249108
۱۲ آبان ۱۴۰۲
کودکان افغانستانی

واکنش سازمان نجات کودکان به کودکان افغان

سازمان نجات کودکان اعلام کرد پس از اعلام پاکستان مبنی بر اخراج مهاجرین غیرقانونی، روزانه صدها کودک افغان بدون داشتن جایی برای زندگی و یا پولی برای خرید غذا از پاکستان وارد افغانستان می‌شوند.

به گزارش کودک پرس ، سازمان نجات کودکان در مطلبی با اشاره روند اخراج اجباری پناهجویان افغان از پاکستان نوشت طی شش هفته گذشته بیش از 120 هزار افغان، از جمله کودکان کودکان بی آنکه جایی برای زندگی و یا پولی برای خرید غذا داشته باشند، از پاکستان به افغانستان بازگشته و یا اخراج شده‌اند.

عودت‌کنندگان به سازمان نجات کودکان می‌گویند وقتی از مرز عبور می‌کنند، بسیاری جایی برای رفتن ندارند، آنها جایی برای زندگی یا پولی برای پرداخت هزینه غذا، اجاره یا حمل و نقل ندارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط این سازمان، برخی از کودکان افغان که در پاکستان به دنیا آمده‌اند، برای اولین بار به افغانستان پا گذاشته‌اند.

جاوید دراین‌باره می‌گوید: من در لاهور به دنیا آمدم و به من اجازه ندادند به مدرسه بروم. فعلاً جایی برای رفتن نداریم ما در افغانستان خانه‌ای برای زندگی نداریم. سه روز است که با خانواده‌ام در مرز تورخم منتظرم.

کمال، کودکی دیگر نیز می‌گوید که آنان پس از بازگشت از پاکستان پولی برای تهیه غذا و پرداخت هزینه برای رسیدن به مقصد نهایی‌شان ندارند.

ارشاد ملک، رئیس سازمان نجات کودکان در افغانستان که از گذرگاه مرزی «تورخم» بازدید کرده، می‌گوید شاهد زندگی هزاران نفر بوده که بدون سرپناه مناسب، آب و سرویس بهداشتی، شرایطی نامناسب دارند.

ملک گفت کودکان و خانواده‌هایشان در گروه‌های کوچک دور اموال ناچیزی که با خود از پاکستان آورده بودند، جمع شده بودند، کودکان به وضوح مضطرب بودند.

وی تأکید کرد: مرز جای کودکان نیست. این کودکان به مکانی نیاز دارند که به آن خانه بگویند. بسیاری از کودکان و خانواده‌هایشان بدون هیچ چیز بر می‌گردند و چیزی هم در افغانستان در انتظارشان نیست. آنها پس از ریشه‌کن شدن از زندگی خود در پاکستان به ثبات نیاز دارند.

این درحالی است که دولت موقت پاکستان بدون در نظر گرفتن درخواست سازمان ملل و گروه‌های حقوق بشری روند بازداشت و اخراج اجباری و مصادره اموال همه پناهجویان افغان را آغاز کرده است.

سازمان نجات کودکان می‌گوید که هم‌اکنون افغانستان در حال تحمل بدترین بحران انسانی خود در تاریخ اخیر است، سطوح بی‌سابقه گرسنگی و سوتغذیه همراه با بدترین خشکسالی در 30 سال گذشته و بحران اقتصادی فلج‌کننده، دو نفر از هر سه نفر را نیازمند کمک کرده است.

به گفته این سازمان حدود 3.2 میلیون کودک زیر پنج سال با سوتغذیه حاد مواجه هستند. علاوه بر این، زلزله‌های مرگبار بخش‌های زیادی از ولایت هرات را در ماه اکتبر ویران کرد که می‌تواند عدم مصونیت غذایی را وخیم‌تر کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار