرفی کنید و بفرمایید مدیر کدام مهدقرآن هستید و چه تعداد کودک در مهد قرآن شما حضور دارند؟

– صدیقه ملت یارمدیرمهدقرآنی فرزندان غدیرهستم. فعلا۴۰نونهال قرآنی داریم .

۲. آیا کودکان مهدقرآن شما، شبکه کودک سیما را تماشا میکنند؟ چه مقدار نسبت به محتوای این شبکه حساس هستید ؟

– بله بچه هاشبکه کودک سیما رو تماشا میکنند. محتوای برنامه های کودک خیلی مهمه ،مهمترازهرشبکه ای !

۳. تاثیر پخش قرائت سوره های کوچک توسط قاریان کودک بر حفظ سوره ها توسط کودکان و بینندگان شبکه پویا را چگونه ارزیابی می کنید؟

– وقتی قرآن باصدای کودک پخش میشود بچه ها جذب صدای کودک میشوند. چون صدای کودک روبیشتردوست دارند ومأنوس تر هستند. حتما شبکه پویا درمیان برنامه های تولیدی خودش صوت های قرآنی خوب رابگنجاند. کلاً صدای کودک آرام بخش هست. قرآن برای بچه ها باید با صدای کودک پخش بشود.

۴- با توجه به تاثیر رسانه بر کودکان ، آیا در شبکه کودک میتوان مخاطبین را مانوس با قرآن تربیت کرد، آیا این از رسالت های شبکه کودک محسوب میشود؟ چه مقدار شبکه کودک توانسته از این ظرفیت استفاده کند؟

– بله واقعا شبکه کودک از برنامه قرآن، برای تمامی بچه ها، به شکلهای مختلف باید آماده داشته باشد. فیلم های شبکه خوب هست؛ اما باید این نکته را در نظر داشت که قرائت قرآن کودکانه در شبکه باشد. آموزش درسطح نونهال و پیام های قرآنی باشد. شبکه پویا ازهرنوع کارتونی ، برای پرکردن وقت بچه ها استفاده میکند ولی حتماً بایدهدفمند باشد. هرکارتونی پخش نشود. در کل به مضامین و مفاهیم کارتونها بیشتر دقت کنند.

۵- باید توجه داشت که هر محتوایی از شبکه کودک پخش میشود بر کودکان اثر مستقیم دارد، اینکه پخش قرآن قبل از اذان که توسط قاریان بزرگسال صورت میگید و همچنین سوره های بلند تر و بعضا ثقیل انتخاب میشود، چه تاثیری بر کودکان و انس آنان با قرآن دارد؟

– به نظربنده حقیرحتماً ازتلاوتهای نوجوانان درکل شبکه ها مخصوصا قبل ازاذان استفاده بشود برای همه بهترهست . مخصوصاً برای بچه ها. صدای کودک یک حسی القاء میکند که صدای بزرگسال آن حس را ندارد . یک حس ناب است. و انتخاب آیات ثقیل قرآن باعث میشود کودک و نوجوان ما ازقران فاصله بگیرند، چون امکان دارد ترس در بچه ایجاد کند.

۶. پیشنهاد شما در خصوص ارتقاء سطح فعالیت های شبکه کودک پیرامون مسئله علاقمندسازی کودکان به قرآن چیست؟

– برنامه هاروهدفمند بسازند وهدفمند پخش کنند. به آموزه های قرآنی بیشترتوجه بشود. مردم ما وبچه های ما باید با قرآن انس بگیرند و بتوانند درزندگی ازمضامین قرآن استفاده کنند. به این نحو خود شبکه کودک یک دانشگاه انسان سازی میشود چون قرآن درمورد تمام مسائل زندگی ازکوچک وبزرگ سخن گفته و راهنمایی کرده کافیه فرزندان ما بدانند راه نجات هرمسئله ای در قرآن آمده ،دیگر دنبال راه حل مشکل جای غیر نمیگردند. از قرآن پیدامیکنند. متأسفانه ازقرآن غافل شدیم وهمه دنبال شبکه های مجازی یا تلوزیونی هستن که ارتباط برقرارکنند تا مشکل خودشان را حل کنند. دشمنان اسلام با توجه به آیات قرآن تمام مسائل زندگی خود را حل میکنند واستفاده میکنند، و برعکس آن را به کشورهای جهان سوم ابلاغ میکنند. چون ایمان دارند که تمامی آیات قرآن صحت دارد.

پس این باور را از بچگی درفرزندان خود پرورش بدهیم که هرجا به مشکلی برخوردیم به قرآن رجوع کنیم و راهکار بگیریم. با بازی، سرگرمی، کارتون وهرچیزی که بچه ها دوست دارند، باید قرآن را به آنها آموزش داد تا قرآن درگوشت وخون بچه ها نفوذ کند.

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار