247662
۱۶ شهریور ۱۴۰۲
نشست اعضای کانون

کانون، بستری مناسب برای تربیت کودکان است

معاون فرهنگی کانون پرورش فکری در نشست با کارکنان، مسئولان و مربیان کانون استان سمنان بر نوع تصمیم‌گیری‌ها و نگرش جدید به فعالیت‌ها با توجه به اقتضائات کودک و نوجوان امروز، تأکید کرد.

به گزارش کودک پرس ، فرهاد فلاح در نشست صمیمانه با کارکنان ستادی، مسئولان و مربیان فرهنگی، هنری و ادبی مراکز فرهنگی‌هنری کانون استان که عصر دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۴۰۲ به‌صورت حضوری و مجازی در سالن کنفرانس کوثر برگزار شد بر توجه به اقتضائات کودک و نوجوان امروز و تغییر تصمیم‌گیری‌ها، بازآفرینی و بازنگری فعالیت‌ها در کانون، تأکید کرد.

فلاح در ابتدای سخنانش با اشاره به قدمت ۵۸ ساله‌ی کانون و تجربه‌های ارزشمند این‌مجموعه اظهار داشت: مسیر تغییرات با رشد کانون، متفاوت و کندتر است و برای همین نیروی انسانی یک احساس واماندگی در کانون می‌کند.

وی تأکید کرد: مشکل اصلی، کمبود نیرو و منابع انسانی، نیروی خدماتی، افزایش تعداد مراکز و… نیست؛ بلکه مشکل و دغدغه‌ی اصلی این است که ما منظومه‌ی تربیتی مشخصی نداریم در حالی‌که کانون بستر تربیت کودکان و بستر استعدادیابی و پرورش استعدادهای نهفته‌ی آن‌هاست و بایست آن را به سمت یک بستر عادلانه برای تمام کودکانی که می‌خواهند در این فضا و بستر رشد کنند، پیش ببریم.

فلاح افزود: مدل آموزشگاهی در کانون، مدل تربیتی نیست و بایست به سمت مسیر تربیتی‌شدن گام برداریم و برای اعضا، پرونده شخصیتی و برای مربیان، پرونده شغلی و مهارتی، تهیه و تدوین شود تا رفتارهای عضو و مربی را رصد کنند و بر مبنای داده‌ها و اطلاعات گردآوری‌شده، تصمیم‌سازی صورت گیرد.

معاون فرهنگی کانون در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: در حال حاضر، مقرّ تصمیم‌گیری برای کودک، رسانه است؛ نه مربی و با ایجاد هوش مصنوعی در واقع هر کسی تولید مختص خود را بر مبنای مختصات خود تولید می‌کند و همه‌چیز، جزیی و فردی می‌شود و در آینده نه‌چندان دور تعریفی از مشاغل فعلی نیست و هوش مصنوعی مختصات زندگی آینده است و زندگی‌ها را دگرکون می‌کند.

زیست مجازی جدید موازی با زیست طبیعی است

فلاح با اشاره به فناورهای جدید اظهار کرد: متاورس بُعد جدید اینترنت و فضای جدید مجازی است که فرد در آن، زیست می‌کند و زیست مجازی جدید نیز موازی با زیست طبیعی بوده و به دنبال این است تا به کاربران خود این فرصت را بدهد تا هر آنچه را که در دنیای واقعی انجام می‌دهند بدون نیاز به حضور فیزیکی در متاورس انجام دهند و در واقع می‌توان متاورس را یک جهان برتر معرفی کرد که در آن محدودیت‌های دنیای فیزیکی از بین خواهد رفت و شاید انسان‌ها بتوانند در دنیای آرمانی خود زندگی کنند و امروز کانون پرورش فکری در مسیر پیشرفت قرار دارد و بایست با توجه به اقتضائات امروز کودک و نوجوان، فعالیت‌هایش به‌روز باشد و سهم خود را از محتوای علمی و فناورانه و محتواهای دیجیتالی پررنگ کند.

معاون فرهنگی کانون با تأکید بر جهش جدی حوزه‌ی فناوری در مسیر ایجاد زیرساخت‌های فناوری برای برقراری ارتباط سریع کودک و نوجوان با کانون، گفت: نوع تصمیم‌گیری‌ها در کانون باید متناسب با نیاز مخاطب امروز باشد و احساس دانایی که کودکان و نوجوانان پیدا کردند به دلیل دسترسی بالای آن‌ها به اطلاعات از طریق اینترنت است.

فلاح در پایان سخنانش با بیان این‌که از ابتدای امسال در هر شش‌ ساعت، یک‌ عنوان کتاب در کانون منتشر شده که پیش از این بی‌سابقه بوده است به پیگیری مدیرعامل کانون در زمینه‌ی ارتقای معیشتی کارکنان و مربیان به‌عنوان خط مقدم برنامه‌های کانون، اشاره و خاطرنشان کرد: تأمین معیشت وظایف بخش ملی است؛ اما در سطح استان باید با تمرکز بر اهداف، زمینه‌ی پیاده‌سازی برنامه‌های پیش‌بینی‌شده فراهم شود.

تشکیل ستاد اربعین در کانون؛ جریان فرهنگی در حوزه‌ی کودک و نوجوان

مدیرکل آفرینش‌های فرهنگی کانون نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع کارکنان کانون استان و دیدار دوباره با مربیان مراکز فرهنگی‌هنری اظهار داشت: تمام تلاش ما در ستاد مرکزی این است که شرایط بهتری را برای کانون رقم بزنیم و به‌منظور انگیزه‌بخشی به خواسته‌ی همکاران مبنی بر انتقال به آموزش و پرورش را به نوعی احترام بگذاریم.

فروهر معدنی در ادامه‌ی سخنانش از مربیان و کارشناسانی که به‌عنوان سفیران اربعین در موکب‌ها، برگزاری گردهم‌آیی کودکان عاشورایی، خلق اثر در قالب دست‌سازه‌ها و اهدا به زائران کودک و نوجوان و…، همراهی داشتند، قدردانی کرد و این رویداد را یک جریان فرهنگی بزرگ در حوزه‌ی کودک و نوجوان برشمرد.

وی تصریح کرد: امیدواریم با درایت مدیرعامل کانون و بحث تبدیل وضعیت نیروها در سراسر کشور با توجه به انتقال نیروهای متقاضی به آموزش و پرورش، بخشی از کمبود این نیروهای متخصص و توانمند را در مراکز استان‌ها جبران کنیم.

معدنی در پایان سخنانش با اشاره به مشارکت در پویش‌ کتابخوانی در راستای منویات مقام معظم رهبری و تکلیف وزیر آموزش و پرورش در مورد برنامه‌ریزی کانون با هدف تقویت سواد خواندن و ارتقای سطح مطالعه دانش‌آموزان گفت: خوانش و معرفی کتاب‌هایی چون «تشنه ‌لبان»، «چهل‌ روز عاشقانه» و «هنگام باران بود» تا پایان ماه صفر در دستور کار استان‌ها قرار گرفته و با هماهنگی صدا و سیما هر روز در بازه‌ی زمانی مشخص در حال پخش است.

نبی‌اله خدابخشی مدیرکل کانون استان سمنان ضمن قدردانی از نگاه معاون فرهنگی به مسائل فرهنگی و تربیتی و دغدغه‌مندی ایشان در حوزه‌ی کودک و نوجوان، به ارائه‌ی گزارش کوتاهی از عملکرد فعالیت‌ها و برنامه‌های اجرایی در استان پرداخت و در پایان با تقدیم لوح و هدیه‌ای از زحمت‌های معدنی در سمت معاون فرهنگی کانون استان سمنان و هم‌چنین عضو شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، شورای اقامه نماز، کمیسیون برنامه‌ریزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز و…، تجلیل کرد.

یادآوری می‌شود جابجایی و ارتقای سامانه‌ی کتابداری و به‌روزرسانی آن، همراهی مربیان با وجود شلوغی مراکز در تابستان، ایجاد بستر مناسب در فضای مجازی به‌منظور بهره‌گیری تمامی مخاطبان کودک و نوجوان از ظرفیت و توانمندی کانون پرورش فکری، پاسخ به ابهام‌ها و پرسش‌های کارشناسان و مربیان، افزایش حقوق و بهبود مسائل معیشتی و رفاهی کارکنان و مربیان، تقویت کارگاه‌های کمک‌مربی و…، از جمله موارد بیان‌ شده در این نشست بود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار