30221
۰۲ آبان ۱۳۹۶
کیانوش غریب‌پور

مشخص شدن نظام‌نامه تصویرگری تدوین و تعرفه این هنر

دبیر اجرایی هفته تصویرگری از تدوین نظام‌نامه حرفه تصویرگری و مشخص شدن تعرفه برای این هنر خبر داد.

به گزارش کودک پرس، در نشست رسانه‌ای هفته تصویرگری در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، کیانوش غریب‌پور به سابقه برگزاری این هفته اشاره و بیان کرد: این ششمین دوره از هفته تصویرگری است که طی سال‌های گذشته به شکل منقطع برگزار می‌شود اما سال گذشته و امسال روال منظم تر و منسجم تری به هفته تصویرگری دادیم و بر آن شدیم تا روز ۱۵ آبان را به عنوان روز تصویرگر انتخاب و نشانی با عنوان «نشان آبان» را به تصویرگر برگزیده اعطا کنیم. این نشان یک نشان غیررقابتی و عالی ترین نشان انجمن تصویرگران است.

دبیر اجرایی هفته تصویرگری با اشاره به برنامه‌های مختلفی که طی این هفته اجرا می‌شود، گفت: در نمایشگاه «ما تصویرگر هستیم» هنرمندان به ارائه اتوپرتره‌هایی از خود می‌پردازند و تفاوت اتوپرتره تصویرگران و نقاشان در این است که هر کدام از هنرمندان تصویرگر یک روایت از خود دارند.  ۱۸۰ اثر در این نمایشگاه ارائه می‌شود و این نمایشگاه یک بیانیه جمعی در دفاع از حرفه تصویرگری است. چرا که تصویرگری مظلوم تر از رشته‌های دیگر هنرهای تجسمی‌است.

غریب‌پور به نمایشگاه «تصویرگران شهر» اشاره و بیان کرد: تصویرگری به شکل سنتی به ادبیات کودک و روایت کردن شعرها و داستان‌های کودکانه برمی‌گردد اما ظرفیت‌های جدیدی در سال‌های اخیر به هنر تصویرگری اضافه شده. ما سال گذشته نمایشگاهی با عنوان «دیزاین جهان افسون و کمیک» برگزار کردیم امسال هم بازتاب شش سال حضور هنرمندان تصویرگر در هنرهای شهری را به نمایش می‌گذاریم. این پروژه با مشارکت سازمان زیباسازی شهرداری تهران برگزار و ۹۸ اثر که از میان ۱۳۰ اثر انتخاب شده اند در آن به نمایش گذاشته می‌شود.

این هنرمند تصویرگر به دیگر برنامه‌های هفته تصویرگری اشاره کرد و افزود: برگزاری یک همایش با موضوع کتاب‌های تصویری از جمله کارهای ما در هفته تصویرگری است. این همایش با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار می‌شود، همچنین ویژه نامه ای در مجله تندیس منتشر خواهد شد. روز اختتامیه هم نشان آبان را به برترین تصویرگران اعطا می‌کنیم.

غریب‌پور با اشاره به اتاق روشن ویژه تصویرگری گفت: قرار است در این اتاق نسخه دوم و ویرایش شده تعرفه تصویرگران را معرفی کنیم. در این اتاق ترکیبی از ناشران، تصویرگران و حقوقدانان حضور دارند.

غریب‌پور در پاسخ مبنی بر اینکه نسبت کتاب‌های تالیفی به ترجمه بسیار اندک است و تصویرگران در این سال‌ها ناگزیر به روی آوردن به هنرهای دیگری غیر از تصویرگری شده اند پس در این شرایط انتشار تعرفه تصویرگری تا چه اندازه می‌تواند ضامن اجرایی داشته باشد، گفت: این مساله در مورد همه حرفه‌ها صادق است ما نمی‌توانیم بگوییم چون مردم ایران قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نمی‌کنند چنین قانونی وجود نداشته باشد. ما باید نگاه حرفه ای خود را داشته باشیم. نظام نامه حرفه ای تصویرگران که بخشی از آن به تعرفه برمی‌گردد در حال تدوین است اینکه چه اندازه رعایت شود به من نوعی ربط پیدا نمی‌کند. ضمن اینکه موضوع کتاب در ایران جدای از اینکه تالیفی باشد یا ترجمه یک تراژدی عجیب و غریب و شکست خورده است. ۷ میلیون کودک و نوجوان در این کشور زندگی می‌کنند اما شمارگان کتاب به هزار و ۱۰۰ نسخه می‌رسد. شاید به این خاطر است که ما بر آن شده ایم تا جهان تازه تصویرگری را معرفی کنیم و بگوییم که فضاهای دیگری هم وجود دارند.

غریب‌پور تعرفه تصویرگری را به یک آهنربا تشبیه کرد و گفت: تعرفه تصویرگری مانند آهنربایی است که باید با یک فاصله منطقی از شی مورد نظر نگه داشته شود و یک سند محکم است که در اختیار ناشران و پدیدآوردندگان کودک و نوجوان قرار می‌گیرد تا بر اساس آن رفتار کنند.

این گرافیست و تصویرگر کودک در بخش دیگری از گفته‌های خود به «نشان آبان» اشاره و بیان کرد: این نشان غیر رقابتی در چهار شاخه اهدا می‌شود؛ یکی «نام بزرگ تصویرگری» است که هیات داوران، استادان بزرگ و صاحب نام این رشته را معرفی و تجلیل می‌کند. دوم «نام آشنای تصویرگری» است که در این بخش چهره‌های خوشنام و پرکار این رشته معرفی می‌شوند. سومین «نام نو» است که به چهره‌های جدید و درخشان این هنر تعلق می‌گیرد و چهارم «نام همگام» است. همگامان هنر تصویرگری لزومی‌ندارد که تصویرگر باشند اما به ارتقا این هنر به شکل مدنی کمک کرده اند. بنابر این از شنبه ششم آبان تا دهم آبان ماه همه علاقه مندان به هنر تصویرگری می‌توانند نامزدهای خود را به برگزارکنندگان هفته تصویرگری معرفی کنند.

او همچنین بیان کرد: سه هنرمند تصویرگر یعنی غلامعلی مکتبی، محمدعلی بنی اسدی و غزاله بیگدلو سال گذشته نشان آبان را دریافت کردند. قرار است امسال نمایشگاهی از آثار این سه هنرمند برگزار و ۴۶ اثر در آن به نمایش گذاشته شود.

غریب پورمبنی بر اینکه بخشی از فعالیت‌های نمایشگاهی در هفته تصویرگری به «تصویرگران شهر» اختصاص پیدا کرده، در این میان چه ارتباطی بین انجمن تصویرگران و سازمان زیباسازی شهرداری وجود دارد گفت: من شخصا فکر می‌کنم انجمن، شرکت تعاونی و یا آژانس نیست. اگر قرار بود اعضای انجمن را به سازمان زیباسازی معرفی کنیم پیش از این باید تصویرگران را به ناشران معرفی می‌کردیم. اما خوشحالیم که چهره‌های شاخص تصویرگری امروز به شورای هنری سازمان زیباسازی راه پیدا کرده اند و این امر با ترغیب هنرمندان تصویرگر از سوی انجمن اتفاق افتاده و حضور انجمن در این سازمان تثبیت شده و پررنگ است.

منبع:خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار