248704
۲۴ مهر ۱۴۰۲
کتاب

معرفی آثار ایرانی برای فهرست افتخار IBBY

آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی شدند.

به گزارش کودک پرس ، آثار برگزیده شورای کتاب کودک برای فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) معرفی شدند.

به گزارش ایسنا، کمیته‌ جوایز شورای کتاب کودک، از میان آثار برگزیده در دو دوره گذشته، کتاب‌های زیر را برای قرار گرفتن در فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان سال ۲۰۲۴ برگزیده است:

بخش تألیف

«حماسه‌ اندرون، پتش خوارگر»، نوشته‌ آرمان آرین، انتشارات افق

بخشی از دلایل انتخاب: نویسنده این اثر با ساختار فانتزی فراتر و با بهره‌گیری از قدرت اساطیر ایرانی توانسته است در خلق شخصیت‌های منحصر به فرد و ماندگار در ادبیات  موفق باشد. ساختار پیچیده و پرتعلیق داستان و بهره‌گیری از زبان متناسب با موضوع و درون‌مایه و استفاده از واژگان درخور توجه از ویژگی‌های اثرگذار متن است.

اثر در بازتاب کشمکش‌های انسانی و همین‌طور مفاهیم انسانی در هر برهه‌ای از تاریخ نگاه ویژه و جهان‌شمولی داشته است.

بخش ترجمه

«گرگ ماسه‌ای، تابستان اول»، مترجم ناصر قصری، انتشارات پریان

بخشی از دلایل انتخاب: مترجم در عین حفظ فضای طنز و ظرافت‌های زبانی در گفت‌وگوها ترجمه‌ روان و صحیحی عرضه کرده است. انتخاب واژگان و ساختار متناسب با  زبان عاطفی و گاه شاعرانه و لحن متناسب با شخصیت کودک از جمله ویژگی‌های تاثیرگذار اثر است. در بخش فضاسازی و تصاویر خیال‌انگیز مترجم به خوبی از عهده شگردهای زبانی از جمله صنعت تشخیص برآمده است.

بخش تصویر

«تو یک جهانگردی»، نوشته شهرزاد شهرجردی و تصویرگری غزل فتحح‌اللهی، انتشارات فاطمی، کتاب طوطی

بخشی از دلایل انتخاب: تصاویر در ارتباط خلاقانه با متن کوتاه و تاثیرگذار کتاب، بخش زیادی از بار روایت داستان را بر عهده دارند. تصاویر گسترش‌دهنده‌ متن هستند. شخصیت‌ها باورپذیر، متنوع و پرکنش خلق شده‌اند. فضاهای متنوعی همراه با جزئیات بسیار و متناسب با روند داستان تصویر شده‌ است. از رنگ بخصوص در انتهای کتاب، به شکلی هدفمند استفاده شده و ترکیب‌بندی‌های متنوع و زوایای دید خلاقانه به انتقال حال‌وهوای داستان به مخاطب کمک می‌کنند.

در بیانیه شورای کتاب کودک همچنین آمده است: معرفی پدیدآورندگان برای دریافت لوح افتخار و درج اطلاعات آثارشان در فهرست افتخار، فرصتی استثنایی برای معرفی کتاب‌های برتر ایرانی به ۷۷ کشور عضو IBBY است. الواح افتخار طی مراسمی در سی و هشتمین کنگره بین‌المللی ادبیات کودک و نوجوان (پوتراجایا، مالزی) به پدیدآورندگان اهدا خواهد شد.

فهرست افتخار دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، فهرستی از آثار برجسته و برگزیده و تازه منتشرشده‌ای است که هر دو سال یک‌بار، به‌منظور تجلیل از نویسندگان، تصویرگران و مترجمان کشورهای عضو ارائه می‌شود. گزینش این آثار تنها از سوی شعبه‌های ملی صورت می‌گیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار