موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2540
۰۱ شهریور ۱۳۹۵

هفته سی و ششم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سی و ششم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

در پایان هفته ی سی و ششم حاملگی جنین حدود 2500 گرم، وزن و بیش از 48 سانتی متر قد دارد. به علت رسوب چربی زیر جلدی تمامی بدن حالت گوشتی دارد و چین های قبلی صورت از بین روند. با مراقبت خاص از نوزادان متولد شده در این زمان شانس زنده ماندشان عالی است. ناخنهای او چنان بلند شده است که حتی ممکن است خودش را در رحم خراش بیاندازد. تنها اندامی که هنوز کامل رسیده بالغ نشده است ریه اوست. شما احتمالاً 5/11 تا 5/13 کیلوگرم وزن اضافه کسب کرده اید. نقش جفت درحال به اتمام رسیدن است و حالا بدن بچه ی شما قادر به استقلال بیشتر از شماست و فقط در حال تولید چند هورمون است. شما هنوز هم پادتن هایی از طریق جریان خون خود برای بچه ی خود تامین می کنید این پادتن ها می توانند نوزاد را در برابر سیاه سرفه اوریون، سرخک و حتی سرفه های پیش پا افتاده و معمولی و آنفلولانزا محافظت نماید.

 

عضلات مکیدن او قوی تر شده اند.لثه او بسیار سفت و سخت شده است.

 

موهای کرک مانند او و همین طور ورنیکس (ماده نسبتا چربی که بدن او را پوشانده بود و از پوست او در برابر مایع آمنیوتیک محافظت می کرد) در حال ناپدید شدن هستند. کودک شما همه این مواد را به همراه دیگر ترشحاتی که به درون مایع آمنیوتیک می ریزند، می بلعد و این مواد تا زمان تولد در شکم او باقی خواهند ماند. این مخلوط سیاهرنگ که مکونیوم نامیده می شود، اولین مدفوع کودک شما را تشکیل خواهد داد.

– در انتهای این هفته کودک شما کامل شده است. به کودکانی که در بین هفته های سی و هفتم و چهل و دوم به دنیا بیایند کامل می گویند، به آنها که قبل از 37 هفته بدنیا می آیند نارس و بعد از 42 هفته دیررس می گویند.

 

استخوان جمجمه کودک الآن بصورت نرم است تا بتواند از مجرای زایمان عبور کند .

 

سر اکثر کودکان در این مرحله به طرف پایین قرار گرفته است که برای یک زایمان راحت مناسبتر است. در صورتی که وضعیت کودک شما به این شکل نباشد پزشک یا ماما از شما خواهد خواست که در هفته آینده برای تغییر وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم برنامه ریزی کنید، برخی تمرینات ورزشی به این چرخش کمک خواهند کرد. بندرت پیش می آید که پزشک یا ماما سعی کنند که با انجام حرکات آرام و نرم از روی شکم وضعیت قرار گرفتن کودک در رحم را تغییر داده و سر او را به طرف پایین برگردانند.

 

در این هفته نیز او همچنان مشغول ذخیره چربی است تا در زمان تولد، بتواند دمای خود را تنظیم کند.

 

 

وضعیت مادر

 

قله رحم در این هفته دقیقا به زیر استخوان جناق سینه می‌رسد. اگر اولین باری است که بارداری شده‌اید ظرف چند هفته بعد سر کودک داخل حفره رحم شما قرار بگیرد. با وقوع چنین حالتی مشخص می‌شود که کودک توانایی عبور از حفره‌ها لگن را به راحتی دارد یا نه؟ در بارداری‌های بعدی این حالت تا زمان شروع دردهای زایمانی برای مادر ایجاد نمی‌شود. اما قرار گیری او در لگن حس خوشایندی نیست حس شما این گونه است که توپی در بین پایتان قرار دارد و هر لحظه ممکن است به پایین بیفتند. اما این اتفاق نمی‌افتد.

 

 

مراقبت های بارداری در هفته سی و ششم

 

1228

 

پر انرژی بمانید ! همچنان که شما به طرف پایان بارداری می روید خستگی و فرسودگی خود را بیشتر نشان می دهد. هر قدرتی ممکن است بیشتر استراحت کنید. خوابیدن در تمام طول حاملگی چیزی متعلق با قبل از بارداری شماست،‌ زیرا مثانه ی شما نمی تواند ادرار زیادی را نگه دارد و احتمال دارد شما چندین مرتبه برای رفتن به دستشویی از خواب برخیزید. سعی کنید در روز هشت لیوان آب بنوشید. نوشیدن آب باعث می شود کمتر احساس خستگی کنید. غذاهای سبک و متناوب بخورید، حالا میان وعده ها در طول روز ارزش بیشتری نسبت به غذاهای اصلی و عمده دارند.

 

بدن شما به سختی در حال کار است و نیاز به سوخت با کیفیتی دارد ، شما باید حدود 2400 کالری در روز مصرف نمایید.

 

ممکن است شبها زیاد به توالت بروید بهتر است نور کافی وجود داشته باشد تا شما مسیرتان را بخوبی ببینید.

 

مسواک زدن را فراموش نکنید.عفونت لثه میتواند زایمان زودرس را به همراه داشته باشد.بنابراین حداقل دو بار در روز مسواک زده و بطور منظم از نخ دندان استفاده نمایید.حتما در این هفته در صورت امکان قراری با دندانپزشک داشته باشید.چراکه باکتری هایی که سبب پوسیدگی دندان می شوند مسری هستند و مادران براحتی میتوانند باکتری های دهان و دندان خود را از طریق بزاق به دهان استریل کودک خود منتقل نمایند.

 

عارضه پا در بارداری

 

1233

 

در صورتی که سیاهرگ‌های گشادی را روی پاهای خود مشاهده کردید، حتماً درخواست کمک کنید. روی هم گذاشتن پاها و سرپا بودن به مدت طولانی، برای این عارضه بد است.

 

در اکثر خانم های باردار، ‌ورم مختصری در ساق و قوزک پا مشاهده می شود این حالت به علت فشار رحم و محتویات آن بر روی سیاهرگ لگنی و مختل شدن بازگشت خون از پاها می باشد..معمولا با پیشرفت حاملگی و افزایش وزن و ایستادن طولانی مدت،‌واریس ها برجسته می شوند و عمل جراحی واریس در طی حاملگی معمولا توصیه نمی شود جز در موارد واریس شدید که به منظور توانایی راه رفتن زن حامله لازم است.محدود کردن مصرف نمک و غذاهای شور، بالا بردن پاها چندین بار در روز، ‌پوشیدن جوراب های واریس یا الاستیک و استراحت منظم و زیاد در طی کارهای روزانه در جلوگیری از ورم و واریس بارداری جلوگیری می کند.

 

ورزش و تأثیر آن در هفته سی و ششم بارداری

 

1232

 

اگر در این زمان رفتن به باشگاه برایتان سخت شده، در منزل بمانید و حرکات کششی را انجام دهید.

 

جهت پیشگیری و کاهش سوزش سر دل و ترش کردن

 

در وضعیت چهار زانوی باز نشسته ، پشت کاملا صاف ، سر در محور پشت قرار گرفته.دست ها را همانند تصویر در پشت بدن در صورت امکان به هم می رسانیم در این وضعیت دو دم و بازدم شکمی انجام دهید ، سپس دست ها را عوض کنید.

 

جهت پیشگیری و کاهش یبوست

 

وضعیت درست نشسته:دست چپ روی کمر ، دم شکمی گرفته و با بازدم دست راست را از روی سر با حالت کشیده رد کرده به طوریکه در سر تا سر پهلوی راست کشش ایجاد شود، 5-10 ثانیه با حفظ ریتم تنفس عادی در این وضعیت می مانیم سپس دست ها را عوض می کنیم.

 

جهت پیشگیری و کاهش درد و ورم پاها

 

بهتر است یک بالش زیر سر و یک بالش زیر باسن قرار دهید.در سه ماهه ی سوم کمتر از 5 دقیقه در وضعیت بمانید و یا به صورت نیمه نشسته حرکت را انجام دهید

 

جهت پیشگیری از کمر درد و افزایش قدرت عضلات شکم

 

در وضعیت درست نشسته قرار گرفته . دست راست روی زانوی چپ و دست چپ مقابل باسن .قسمت مرکزی شکمی کمی منقبض چرخش شانه به سمت چپ و نگاه به سمت چپ همراه با دم و بازدم شکمی .حرکت در جهت مخالف نیز انجام شود.

 

به پشت دراز کشیده پاها به اندازه عرض شانه از هم باز ، کف پا بروی زمین قرار گرفته به همراه دم عضلات باسن را منقبض کرده و از زمین کمی بلند کنید سپس با بازدم عضلات باسن را شل کرده و آرام به روی زمین قرار دهید.

 

در این حرکت دست ها و زانو ها در تماس با زمین به اندازه عرض شانه ها باز. با دم کشش در طول ستون فقرات ، سر به قسمت بالا و با بازدم سر و باسن به داخل با چرخش آرام کمر کشیده می شود. بعد از 3 تا 5 بار انجام دادن حرکت ، در وضعیت سجده طبق تصویر قرار گرفته.این تمرین وضعیت مناسب برای افزایش اقطار لگن و تسهیل در زایمان طبیعی نیز می باشد.

 

جهت تقویت عضلات لگن و ران و افزایش اقطار لگن

 

کف پا طبق تصویر مقابل یکدیگر ، ران ها به سمت بیرون وپشت کاملاً صاف ، دست ها را به روی پنجه پا قرار داده زانوان را همراه با تنفس عادی به هم نزدیک می کنیم(توان هر کس مرز بین کشش و درد است) در وضعیت کشش 20 ثانیه مانده سپس به حالت اول بر می گردیم. سپس همانند عمل اللکلنگ زانوان را تک تک به زمین نزدیک می کنیم.

 

پشت یک صندلی قرار گرفته ، با حمایت صندلی 30 ثانیه روی دوپا بنشینید و برای 15 ثانیه بایستید.این کار را 6 بار در هر نوبت و چند بار در روز انجام دهید. در صورت درد شدید استخوان جلوی لگن (استخوان عانه) این حرکت را انجام ندهید.

 

نکته : انجام حرکات همراه با آگاهی و هماهنگ با تنفس های شکمی تاثیر بیشتری بر روی بدن فیزیکی می گذارند.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار