251792
۰۹ اسفند ۱۴۰۲
یونیسف:

بیش از یک میلیون کودک در غزه از فقدان شدید امنیت غذایی رنج می برند

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرد بعد از گذشت چهار ماه از تجاوز اسرائیل به غزه، بیش از یک میلیون کودک در این باریکه جغرافیایی از نبود امنیت غذایی رنج می برند.

به گزارش کودک پرس ، یونیسف (سه شنبه) تاکید کرد: بیش از ۹۵ درصد خانواده ها در غزه، از سهمیه غذای افراد بالغ کاسته اند تا تعداد وعده های غذایی بیشتری به کودکان برسد.

این نهاد زیر مجموعه سازمان ملل همچنین افزود: نیازمند ارسال کمک های بشردوستانه به صورت امن و نامحدود برای مردم غزه در سراسر این باریکه هستیم.

سه شنبه «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حق غذا در گفت وگو با روزنامه «گاردین» با تاکید بر اینکه ممانعت از دسترسی به غذا جنایت جنگی است و وضعیت نسل‌کشی را موجب می‌شود، اعلام کرد که اسرائیل به شکل عمدی فلسطینی‌ها را گرسنگی می‌دهد.

مایکل فخری افزود: اسرائیل باید به دلیل اقدام عمدی خود در گرسنه نگه داشتن فلسطینی ها به [اتهام] جنایت جنگی و نسل کشی پاسخگو باشد.

وی در این مصاحبه اختصاصی تاکید کرد: دلیلی وجود ندارد که به صورت عمدی از عبور کمک بشر دوستانه ممانعت شود و یا به شکل عمد کشتی های کوچک ماهیگیری، گلخانه ها و باغ ها در غزه نابود شوند به جز این که مردم از دسترسی به غذا محروم شوند.

این مقام سازمان ملل متحد اضافه کرد: محروم کردن عمدی مردم از غذا به وضوح نوعی جنایت جنگی است. اسرائیل قصد خود را برای نابودی تمام یا بخشی از مردم فلسطین -تنها با این ادله که فلسطینی هستند- نشان داده است.

وی ادامه داد: به نظر من به عنوان کارشناس حقوق بشر سازمان ملل این وضعیت، نسل کشی است و به این معناست که اسرائیل در کل مقصر است و باید پاسخگو باشد و این پاسخگویی به این فرد و آن فرد یا این کابینه و کابینه دیگری محدود نمی شود.

فخری که استاد حقوق دانشگاه اورگان است، هشدار داد: سرعت سوء تغذیه کودکان خردسال نیز شگفت‌انگیز است. بمباران و کشته شدن مستقیم مردم وحشیانه است اما این گرسنگی، عذاب آور و وحشتناک است. این امر تاثیری بلندمدت بر جمعیت از نظر فیزیکی، شناختی و اخلاقی خواهد داشت. همه شواهد گویای آن است که این اقدامات عمدی بوده است.

موضوع گرسنگی و سوء تغذیه شدید امری رایج در غزه است و جمعیت حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفری فلسطینی ها با کمبودهای شدید ناشی از اقدامات رژیم در ممانعت از دستیابی به مایجتاج و محدود کردن جریان غذا، دارو و دیگر کمک های انسان دوستانه مواجه هستند.

در رفح که در حال حاضر حملات نظامی رژیم صهیونیستی برا آن متمرکز است، پنج درصد از کودکان زیر ۲ سال دچار سوءتغذیه شدید هستند.

گروه‌های مقاومت فلسطین ۱۵ مهرماه برابر با هفتم اکتبر ۲۰۲۳، در پاسخ به چند دهه جنایت رژیم اسرائیل علیه فلسطینیان، عملیات غافلگیرکننده‌ای با نام «طوفان الاقصی» را از غزه (جنوب فلسطین) علیه مواضع این رژیم اشغالگر آغاز کردند که سرانجام پس از ۴۵ روز نبرد و درگیری، سوم آذرماه ۱۴۰۲ برابر با ۲۴ نوامبر ۲۰۲۳، میان اسرائیل و حماس آتش‌بس موقت چهار روزه یا همان وقفه برای تبادل اسرا میان حماس و رژیم اسرائیل برقرار شد.

این وقفه در جنگ، ۷ روز ادامه یافت و سرانجام صبح جمعه ۱۰ آذر برابر با اول دسامبر ۲۰۲۳، آتش‌بس موقت به پایان رسید و رژیم اسرائیل حملات علیه غزه را از سرگرفت. این رژیم برای تلافی حملات غافلگیرکننده‌ «طوفان الاقصی» و جبران شکست خود و توقف عملیات مقاومت، گذرگاه‌های نوار غزه را بسته و در حال بمباران این منطقه است. در مقابل نیز، رزمندگان مقاومت فلسطین تلفات و خسارت‌های زیادی به نظامیان صهیونیست در نبرد زمینی وارد کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار