24885
۰۲ مهر ۱۳۹۶
مسئول اجرایی جشنواره نوجوان خوارزمی خبر داد؛

جشنواره نوجوان خوارزمی با حضور ۱۹ هزار و ۹۹۱ دانش‌آموز در سطح آموزشگاه‌های قم

یکی از اقدامات آموزش و پرورش فراهم‌آوردن زمینه‌ها و عوامل متعدد برای به‌فعلیت رساندن و شکوفا‌کردن تمام استعدادهای انسان و سوق‌دادن او به‌سوی هدف‌های مطلوب از طریق برنامه‌ها و راهنمایی‌های سنجیده و حساب‌شده و مدون است.

به گزارش کودک پرس ، یکی از اقدامات آموزش و پرورش فراهم‌آوردن زمینه‌ها و عوامل متعدد برای به‌فعلیت رساندن و شکوفا‌کردن تمام استعدادهای انسان و سوق‌دادن او به‌سوی هدف‌های مطلوب از طریق برنامه‌ها و راهنمایی‌های سنجیده و حساب‌شده و مدون است. در واقع از مهم‌ترین خدماتی که آموزش و پرورش در جهت رشد کودک انجام می‌دهد، هدایت او با توجه به استعدادهایش به‌سوی مناسب‌ترین زمینه‌ها و به‌جایی که او در آن کارآمد و خشنود باشد، خواهد بود.

 

استعدادیابی، راهنمایی منظم و سنجیده برای انتخاب معقول

در همین رابطه و در زمینه اهمیت استعدادیابی دانش آموزان یکی از کارشناسان حوزه تربیتی بر این نظر است که موضوع راهنمایی که از آغاز حیات اجتماعی انسان به اشکال مختلفی وجود داشته و اهمیت آن در این اواخر نیز به‌صورت چشمگیری آشکار شده است. در واقع هدف اصلی هر نوع راهنمایی، کسب شناخت نسبت به خود و محیط است که سبب افزایش کارآمدی و شادتر زیستن فرد شده و عملکرد انسان را نیز به حداکثر می‌رساند و در نتیجه فرد با کسب خودآگاهی به رشد شخصی و اجتماعی بیشتری دست پیدا می‌کند.

احمد شفیعی با اشاره به راهنمایی دانش آموزان به‌ویژه در امر تحصیل که نوعی خدمت تربیتی است، اظهار داشت: راهنمایی دانش آموزان در امر تحصیل به شناخت آن‌ها از خویشتن و همه ابعاد وجودی‌شان کمک خواهد کرد. با آشنا کردن دانش‌آموزان و معلّمان و والدین با توانایی‌ها و استعدادهای منحصربه‌فرد آن‌ها در واقع توانایی‌ها، رغبت‌ها و نیز محدودیت‌های آن‌ها مشخص‌شده و بدان وسیله فرد در تصمیم‌گیری‌های خود انتخاب معقول‌تر و واقعی‌تری خواهد داشت.

وی در تعریفی جامع از راهنمایی، به بیان اهداف مورد انتظار این امر نیز پرداخت و تصریح کرد: راهنمایی در اصل کمک منظم و سنجیده به فرد است، تا او علاوه بر شناسایی توانایی‌ها و محدودیت‌هایش، در نهایت بتواند در زمینه موردعلاقه‌اش، تصمیم درست و مناسبی گرفته و از امکانات موجود خود بیشترین بهره را ببرد. ناگفته نماند آموزش و پرورش با به‌کارگیری برنامه‌هایی، شناخت استعدادها و علایق دانش آموزان را تسهیل و تسریع کرده که در این صورت، برقراری ارتباط سازنده و مؤثر با محیط برای دانش‌آموز میسر خواهد شد.

 

استعدادیابی، تأکید بر توانایی‌ها و شناسایی محدودیت‌ها

به گفته این کارشناس حوزه تربیتی، راهنمایی در امر تحصیل علاوه بر تأکید بر توانایی‌های فرد، محدودیت‌ها و مشکلات او را نیز در راستای پیشگیری از وقوع مشکلات و راهنمایی سنجیده به دانش‌آموزان مورد بررسی قرار می‌دهد. راهنمایی شغلی با عنوان یکی از آن برنامه‌های استعدادیابی دانش آموزان، در انتخاب شغل مناسب است که باید از همان دوران تحصیلی در سه محور شناخت توانایی‌ها، شناخت خصوصیات مشاغل و برقراری سازش منطقی توانایی‌ها با خصوصیات شغلی آغاز شود.

شفیعی با اشاره به وجود تفاوت بین انسان‌ها در زمینه‌های هوش، استعداد، رغبت و شخصیت، عنوان کرد: وجود همین تفاوت‌ها، نشان از ضرورت راهنمای شغلی در جامعه است. حال اگر هر فردی به اشتغال در شغلی بپردازد که با طبیعت او سازگار است، علاوه بر آنکه به آرامش و رضایت روحی دست می‌یابد، همه‌ کارها در حد اعلای کیفیت و کمیت و با سرعت و سهولت به انجام خواهد رسید.

وی خانواده را اصلی مهم در شناسایی استعدادهای فرد معرفی کرد و افزود: خانواده با عنوان اصلی مهم، باید بستری ایمن برای فرد فراهم کند، تا او در آن علاوه بر احساس امنیت بتواند منطبق با علایق، استعدادها و هوش و توانایی‌های ویژه خود و با تکیه‌بر نقاط قوت خود با مشکلات روبه‌رو شود و با کمترین تشویش و اضطراب نقاط ضعف خود را اصلاح کرده، رفتارهای نامناسب خود را تغییر دهد. در واقع دادن این فراشناخت به دانش آموزان، والدین و معلمان آن‌ها نوعی فرهنگ‌سازی و آماده کردن فضای خانواده و مدرسه برای پذیرش و پیگیری توانایی‌های دانش‌آموزان خواهد شد.

 

استعدادیابی دانش آموزان قمی در جشنواره نوجوان خوارزمی

در همین رابطه مسئول اجرایی جشنواره نوجوان خوارزمی آموزش و پرورش استان قم، از کسب رتبه‌های برتر کشوری در مسابقات نوجوان خوارزمی توسط دانش آموزان قمی خبرداد.

قاسم زندی با اشاره به نحوه اجرای جشنواره نوجوان خوارزمی اظهار داشت: جشنواره نوجوان خوارزمی با چهار موضوع کشوری تحت عناوین، مسابقات آزمایشگاهی، دست سازه‌ها، ادبیات (تصویرخوانی)، تحقیق و پژوهش و دو موضوع استانی تحت عناوین زبان انگلیسی و کارآفرینی با حضور 19 هزار و 991 دانش‌آموز در سطح آموزشگاه‌ها برگزار شد.

به گفته این مسئول اجرایی جشنواره نوجوان خوارزمی، زمینه‌سازی جهت توسعه مهارت‌های عملی و دست ورزی، توسعه مهارت‌های نوشتاری و تقویت روحیه علمی و هنری، فرهنگ‌سازی تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان دوره و شناسایی استعدادهای برتر و کاربردی کردن آنان و ارتباط دادن با نیازهای جامعه و توسعه مهارت‌های علمی و عملی، از اهداف و ضرورت این جشنواره است.

 

وی با اشاره به تعداد آثار ارسالی و روند اجرای جشنواره تصریح کرد: در سومین جشنواره نوجوان خوارزمی در طول سال تحصیلی 95-96 تعداد 8 هزار و صد اثر برای شرکت در جشنواره ارسال، که در نهایت بعد از ارزیابی 16 اثر انتخاب و به مرحله کشوری راه پیدا کرد. در این جشنواره‌ها که در تابستان 96 در مشهد مقدس برگزار شد دانش آموزان قمی در رشته‌های زبان انگلیسی و تحقیق و پژوهش موفق به کسب رتبه اول کشوری شده‌اند.

به نظر می‌رسد راهنمایی دانش آموزان برای شناسایی استعدادها و توانایی‌هایشان، که آینده شغلی و در واقع همه زندگی آن‌ها در گرو این راهنمایی‌ها است، بسیار لازم و ضروری خواهد بود. و حال‌آنکه نقش مدارس و خانواده در کنار هم برای پذیرش و پیگیری توانایی و استعداد دانش آموزان محرز و تعیین‌کننده شده است، بنابراین برای جلوگیری از مشکلات و دلسردی‌های ناشی از انتخاب نادرست دانش آموزان در مسیرهای تحصیلی، باید در این زمینه اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی لازم صورت پذیرد.

 

منبع: تسنیم

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار