موقعیت فعلی شما : خانه/دوران بارداری/مقالات
2534
۰۱ شهریور ۱۳۹۵

هفته سی و پنجم بارداری

مطالب آموزنده و مهم که مادر باید در هفته ی سی و پنجم بارداری خود بداند.

کودک شما چگونه تغییر می کند

 

حالا با بیش از 200/2 گرم وزن بچه ی شما ممکن است بیش از 45 سانتی متر قد داشته باشد و به طور جدی با هر عضو و اندامی که درون نیم تنه ی شما له و فشرده شده است مبارزه کند. شکم شما شاید چنان کش آمده و بزرگ شده باشد که شما را نگران کند ولی معمولاً طبیعت بچه ها و مادرها را به خوبی با هم تطبیق می دهد. حتی بدون سونوگرافی نیز پزشک شما قادر خواهد بود، که بگوید الان بچه ی شما چگونه قرار دارد. آیا در وضعیت سر به پایین است یا بریچ

 

جمجمه‌اش هنوز نرم است و کاملاً سخت نشده تا به راحتی از کانال تولد بیرون آید.

 

مغز کودک شما شدیدا در حال رشد می باشد و نورونها و اتصالات اولیه مدام در حال تکامل هستند.خوردن امگا 3 به تقویت بیشتر آن کمک شایانی میکند.

 

هرچند رحم شما جای گرم و نرمی است، اما چون فضای داخل رحم کمی کوچک است کودکتان نمی تواند در آن شیرجه بزند یا غلت بخورد! البته او همچنان به لگد زدن ادامه خواهد داد.

 

اکنون کلیه های او کاملا رشد کرده اند و کبد او نیز می تواند مقداری از ضایعات بدن را فرآوری و دفع کند.

 

اگر فرزند شما پسر است بیضه ها در جای صحیح خود قرار گرفته اند و از حفره شکمی خارج شده اند.

 

عضلات کودک شما نیز در حال قوی تر شدن و رشد میباشند.

 

رشد فیزیکی کودک شما تقریبا به پایان رسیده است و او در چند هفته آینده فقط وزن اضافه خواهد کرد.

 

چربی بیشتری در بدن او تشکیل شه مخصوصا در شانه ها.

 

وضعیت بدن مادر در هفته سی و پنجم

 

1223

 

شما دارید به ماه های آخر بارداری نزدیک میشوید و شمارش معکوس برای دیدن کودکتان آغاز شده است.

در صورتی که احساس نمودید آب از شما بصورت غیر ارادی خارج می شود. ممکن است غشای اطراف مایع آمنیوتیک پاره شده باشد.بنابراین سریعا به بیمارستان خود مراجعه نمایید.

در صورتی که احساس میکنید کودکتان بسیار آرام شده است و یا ناآرامی غیر طبیعی دارد به پزشکتان مراجعه نمایید.

از آنجا که عروق خونی بزرگ تر شده اند بار بیشتری بر روی قلب است و قلب بصورت تند تند میزند. اگر دچار درد قفسه سینه و یا مشکلات تنفسی شدید شدید فورا به پزشکتان مراجعه نمایید.

رحم شما تا 15 برابر حالت عادی بزرگ شده بطوریکه بالای رحم شما تقریبا زیر دنده های سینه قرار گرفته است و شاید احساس کنید که دیگر جایی برای رشد آن باقی نمانده است. اگر می توانستید به درون رحم خود نگاهی بیندازید متوجه می شدید که حجم مایع آمنیوتیک درون رحم خیلی کم شده و جای آن را یک کودک کوچولو گرفته است. رحم شما جای بقیه اندامهای داخلی تان را هم تنگ کرده و شما ممکن است به همین خاطر بیشتر به دستشویی بروید و یا دچار برخی عوارض ناشی از سوء هاضمه (مثل سوزش معده) شوید. اگر این مشکلات را ندارید از معدود خانمهای خوش شانس هستید!

ممکن است پزشک یا ماما از شما بخواهد که از این به بعد تا زمان زایمان هر هفته شما را معاینه کند. همچنین ممکن است از شما بخواهد که حرکات جنین داخل رحم را به دقت تحت نظر قرار دهید تا از میزان فعالیت کودک در درون رحم مطمئن شود.

سینه های شما از ماه پنجم یا ششم شروع به تولید شیر کرده اند. این شیر زودرس آغوز (Colostrum) نامیده می‌شود و سرشار از پادتن‌هایی است که در چند روز اول تولد، از نظر غذایی بسیار مفید می باشند. آنچه پس از آن از سینه خارج می شود، شیر اول نام دارد که سفید و کرمی مانند است. این شیر دو یا سه روز پس از وضع‌حمل می آید که در اثر تغذیه نوزاد، سیگنالی به مغز فرستاده می شود تا (Prolactin) پرولاکتین تولید کند که باعث تحریک و فعال شدن غدد پستانداری می شود.

 

افسردگی در دوران بارداری

 

1227

 

در صورتی که احساس خوبی ندارید، نمی توانید بخوابید و یا اشتها ندارید، این حالات خود را با پزشک در میان بگذارید. حدود 10% خانم‌ها در این دوره از بارداری خود دچار افسردگی می شوند که این حالت، احتمال بروز افسردگی حاد پس از زایمان را افزایش می دهد. امروزه قرص‌های ضد افسردگی وجود دارد که برای خانم‌های باردار ضرری ندارد و می توانید با مراجعه به پزشک متخصص مصرف کنید. یوگا و مراقبه کردن نیز می تواند در جلوگیری از اینگونه افسردگی‌ها مفید باشد.

 

خانمی که در دوران بارداری دچار افسردگی است، شاید تصور کند تنها چیزی که ممکن است به کودکش آسیب برساند، غذایی است که می‌خورد. مطالعات امراض مسری و تحقیق بر روی حیوانات حاکی از آن است که هنگام افسردگی، بدن مواد شیمیایی سمی مانند هورمون استرس کورتیزول تولید می‌کند. ظاهراً میزان سقط جنین در زنانی که در دوران اول بارداریشان دچار افسردگی شدیدی هستند، بیشتر است. استرس در یک خانم باردار، ممکن است بر زندگی کودک در آینده نیز تاثیر بگذارد؛ به عنوان مثال ممکن است کودک بیشتر مستعد استرس شود. تحقیقاتی که روی موش‌های باردار دچار استرس انجام شده است، تفاوت‌های رفتاری را در فرزندان آن‌ها نشان می‌دهد.

 

ضمناً به یاد داشته باشید که عوامل ژنتیکی و همچنین محیطی، بر روی کودکتان تاثیرگذار هستند، حتی اگر او در یک خانوادهٔ صمیمی و حمایت کننده بزرگ شود. از آنجایی که مغز کودک بعد از تولد به رشد خود ادامه می‌دهد، ممکن است برای جبران تاثیرات پیش از تولد، رفتارهای جدیدی را بیاموزد.

 

ورزش و تأثیر آن در هفته سی و پنجم بارداری

 

1226

 

در صورتی که خستگی به شما فشار می آورد، تحرکات ورزشی خود را کاهش دهید. ورزش سبک و مخصوص شما، سه روز در هفته برای‌تان کافی است. می توانید زمان ورزش کردن خود را نیز کاهش دهید. مثلاً 30 دقیقه به 15 دقیقه کاهش یابد. از همه مهم‌تر این که استراحت‌های مداوم داشته باشید و سطح مایعات بدن را بالا نگه دارید.

 

 

منبع:    مهدپرتال

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار