248020
۲۹ شهریور ۱۴۰۲
کودک و نوجوان

کودک و نوجوان محوریت برنامه‌های علمی بنیاد امام رضا(ع) در کرمانشاه

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) گفت: فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) با محوریت کودک و نوجوان در استان کرمانشاه در حال پیگیری و انجام است.

به گزارش کودک پرس ، مرتضی سعیدی زاده مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع) در دیدار امروز با آیت‌الله علما نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه کرمانشاه اظهار داشت: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) قریب به ده سال فعالیت در فضای رسمی و هنر کشور و قبل از تشکیل بنیاد هم ده سال بود به‌عنوان کنشگر فرهنگی و هنری شکل پیداکرده بوده است.

وی در خصوص برنامه‌های بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) افزود: جشنواره‌های امام رضا(ع) که امسال بیستمین جشنواره را برگزار شد، به‌عنوان محوریت فعالیت بنیاد امام رضا(ع) هست.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا (ع) در خصوص ساختار اداری این بنیاد عنوان کرد: حال حاضر بنیاد باوجودی که در آستان قدس علی بن موسی‌الرضا(ع) فعالیت دارد اما ساختار اداری‌اش طبق مصوبه جلسه هیئت دولت دهم در سال 1391 که در استان خراسان برگزار شد، در زیرمجموعه فرهنگ و ارشاد اسلامی شکل پیداکرده است. رئیس هیئت‌امنای بنیاد وزیر ارشاد هستند و اعضای هیئت‌امنای آن از دستگاه‌های مختلف کشوری تشکیل‌شده و این بنیاد در سطح ملی و بین‌المللی دارد فعالیت پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: جشنواره‌های امام رضا(ع) که در عرصه‌ی فرهنگی، هنری، پژوهشی، علمی و رسانه‌ای به‌عنوان محوریت برنامه‌های بنیاد در این 20 سال گذشته شکل پیداکرده است. در همه‌ی استان‌های کشور فعالیت فرهنگی و هنری این بنیاد در حال اجرا هست.

سعیدی‌زاده در خصوص برنامه‌ی بنیاد در استان کرمانشاه گفت: ما در استان کرمانشاه در سالیان گذشته همایش‌های علمی-پژوهشی داشته‌ایم. امسال بنا داریم که سیزدهمین همایش علمی-پژوهشی استان کرمانشاه را تا انتهای مهرماه به نتیجه برسانیم. سال‌های قبل هم همایش‌های علمی-پژوهشی، فراخوان‌های مقالات علمی را داشته‌ایم.

فعالیت‌های علمی، فرهنگی و هنری بنیاد بین‌المللی امام رضا(علیه‌السلام) در سراسر کشور در حال پیگیری و انجام است.

سعیدی‌زاده گفت: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در استان‌های دیگر نیز فعالیت‌های فرهنگی و هنری‌ای تعریف‌شده است. امسال در 4 استان همایش علمی-پژوهشی داریم و در 16 استان کشور هم فعالیت‌های فرهنگی و هنری تعریف‌شده است. جشنواره‌های شعر و سرود رضوی، فیلم و تئاتر رضوی، داستان رضوی و … ازجمله فعالیت‌های فرهنگی و هنری است که در حال پیگیری و اجرا هستند.

وی ادامه داد: همایش‌های علمی-پژوهشی هم که پشتوانه‌ای این فعالیت‌های فرهنگی در فضای فرهنگی تعریف می‌شود به‌عنوان عنصر هویت بخشی علمی این جریان دارد حرکت می‌کند.

سعیدی‌زاده در خصوص فعالیت‌های علمی صورت گرفته تصریح کرد: بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) دو فصلنامه علمی-پژوهشی هم از سالیان گذشته داشته است. فصلنامه فرهنگ رضوی با مجوز وزارت علوم که gard B وزارت علوم دارد. نود درصد از فصل‌نامه‌های علمی پژوهشی کشور gard B وزارت علوم را دارند که ما در این فصل‌نامه از مقالات علمی-پژوهشی فراخوان می‌کنیم و در این فصلنامه چاپ می‌شود. امسال چهل و سومین فصل‌نامه علمی-پژوهشی را در تابستان امسال به چاپ رساندیم و هر فصل‌نامه حدود 10 سال عُمر علمی دارد.

وی بیان داشت: فصل‌نامه دوم ما، فصل‌نامه معارف اهل‌بیت(ع) هست که خاصه از امام رضا(ع) یک فصل‌نامه داریم و راجع به سایر اهل‌بیت یک فصلنامه‌ی علمی-پژوهشی دومی را تعریف کرده‌ایم که در سایر موضوعات اهل‌بیت را ما بتوانیم جریان علمی در فضای فرهنگی و هنری فعال کنیم.

مرتضی سعیدی زاده خاطرنشان کرد: ما امسال 4 همایش علمی-پژوهشی داشتیم. در کرمانشاه همایش علمی-پژوهشی امام رضا(ع) در ادبیات فارسی خاصه در حوزه کودک و نوجوان را داشتیم و باهدف این‌که ما چگونه امام رضا(ع) را بتوانیم بازنمایی کنیم در ادبیات کودک و نوجوان‌هایمان در حال پیگیری هست.

وی گفت: امسال توفیق پیدا کردیم که ISC مجوز همایش علمی-پژوهشی وزارت علوم را برای این همایش کسب کنیم که اعتباربخشی علمی از دریچه وزارت علوم را انجام می‌دهد. از ظرفیت اساتید برتر استان کرمانشاه و سایر استان‌های کشور استفاده کنیم و شورای علمی از این اساتید را شکل خواهد گرفت. ان‌شاءالله تا پایان مهرماه بتوانیم این همایش را در استان برگزار کنیم و نشست علمی قبلش دارد و خود همایش که شامل فراخوان ارائه مقاله صورت می‌گیرد و درنهایت کتاب این همایش چاپ می‌شود و ما برگزیدگان این مقالات را در فصل‌نامه‌های علمی-پژوهشی بنیاد به چاپ می‌رسانیم.

برای بنیان این موضوع خیلی مهم هست که کودک و نوجوان امروز ما امام رضا(ع) را چطور می‌بینند.

مدیرعاملی بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) ابراز داشت: بسیار مهم هست که سیره و شخصیت امام رضا(ع) در شعر و داستانمان چگونه در ذهن‌های کودک و نوجوانانمان نقش بسته است. در این راستا باهدف برجسته‌سازی شخصیت علمی امام رضا(ع) فعالیت‌های علمی را پیش‌ می‌بریم. متأسفانه ضعفی که وجود دارد این است که ما نتوانستیم حتی در ذهن بزرگ‌ترهایمان این را جا بیندازیم که عنوان عالم آل محمد که لقب امام رضا(ع) هست بر خواسته از شخصیت والای علمی حضرت هست.

وی افزود: این همایش‌های علمی-پژوهشی بروندادهایی که به ما می‌دهد، عقبه تئوریک و دانشی ما را در فضای فرهنگی تقویت می‌کند. 3 همایش علمی-پژوهشی دیگر در استان ایلام، اردبیل و مرکزی در حال پیگیری هست و سعی شده است هر استان را متکفل یک اقدام بنیاد در عرصه ملی شود و در استان‌ها با ظرفیت‌سازی که داریم انجام می‌دهیم ان‌‌شاءالله بتوانیم در کل کشور این جریان شکل بگیرد.

سعیدی‌زاده در پایان بیان داشت: ان‌شاءالله این جریان بتواند یک جریان پویایی باشد در عرصه تولید دانش برای حوزه فرهنگ باهدف این‌که این دانش علمی به عرصه فرهنگ الحاق بشود. یکی از چالش‌هایی که ما داشتیم این بود که فضای علمی اشراق نمی‌شد به فضای فرهنگی و هنری ما و هنرمندان ما هرکدام از دریچه‌ی خودشان به تولید هنر می‌پرداختند و ما سعی کردیم که این اتصال و زنجیره ارزش را ایجاد کنیم که این‌یک اتفاق یک اتفاق بابرکتی باشد و بتواند تأثیرگذار باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار