موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
26763
۱۶ مهر ۱۳۹۶
با برنامه‌های نوستالژیک دهه ۶۰؛

خاطراتی با مجموعۀ تلویزیونی «حنا، دختری در مزرعه»

حنا، کودکی است که بخاطر نیاز مالی و کمک به خانواده شروع به کار در یک مزرعه می‌کند و با تلاش و پشتکار سعی می‌کند که در درس و تحصیل علم از کودکان هم سن و سالش عقب نماند.

به گزارش کودک پرس ، برنامه هایی که مخاطب کودک و صدالبته بزرگسال آن دهه را به گونه ای جذب دو شبکه موجود کردند که میانسالان و بزرگسالان امروز نمی توانند پس از یادآوری آنها، این جمله کلیدی را به زبان نیاورند: یادش بخیر…

در میان برنامه های کودک و نوجوان هرچند سهمی عمده به تولیدات داخلی اعم از برنامه های عروسکی، انیمیشن، مجموعه های داستانی و… اختصاص داشت، اما سریال های انیمیشن خارجی حضور پررنگ و تاثیرگذارتری داشتند. در گام پنجم از «شنبه های نوستالژیک» به شاهکار «حنا دختری در مزرعه» می پردازیم.

مجموعۀ تلویزیونی «حنا، دختری در مزرعه» با نام اصلی «کاتری، دختر چمنزار» در ژاپن با نام «میکاسا» شناخته می‌شود که بر اساس رمان فنلاندی به نام «چوپان و خدمتکار» که توسط «آاونی نولیوارا» نوشته شده بود، در ۱۹۸۴ ساخته شد. «حنا، دختری در مزرعه» را می توان هم عصر با کارتون هایی چون «بچه های کوه آلپ» و «پرنسس سارا» دانست که در طول سال های مابین دو مجموعه بسیار معروف و پرطرفدار «هایدی» و «زنان کوچک» در کشورهایی چون اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه پخش شد. این انیمیشن به عنوان بخشی از گلچین سری تئاتر شاهکار جهانِ کودکان است که توسط کمپانی «نیپون» ساخته و در کشورهای اسپانیا، ایتالیا، آلمان و فرانسه پخش شد؛ اما با اینکه روایت این انیمیشن در کشور فنلاند بود، هیچ وقت در این کشور پخش نشد و برای کودکان فنلاندی ناشناخته ماند.

حنا، کودکی است که بخاطر نیاز مالی و کمک به خانواده شروع به کار در یک مزرعه می‌کند و با تلاش و پشتکار سعی می‌کند که در درس و تحصیل علم از کودکان هم سن و سالش عقب نماند. سه سال از زمانی که مادر حنا فنلاند را برای کار به قصد آلمان ترک کرده و دخترش را به نزد پدربزرگ و مادربزرگش در مزرعه تنها گذاشت می‌گذرد. جنگ جهانی اول شروع شده و فنلاند هنوز هم تحت سلطه روسیه است. ساکنان این سرزمین تقریباً هیچ خبری از خارج نداشته و هیچ کس نمی‌داند آیا حنا دوباره مادر خود را خواهید دید یا نه.

مشکلات، روز به روز بدتر و سخت تر می‌شد و هیچ چیز در مزرعۀ پدربزرگ و مادربزرگ خوب پیش نمی‌رفت، محصول آن سال کفاف خرج خانواده را نداد و تنها گاو شیرده آنها توسط یک خرس کشته شد و خانواده با مشکلات مالی بزرگی مواجه شد. بنابراین حنا تصمیم گرفت در خرج و مخارج خانه کمک کند و علی‌رغم میل پدربزرگ و مادربزرگ کاری در مزرعۀ همسایه ‌می‌یابد. برای یک دختر کوچکی به سن او که به سختی به نه سال می‌رسد، کار در مزرعه سخت و خسته کننده است. اما او با شور و علاقه کار را به دست می‌گیرد و با خُلق و خوی خوبش با همه برخورد می‌کند، و در نتیجه جایگاهش را در میان دیگران و در دل‌های آنان حفظ می‌کند.

مجموعۀ تلویزیونی «حنا، دختری در مزرعه» به کارگردانی «هیروشی سایتو» سال ۱۹۸۴ توسط کمپانی نیپون و با تکنیک سل انیمیشن در کشور ژاپن ساخته شد.

 

منبع: ایمنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار