موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
30189
۰۱ آبان ۱۳۹۶
مدیرکل بهزیستی استان قم مطرح کرد؛

اجرای طرح پیشگیری از تنبلی چشم برای ۷۸ هزار کودک قمی

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: ۷۸ هزار کودک سه تا ۶ سال در استان مشمول شرکت در طرح پیشگیری از تنبلی چشم هستند.

به گزارش کودک پرس ، رضا سلیقه در مراسم افتتاحیه برنامه کشوری پیشگیری از تنبلی چشم که در تالار مرکزی شهر قم برگزار شد، با اشاره به تعداد معلولین استان قم اظهار کرد: 22 هزار نفر در استان به عنوان معلول زیرپوشش سازمان بهزیستی هستند و حدود دو هزار و 500 نفر از معلولین استان قم نابینا و کم بینای شدید هستند.

وی ادامه داد: به دنبال بسترسازی برای حضور معلولین در جامعه هستیم، همچنین بحث پیشگیری از معلولیت‌های مختلف را در استان قم در دستور کار داریم، حدود نیمی از معلولیت‌ها ژنتیکی و نیمی دیگر هم اکتسابی هستند.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: در کشورهایی که در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها گام برداشتند، تعداد معلولین کاهش پیدا کرده، توجه به فرهنگ پیشگیری از معلولیت‌ها طی سال‌های اخیر بیشتر و در قانون ششم توسعه هم به بحث الزام مشاوره ژنتیک اشاره شده است.

 

سلیقه با اشاره به وضعیت مشاوره ژنتیک در استان قم اظهار کرد: هر سال حدود 11 هزار ازدواج در استان اتفاق می‌افتد و به دنبال ملزم کردن زوج‌های جوان در استان قم به انجام مشاوره ژنتیک هستیم، در استان هفت مرکز مشاور ژنتیک داریم و به دنبال توسعه این مراکز هستیم.

وی ادامه داد: 11 درصد از معلولیت‌ها در استان قم مربوط به نابینایی و کم بینایی است و برای کاهش معلولیت‌ها در این زمینه برنامه پیشگیری از تنبلی چشم در استان همزمان با سراسر کشور اجرا می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: زمان طلایی برای درمان بیماری تنبلی چشم زیر 6 سال است و مربیان آموزش دیده در مهدهای کودک معاینات اولیه در این زمینه را انجام می‌دهند، در ادامه موارد مشکوک و کودکانی که همکاری نمی‌کنند، برای معاینه به اپتومتریست ارجاع داده می‌شوند، 400 پایگاه برای طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قم وجود دارد.

 

سلیقه با اشاره به هزینه‌های شرکت در طرح بینایی سنجی اظهار کرد: مردم برای شرکت در این طرح باید تنها در مرحله نخست دو هزار تومان پرداخت کنند و شرکت در بقیه مراحل طرح رایگان است، اعتقاد داریم که هزینه کردن برای طرح‌های پیشگیری از معلولیت‌ها موجب کاهش هزینه‌های سازمان بهزیستی در آینده خواهد شد.

وی ادامه داد: 78 هزار کودک سه تا 6 سال مشمول شرکت در طرح پیشگیری از تنبلی چشم در استان قم هستند، باید کودکان زیر 6 سال هر سال یک بار به لحاظ قدرت بینایی معاینه شوند، همچنین طرح پیشگیری در زمینه ناشنوایی در استان قم اجرا شد و سال گذشته 19 هزار نوزاد از لحاظ قدرت شنوایی در استان معاینه شدند و 40 کودک ناشنوا را در قم شناسایی کردیم. زمان طلایی برای درمان ناشنوایی نوزادان ماه نخست پس از تولد است.

 

مدیرکل بهزیستی استان قم افزود: وظیفه تمام دستگاه‌های اجرایی است که در زمینه پیشگیری از معلولیت‌ها گام بردارند، قانون‌های لازم در این زمینه وجود دارد و باید تلاش کنیم که با پیشگیری، جامعه ای خالی از معلولیت داشته باشیم، بستر اجرای طرح مشاوره‌ ژنتیک پیش از ازدواج در استان قم فراهم شده است و منتظر تدوین و ابلاغ آیین‌نامه‌ها در این زمینه هستیم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: حمایت دستگاه‌های اجرایی از سازمان بهزیستی می‌تواند به این سازمان برای کاهش معلولیت‌ها در کشور کمک کند.

 

منبع:‌ فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار