248920
۰۳ آبان ۱۴۰۲
مهد کودک

انتخاب بهترین مهد کودک

اگر شما هم فرزندی در سنین قبل از مدرسه داشته باشید، حتما نگرانی این را دارید که برای کودک شما بهتر این است که به مهدکودک برود یا نه. اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، دغدغه بعدی که بسیار مهم است مطرح می‌شود که چه مهد کودکی بهترین مهدکودک برای کودک ما خواهد بود؟

به گزارش کودک پرس ، اگر شما هم فرزندی در سنین قبل از مدرسه داشته باشید، حتما نگرانی این را دارید که برای کودک شما بهتر این است که به مهدکودک برود یا نه. اگر پاسخ این سوال مثبت باشد، دغدغه بعدی که بسیار مهم است مطرح می‌شود که چه مهد کودکی بهترین مهدکودک برای کودک ما خواهد بود؟

چرا باید کودک خود را به مهد کودک ببریم؟

برای این که بدانیم چرا باید کودک خود را به مهد کودک ببریم، در ابتدا باید بدانیم که تعریف ما از مهد کودک و نگاه ما به آن چیست؟ اگر مهد کودک را صرفا یک فضا برای نگه‌داری کودک می‌دانیم، در این صورت، اگر شرایط نگه داری کودک در خانه را داشته باشیم، دیگر لزومی به این که کودک را به مهد کودک ببریم نیست.

اما مهدکودک صرفا جایی برای نگه داری کودکان نیست، بلکه فضایی است که کودک می‌تواند در کنار هم سن و سال هایش قرار بگیرد و  تعامل با آن هارا یاد بگیرد. مهد کودک برای کودک تجربه استقلال را رقم می زند و باعث می شود زمانی که کودک در موقعیت های مختلف قرار می گیرد و با نیازهای مختلفی رو به رو می شود، بتواند احساساتش را بشناسد و آن ها را ابراز کند. فعالیت هایی که کودک در مهدکودک انجام می دهد، باعث آشنایی بیشتر او با علایقش می شود و توانمندی هایش را نیز افزایش می دهد.

ویژگی بهترین مهدکودک

یک مهد کودک خوب می‌تواند ویژگی های بسیاری داشته باشد که بتواند توجه والدین را به خود جلب کند. بهترین مهدکودکی که می توانیم برای کودکمان انتخاب کنیم، طبق استانداردهای جهانی باید دارای این 5 ویژگی باشد.

امن بودن، برنامه آموزشی مناسب، مربیان و تسهیلگران با تجربه و متخصص، بهبود ارتباط پدر و مادر با کودک و فضا و محیط مناسب.

در این مقاله می‌خواهیم این 5 ویژگی را مورد بررسی قرار دهیم.

امن بودن یک مهدکودک مهم ترین ویژگی یک مهدکودک است که در انتخاب باید در نظر گرفت. به عنوان یک والد، بزرگترین دغدغه و نگرانی ما زمانی که قصد داریم کودک خود را به یک جای جدید ببریم، این است که آن محیط، محیط امنی باشد و بتواند سلامت جسمانی و روانی کودک ما در فضایی امن فراهم کند.

انتظار شما از یک برنامه آموزشی مناسب چیست؟ اگر شما هم مانند بسیاری از افراد بر این باور هستید که باید برای تمام ساعات حضور کودک در مهدکودک برنامه تنظیم شده باشد و هر کلاسی منجر به یادگیری یک فعالیت موضوعی شود، باید به شما بگوییم که اگر به دنبال رشد همه جانبه کودک خود هستید، باید بدانید که این رشد در نتیجه فعالیت ها و بازی هایی است که کودک، به صورت خود خواسته انجام می دهد، بر اساس علاقه مندی خودش است و احساسات و عواطفش را درگیر میکند. نگاه برنامه آموزشی یک مهدکودک باید مهیا کردن بسترهای مختلف و تجربه فعالیت های متنوع باشد.

از مهم ترین معیارهایی که باید در انتخاب مهدکودک به آن توجه کرد، مربیان و تسهیلگرانی هستند که در آن جا با کودکان ارتباط دارند، مخصوصا که رفتار و عملکرد این گروه، بدون واسطه بر کودک اثر می‌گذارد چون مربیان و تسهیلگران به طور مستقیم با بچه ها در ارتباط هستند. مربیان و تسهیلگران یک مجموعه باید در حوزه کودک متخصص و دارای تجربه کافی باشند و بتوانند با در نظر گرفتن منحصر به فرد بودن هر کودک با او به درستی ارتباط برقرار کنند.

از مهم‌ترین عوامل موثر بر سلامت روان کودک، ارتباط با پدر و مادر است. مهدکودکی که بتواند این چالش را برای والدین حل کند و با طراحی فعالیت های مشترک بین والد و فرزند، این رابطه را ارتقا دهد.

محیط و فضای یک مهدکودک نیز جزو 5 فاکتور مهم انتخاب مهدکودک است. این فضا عملا خانه دوم کودک به شمار می رود و کودک باید در این فضا احساس امنیت و کنجکاوی داشته باشد. یک مهدکودک خوب باید فضاهای کارگاهی مختلف و تفکیک شده برای هر فعالیت داشته باشد و علاوه بر آن طبق استانداردهای جهانی، باید به ازای هر کودک 7 مترمربع فضای آزاد نیز داشته باشد. در دنیای امروز که کودکان فرصت حضور در طبیعت از آن ها دریغ شده است، مهدکودکی که بتواند به این نیاز رشدی کودک پاسخ دهد، در لیست بهترین مهدکودک ها  قرار می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار