200521
۲۹ فروردین ۱۳۹۸
مدیر فروش نشر هوپا؛

انتشار کتاب‌های گران در حوزه کودک را متوقف کرده‌ایم

مدیر فروش نشر هوپا می‌گوید: انتشار کتاب‌هایی که از نظر جنس و حجم نیاز به مواد خاصی داشتند، فعلا متوقف شده است و فقط عناوینی که امکانش بود منتشر کردیم تا به نمایشگاه برسد.

به گزارش کودک پرس ، مصطفی مقسمی؛ مدیر فروش نشر هوپا با اشاره به تاثیر گرانی کاغذ بر روند آمادگی این انتشارات برای حضور در نمایشگاه کتاب گفت:مشکلات پیش‌آمده روی فعالیت‌های نشر تاثیر زیادی داشت و عناوینی که در برنامه انتشار داشتیم تا برای نمایشگاه تولید شوند به واسطه کمبودها و گران بودن کاغد کم شد.

او تاکید کرد: البته ما برای خرید مواد اولیه به‌ لحاظ مالی مشکلی نداشتیم اما مساله اصلی، قیمت‌گذاری بود. به‌عبارت دیگر تلاش ما این بود که هزینه تولید کتاب‌ها بالا نرود تا خرید برای مصرف کننده سخت نباشد. باید توجه داشت این مساله به ما هم بر می‌گردد زیرا گران شدن کتاب‌ها، فروش را برای ما سخت می‌کند.

مدیر فروش نشر هوپا ادامه داد: به‌ همین دلیل انتشار کتاب‌هایی که از نظر جنس و حجم نیاز به مواد خاصی داشتند، فعلا متوقف شده است تا  قیمت اجناس به وضعیت با ثبات‌تری برسد. فقط عناوینی که امکانش بود منتشر کردیم تا به نمایشگاه برسد.

مقسمی با بیان اینکه کمبود و گرانی کاغذ هنوز روی تیراژ کتاب‌های کودک این نشر تاثیر آنچنانی نگذاشته است، گفت: با کاهش سود خود سعی کردیم قیمت را ثابت نگه داریم اما طبیعتا این شرایط روی نشر کودک هم تاثیر می‌گذارد.

این فعال حوزه نشر ادامه داد: فکر می‌کنم شرایط موجود، امسال روی تیراژ کتاب کودک هم تاثیر بگذارد؛ آنچنانکه در کتاب بزرگسال این اتفاق به‌شکل محسوسی رخ داده است. البته تیراژ کتاب بزرگسال به صورت نرمال پایین‌تر از کتاب کودک است.

مدیر فروش نشر هوپا در توضیح تغییراتی که در حوزه نشر به وجود آمد و تاثیر آن بر روند چاپ کتاب کودک، گفت: در کتاب کودک، مخصوصا در کتاب‌هایی که رنگی بودند و به صورت گلاسه چاپ می‌شدند، آن‌قدر قیمت کاغذ گلاسه بالا رفته که دیگر استفاده از آن منطقی نیست و بسیاری از ناشرانی که از کاغذ گلاسه استفاده می‌کردند، به سمت استفاده از کاغذ تحریر رفته‌اند.

وی افزود: قیمت کتابی که با کاغذ گلاسه که سال گذشته 10هزار تومان تمام می‌شد، امسال 30هزار تومان و با کاغذ تحریر 15 هزار تومان است اما از آنجا که تفاوت خیلی زیاد است، بهتر است که همان کاغذ تحریر را جایگزین کنیم.

کاهش تعداد خرید و ثابت ماندن رقم فروش
مقسمی درباره کاهش قدرت خرید مردم و تاثیر آن بر بازار نمایشگاه کتاب بیان کرد: این نمایشگاه فضایی است که مردم با آن ارتباط برقرار می‌کنند و در هر صورت خریدهای خود را همانند خریدهای شب عید انجام می‌دهند. ناشران ممکن است به‌ لحاظ ریالی تفاوتی با سال‌های دیگر احساس نکنند اما  از آنجایی که قیمت محصولاتشان افزایش پیدا کرده میزان خرید از آن‌ها کاهش پیدا خواهد کرد.

او ادامه داد: برای ناشران بزرگ که عناوین و فروش بالایی دارند، نمایشگاه کتاب سود آنچنانی ندارد. امسال هزینه‌هایی به نمایشگاه تحمیل شده است؛ هزینه‌هایی که سال‌های گذشته وجود نداشتند. به‌عنوان مثال در سال‌های گذشته بخش زیادی از هزینه‌های نمایشگاه را با چک پرداخت می‌کردیم اما امسال بسیاری از آن‌ها به‌صورت نقدی انجام می‌شود.

مقسمی با بیان اینکه چرخه اصلی حیات ناشران بزرگ را  فروش کتاب‌فروشی‌ها می‌گرداند، ادامه داد: فروش کتاب در نمایشگاه مقطعی و کوتاه مدت است؛ روندی که برای ناشران کوچکتر منبعی برای ادامه فعالیت در طول سال خواهد بود. نمایشگاه کتاب برای انتشارتی‌های کوچک که ویترین و فروشگاه‌های محدودی دارند، فرصت مناسبی خواهد بود.

مدیر نشر هوپا افزود: امسال نمایشگاه کتاب برای ناشران کودک قطعا سال خوبی خواهد بود زیرا از آنجایی‌که خانواده هزینه را برای فرزندش انجام می‌دهد احساس وظیفه نسبت به کودک، باعث می‌شود احساس والدین برای هزینه کردن متفاوت باشد؛ بنابراین تاثیر گرانی‌ها کمتر خواهد بود. به‌عبارت دیگر پدر و مادر از هزینه‌های خود می‌زنند تا برای کودکان خرید کنند؛ بنابراین کاهش فروش در بخش کودک خیلی کمتر از بخش بزرگسال خواهد بود.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار