249458
۲۵ آبان ۱۴۰۲
کودکان در پاییز آلوده

مرگ سالیانه هزار کودک در کشور بر اثر آلودگی هوا

آلودگی هوا به‌عنوان چهارمین علت مرگ زودرس شناخته می‌شود. طبق آمارهای جهانی، از هر ۱۰مرگ کودکان، یک مورد مرگ مربوط به آلودگی هواست. آلودگی هوا همچنین می‌تواند رشد، درک و یادگیری کودکان را دچار اختلال کند.

به گزارش کودک پرس ، آلودگی هوا به‌عنوان چهارمین علت مرگ زودرس شناخته می‌شود. طبق آمارهای جهانی، از هر ۱۰مرگ کودکان، یک مورد مرگ مربوط به آلودگی هواست. آلودگی هوا همچنین می‌تواند رشد، درک و یادگیری کودکان را دچار اختلال کند.

علاوه بر این، آسم را تشدید و بیماری‌های آلرژیک را تحریک می‌کند. طبق آمارهای رسمی، از ۴۵ تا ۵۰هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا در کل کشور که سالانه رخ می‌دهد، ۷۰۰ تا ۱۰۰۰مورد مربوط به کودکان زیر ۵سال است. شاید دوست داشته باشید درباره مراقبت از دلبندان خود در این هوای آلوده پاییزی، چیزهای بیشتری بدانید. نکته‌های دکتر سیداحمد طباطبایی، فوق‌تخصص بیماری‌های ریه کودکان و رئیس بخش ریه بیمارستان کودکان مفید تهران در این‌باره را از دست ندهید.

1- در پاییز، آمار مراجعه کودکان به بیمارستان ما به دلایل منتسب به آلودگی هوا افزایش پیدا می‌کند. مراجعه کودکان به بیمارستان اختصاصا و مستقیما به‌دلیل آلودگی هوا نیست. افزایش آسم، حملات آسم و عفونت‌ها بیشترین دلایل مراجعه کودکان به بیمارستان است و علت آن هم آلودگی هواست.

2 -خود افراد هم باید مراقب باشند تا تماس‌شان را با هوای آلوده کم کنند. البته گاهی والدین مجبورند کودک خود را به مطب پزشک و مراکز درمانی ببرند. خیلی از بچه‌ها هم در سن آموزش هستند و چاره‌ای جز رفت‌وآمد ندارند. اما در خیلی از موارد می‌توان تماس با هوای آلوده را به حداقل رساند. مثلا فعالیت بدنی و بازی کودکان در مدرسه بهتر است در ساعت‌های ابتدایی صبح که آلودگی هوا بیشتر است، حذف یا کم شود.

3-کودکان به‌دلیل داشتن قد کوتاه و نزدیک‌تر بودن به سطح زمین هوای آلوده‌تر را تنفس می‌کنند. ابتدای صبح هوا سرد است و اینورژن تقویت می‌شود. بنابراین بهتر است فعالیت‌های بدنی و بازی کودکان در ساعت‌های دیرتر روز انجام شود یا در محیط بسته انجام گیرد که میزان آسیب کمتر است.

4 -برای بردن کودک به مطب پزشک و دندانپزشک و… هم تا جایی که راه دارد، می‌توان در ساعت‌های بعدازظهر اقدام کرد. هرچند بعدازظهرها هم ترافیک سنگین را در شهر داریم.

5 -هرچه مسافت خانه تا مدرسه طولانی‌تر باشد، کودک بیشتر در معرض آلودگی‌ها قرار می‌گیرد. برای همین بهتر است والدین، مدرسه کودک را جایی نزدیک خانه انتخاب کنند تا او کمتر در معرض آلودگی هوا قرار گیرد.

6 -برخی کارها هم هستند که خود خانواده‌ها نقش پررنگی در آنها دارند و با حذف یا کاهش آنها می‌توانند به ایمن‌سازی کودک خود در برابر آلودگی هوا کمک کنند. مثلا می‌توانند ترددهای بیجا در ساعات آلوده روز را حذف کنند. مثلا خرید را بگذارند برای ساعت‌های گرم‌تر روز که پدیده وارونگی دما کمتر است یا کودک را همراه خود نبرند.

کودک را با کالسکه بیرون نبرند و فکر نکنند دارند به او لطف می‌کنند. ما با خطرات عمده‌ای مواجهیم که می‌تواند روی سلامتی تأثیر داشته باشد. آلودگی هوا یکی از علل شایع مرگ‌ومیر در کل دنیا محسوب می‌شود و ما چاره‌ای جز این نداریم که بیشتر مراقب خود و کودکان باشیم.

7 -برخی فکر می‌کنند خوردن برخی خوراکی‌ها می‌تواند باعث کاهش آلودگی‌ها شود اما واقعیت چیز دیگری است. درست است که مصرف لبنیات و خوردن ویتامینC که در مرکبات بیشتر است، مفید است و همیشه توصیه می‌شود، اما اینها را نمی‌توانیم به‌عنوان عاملی برای کاهش آلودگی درنظر بگیریم.

8 خیلی ها با استفاده از بخور سعی می‌کنند تأثیرات آلودگی هوا را کاهش دهند. خیلی‌ها هم از دستگاه‌های تصفیه هوا در منازل استفاده می‌کنند، درحالی‌که بخور و دستگاه‌ تصفیه هوا نقش بسزایی در ایمن‌ماندن از عوارض آلودگی هوا ندارند، چون نمی‌توانند هوای خانه را کاملا تصفیه و پاک کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار