25510
۰۵ مهر ۱۳۹۶

مرکز انتشار مشکلات در میدان میوه و تره بار

پس از گذشت ۲۴ سال از طرح جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار قزوین، با موافقت و پیگیری همه ذی‌نفعان، مسئولان وعده تعیین تکلیف زمین میدان جدید تا یک ماه آینده را می‌دهند.

به گزارش کودک پرس ، میدان میوه و تره‌بار قزوین جایی در حوالی یکی از محله‌های جنوبی و قدیمی شهر است که چند دهه پیش ساخته شدتا در آن مایحتاج میوه و سبزی به صورت عمده و با قیمت پایین‌تر عرضه شود.

با گذشت مدتی، شهر توسعه یافت و میدان، داخل شهر قرار گرفت که در نتیجه، این امر برای ساکنان و برای ترافیک شهر مشکل‌ساز شد.

در واقع، میدانی که راه‌اندازی شده بود تا گره‌گشای نیازهای شهر باشد، اکنون خود به گره چندین ساله و تبدیل شده و به جای آنکه محل تأمین نیازهای مردم باشد، مرکزی برای ایجاد و پراکنش مشکلات است.

در ساعات سحر، میانه روز و حتی تا پایان شب، علاوه بر تردد ماشین‌آلات و جابه‌جایی محصولات سر و صدای فروشندگان و خریداران به گوش می‌رسد و مردم محل معتقدند که این میدان با مشکلات زیادی از جمله مسائل بهداشتی که ایجاد کرده، خواب و آسایش را از آنان گرفته است.

یکی از بانوان ساکن در حوالی میدان میوه و تره‌بار که به گفته خودش از کودکی در این محله زندگی کرده، بیان می‌کند: از زمان استقرار میدان در این مکان، آسایش از ما سلب شده؛ به طوری که از حدود ساعت ۴ صبح تا پاسی از شب، ازدحام و مشکلات ناشی از آن در محله، ما را آزار می‌دهد.

وی اضافه می‌کند: هر روز به ویژه در ساعات میانی آن، بوی نامطبوعی در فضای اطراف میدان پخش می‌شود که برای اهالی آزاردهنده است، اما خود کسبه میدان هم گویا معذب هستند که می‌گویند: خود ما هم از اهالی محله پیرامون میدان شرمنده هستیم؛ اما برای کسب روزی ناچار به کار کردن در این محل شده‌ایم.

میوه‌فروشان؛ خواستار جابه‌جایی میدان

نماینده میوه‌فروشان می‌گوید: میدان جوابگوی این حجم از مراجعان نیست و ما هم از زمان چهار یا پنج استاندار پیشین پیگیر جابه‌جایی هستیم.

شالباف اضافه می‌کند: میدان اکنون حتی پارکینگ ندارد و پارک خودروهای مراجعان در مقابل منازل مردم، آنان را آزار میدهد؛ بنابر این ما برای جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار نه تنها موافق بلکه چندین سال است که پیگیر هستیم.

زمین مجزا برای میدان میوه و تره‌بار نداریم

معاون خدمات شهری شهرداری قزوین می‌گوید: قزوین اکنون گسترش یافته و نیازمند به‌روزرسانی متناسب با شرایط استان است که جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار یکی از این موارد محسوب می‌شود.

سیدمهدی کاظمی اضافه می‌کند: شهرداری برای ساماندهی میدان و دستفروشان اقداماتی انجام داده است.

وی ادامه می‌دهد:تنها زمینی که شهرداری برای آن سرمایه‌گذاری وموضوع را کارشناسی کرده، زمین ۱۷۰ هکتاری برای انتقال مشاغل مزاحم است.

مکان‌یابی میدان جدید تا یک ماه آینده

از زمانی که بنا بود ۱۶۰ غرفه این میدان جابه‌جا شود، ۲۴ سال می‌گذرد و با وجود رضایت تمام ذی‌نفعان برای جا به‌جایی آن، هنوز این امر محقق نشده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین درباره این موضوع می‌گوید: بناست بارانداز جدید در مکان جدیدی با قابلیت‌های ترافیکی و رضایت خود غرفه‌داران احداث شود که تا یک ماه آینده، شرایط آن روشن‌تر می‌شود.

علی فرخزاد اضافه می‌کند: در هیچ شهری غیر از قزوین میدان میوه و تره‌بار داخل شهر قرار ندارد و اکنون تغییر مکان میدان نیاز استان است.

فرخزاد می‌افزاید: نیاز به توزیع شیلات داریم و با توجه به موقعیت استراتژیک استان می‌توانیم این کار را انجام دهیم؛ اما از ظرفیت‌های موجود برای تحقق این هدف بهره نگرفته‌ایم که در صورت پیگیری موضوع، میدان میوه و تره‌بار جدید می‌تواند محل مناسبی برای آن باشد.

وی ادامه می‌دهد: همچنین به عنوان قطب کشاورزی منطقه می‌توانیم برای حل مشکل، باراندازی را راه‌اندازی کنیم که بیش از دو دهه پیش طرح آن ارائه و زمین مورد نیاز، خریداری شد تا محصولات میدان میوه و تره‌بار در آن عرضه شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین تصریح می‌کند: میدان میوه و تره‌بار شهر قزوین در سال ۶۰ احداث شده و از آنجا که مکان فعلی، در آن زمان دور از محل سکونت مردم بوده، مکان احداث میدان برای زمان یاد شده مناسب بوده است؛ اما با توسعه شهر، میدان داخل شهر قرار گرفته و مشکلاتی را پیش آورده است.

فرخزاد خاطرنشان می‌کند: یکی از برنامه‌های اصلی ما خارج کردن موضوع از بن‌بست حاصل از مسئله تغییر کاربری زمین است که سرمایه شهر محسوب می‌شود و هدف آن، رونق اقتصادی و حل بخشی از مشکلات شهر بوده است.
وی بیان می‌کند: در طرح جامع شهر قزوین در شورای عالی معماری و ‌شهرسازی با طرح احداث بارانداز مخالفت شد؛ چرا که در برخی زمین‌های اطراف آن، کشاورزی صورت می‌گرفت.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار قزوین اضافه می‌کند: هدف ما آن بود که در این محل، بارانداز بزرگ غرب کشور احداث شود که مورد مخالفت قرار گرفت.

فرخزاد ادامه می‌دهد: این مطلب و چند موضوع دیگر استان در جلسه با وزیر راه و شهرسازی مطرح و مقرر شد با حضور هیئت سه نفره متشکل از دونماینده وزارتخانه واستاندار قزوین برای موضوع تصمیم‌گیری شود که در نتیجه بررسی چند نقطه پیشنهادی جدید برای احداث بارانداز مورد بررسی قرار گرفت و تا یک ماه آینده تعیین تکلیف می‌شود.

حال آن که تمام ذی‌نفعان و گروه‌های مرتبط با موضوع نه تنها مخالفتی با جابه‌جایی میدان میوه و تره‌بار قزوین ندارند، بلکه پیگیرانه و مصرانه، تحقق آن را انتظار می‌کشند، لازم است مسئولان امر، به نحو جدی‌تری وارد عمل شوند و این روند کند، سست و مقطعی ۲۴ ساله را به نقطه پایان برسانند تا آرامش پیشین به محله بازگردد و هیاهوی ترافیک، آرام‌تر شود.

در این میان باید مسئولان در مکان‌یابی میدان جدید و اجرا و راه‌اندازی آن چنان مراقبت کنند که نه در میانه شهر باشد و با گذشت مدتی دوباره مشکلات فعلی، برای مکان جدید هم بروز کند و نه مانند تجربه پیشین تاکستان، آن قدر دور از شهر باشد که کارایی خود را از دست بدهد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار