250694
۲۰ دی ۱۴۰۲
فلسطین

شهادت یک کودک فلسطینی در هر 15دقیقه

به‌ گفته گروه‌های حقوق بشری، تقریباً 700هزار کودک غزه، تحت‌تأثیر نسل‎کشی اسرائیل قرار گرفته‌اند

به گزارش کودک پرس ، «هر ساعت 17کودک در غزه کشته یا مجروح می‌شوند.»‌ در طول 3‌ماه گذشته، خاک غزه یا ویرانه‌های آن اجساد هزاران کودک فلسطینی را در برگرفته و به بزرگ‌ترین گورستان کودکان جهان تبدیل شده است. در این میان رژیم صهیونیستی علاوه بر حملات مداوم هوایی ‌و زمینی، با محاصره غزه و هدف قرار دادن زیرساخت‌ها، آب و غذا را نیز از کودکان گرفته است  و امکانات پزشکی نیز باعث شده تا بسیاری از کودکان مجروح درمان نشده رها شوند یا بدون بیهوشی تحت عمل جراحی قرار بگیرند. به‌ گفته گروه‌های حقوق بشری، تقریباً 700هزار کودک، تحت‌تأثیر نسل‎کشی ‌ اسرائیل قرار گرفته‌اند که کشته‌ها، زخمی‌ها و کودکان آواره را شامل می‌شود.

مرگ یک کودک در هر 15دقیقه
9600نفر از 23هزار قربانی حملات صهیونیست‌ها به غزه کودک بوده‌اند. بیزینس استاندارد نیز در گزارشی با اشاره به آمار بالای قربانیان کودک در غزه نوشته که در این منطقه هر 15دقیقه یک کودک جان خود را از دست می‌دهد. به‌ گفته متخصصان، از آنجا که کودکان در برابر جراحت‌های ناشی از انفجار آسیب‌پذیرتر هستند ‌ مرگ آنان در حملات نظامی تقریبا 7برابر بیشتر از بزرگسالان است. جیسون لی، رئیس سازمان حفاظت از کودکان، در این‌باره می‌گوید: جمجمه‌های کودکان هنوز به‌طور کامل شکل نگرفته و ماهیچه‌های توسعه نیافته‌شان هنوز توان محافظت از اندام‌های داخلی آنان را ندارد؛ بنابراین احتمال اینکه این اندام‌‌ها در جریان انفجارها دچار پارگی شده و آسیب جدی ببینند بسیار بیشتر از بزرگسالان است.

نقص عضو: هر روز 10کودک
حملات مداوم رژیم صهیونیستی بیش از 18هزار کودک فلسطینی را مجروح کرده که حال بسیاری از آنها وخیم گزارش شده است. براساس آمار جنجالی‌ای که سازمان ملل به تازگی منتشر کرده، این روزها در غزه روزانه 10کودک دچار نقص عضو می‌شوند. سازمان حفاظت از کودکان با اشاره به اینکه رنج کودکان قطع عضو شده پس از ترخیص از بیمارستان کمتر نخواهد شد، اعلام کرده: «از دست رفتن اعضا در کودکان و قطع عضو آنان شبیه قطع عضو در بزرگسالان نیست چون استخوان‌های کودکان هنوز در حال رشد است؛ بنابراین تبعات این نقص عضو و دردهای ناشی از آن در آینده برای کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان است. الجزیره با اشاره به شرایط دشوار کودکان در غزه گزارش داده، در حال حاضر صدها کودک زیر تلی از آوار هستند که تقریبا امیدی به نجات آنان نیست.

سوءتغذیه؛ فقر غذایی 90درصد 2ساله‌ها
مارتین گریفیتس، رئیس بخش امدادرسانی سازمان ملل، هشدار داده از آنجا که مردم غزه با بالاترین سطوح ناامنی غذایی که تاکنون ثبت شده، مواجه هستند، قحطی در این منطقه قریب‌الوقوع است. گفته می‌شود در نوار غزه کودکان اگر خوش‌شانس باشند می‌توانند یک وعده غذا بخورند و 90درصد از کودکان زیر 2سال در معرض فقر غذایی شدید هستند. سازمان برنامه جهانی غذا با تأکید بر ماهیت فاجعه‌بار بحران امنیت غذایی در غزه اعلام کرده حتی در طول درگیری‌های یمن و سومالی نیز شاهد چنین شرایط بحرانی نبوده که 100درصد جمعیت یک منطقه دچار ناامنی غذایی باشند. در بیانیه این سازمان آمده اگر وضع به همین منوال ادامه یابد به‌زودی شاهد مرگ‌ومیر ناشی از گرسنگی در غزه خواهیم بود.‌

کمبود آب و  افزایش بیماری‌ها
نبود آب سالم نیز جان کودکان در غزه را تهدید می‌کند. هر فرد برای بقا روزانه به 3لیتر آب نیاز دارد و اگر آب مورد نیاز برای مصارف شخصی و پخت‌وپز را هم درنظر بگیریم این رقم به 15لیتر می‎رسد. با این حال نبود آب سالم اغلب خانواده‌های فلسطینی را مجبور کرده تا از آب‌های ناسالم برای رفع نیازهای اساسی خود استفاده کنند که باعث شیوع بیماری‌های واگیر خطرناک به‌ویژه در میان کودکان شده است. بنا بر اعلام یونیسف، ابتلا به بیماری اسهال در کودکان زیر 5سال در مقایسه با پیش از جنگ حدود 2هزار درصد افزایش یافته است. همچنین موارد ابتلا به بیماری‌هایی نظیر گال، آبله مرغان، بثورات پوستی به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش یافته و بیش از 160هزار مورد عفونت حاد تنفسی گزارش شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار