247561
۱۳ شهریور ۱۴۰۲
حسينيه کودکان اربعینی‌

سينه‌ زنی دست‌ های كوچک در حسينيه کودکان اربعینی‌

با توجه به اینکه حسینیه کودک مفهوم تازه‌ای را در زمینه تربیتی ارائه می‌کند، نیازمند فعالیت تخصصی با حضور کارشناسان متخصص در زمینه دین، کودک و تربیت است که باید این علوم آشنا باشند.

به گزارش کودک پرس ، ابتدای تابستان سال گذشته بود که حجت الاسلام حامد تقدیری، مسئول واحد کودک و نوجوان سازمان تبلیغات اسلامی، از نداشتن فضای مناسب برای رشد دینی کودکان، صحبت‌هایی به میان آورد؛ او در بین صحبت‌های خود از واژه‌ای به نام «حسینیه کودک» استفاده کرد و در بین تعاریف خود آن را یک جایگزین مناسب برای مهدکودک با ساختاری منظم و با برنامه توصیف کرد.

وی در خصوص کارکرد و نوع عملکرد حسینیه گفت: تاکنون برنامه‌هایی که هیئات برای حوزه کودک و نوجوان داشته‌اند بیشتر برنامه‌های فرعی و جانبی در راستای نگهداری بچه‌ها بوده است، اما در گفتمان جدید، توجه اصلی و جدی ما به خودِ کودک و نوجوان است. یعنی به دنبال طراحی ساختاری برای هیئت کودک و نوجوان هستیم تا در آن، فعالیت‌های جذاب گفتمانی و تبیینی را با نگاه کودک ونوجوان، برای تمامی هیئت‌ها برنامه ریزی کنیم و هم اکنون نیز تلاش می‌کنیم مجموعه‌هایی که قبلاً در حوزه کودک و نوجوان فعال بودند را منسجم و تقویت کنیم تا هرچه زودتر به گفتمان جدی‌تری در این زمینه برسیم و هیئاتی هم که تاکنون در این زمینه فعالیتی نداشته‌اند با حسینیه کودک آشنا شوند.

راه‌ اندازی حسینیه کودک و مواردی که باید مورد توجه باشد

استفاده از سخنرانان آشنا به زبان کودکان و ارائه برنامه‌هایی همچون، قصه‌خوانی، پرده‌خوانی، بازی‌های کودکانه پرمحتوا، تولید نشریات عاشورایی برای کودکان و نوجوانان و تولیدات رسانه‌ای مانند پادکست، پوستر و …، موضوعاتی بودند که به گفته تقدیری، باید در راه‌اندازی حسینیه کودک به آن‌ها توجه شود.

تقدیری همچنین از برعهده گرفتن آموزش مربیان کودکان و نوجوانان توسط سازمان تبلیغات اسلامی خبر داد و گفت: سازمان تبلیغات اسلامی در راستای توانمندسازی مسئولین هیئت‌هایی که با کودکان و نوجوانان سر و کار دارند و معرفی می‌شوند، آموزش‌های لازم را ارائه خواهد کرد.

چند روز بیشتر از این صحبت‌ها نگذشته بود که برای اولین بار، حسینیه‌ای مخصوص کودکان ۴ تا ۷ سال در تهران راه‌اندازی شد که در دهه اول محرم فعالیت می‌کرد؛ چندی بعد حسینیه‌هایی با این مضمون در شهر‌های دیگر هم فعالیت خود را آغاز کردند.

حسینیه‌هایی که کودکان در آن‌ها نقش‌ آفرینی می‌کنند

فعالیت این حسینیه‌ها محدود به ماه محرم نمی‌شد و فعالیت آن‌ها در اربعین هم دنبال می‌شود؛ طوری که در موکب‌های اربعینی هم فعالیت چشمگیری در سال گذشته از آن‌ها شاهد بودیم.

حسینیه‌هایی که کودکان در آن‌ها نقش‌آفرینی می‌کردند و در آنجا با زبان خودشان با آن‌ها سخن گفته می‌شد و برنامه‌هایی متناسب با حال و هوای همان سن و سال برایشان به اجرا در می‌آمد؛ اتفاقی که ذوق کودکان  را برای حضور در آن محل یعنی حسینیه کودک بیشتر می‌کرد و آن‌ها را از فضای خسته کننده بزرگسالان رها، و به دنیای کودکانه خود باز می‌گرداند.

با توجه به تازه بودن مفهوم حسینیه کودک، حضور کودکان برای نخستین بار در این فضاها، می‌تواند موجب مداومت و استمرار حضور آن‌ها در محیط‌های مذهبی مانند مساجد و حسینیه‌ها شود که این اتفاق در تربیت کودکان و شکل گیری شخصیت دینی آنان موثر خواهد بود.

برنامه استفاده از ظرفیت‌های حسینیه کودک در قدم اول در قدم اول به ایام عزاداری و در قدم‌های بعدی به فراخور مناسب ها، در سایر ایام سال مورد اجرا خواهد بود.

راه‌ اندازی حسینیه کودک چه مفهومی دارد؟

حجت الاسلام رضا محمدی، کارشناس تربیتی و مذهبی در خصوص راه‌اندازی حسینیه کودک با اشاره به تازه بودن مفهوم آن به خبرنگار آنا گفت: با توجه به اینکه حسینیه کودک مفهوم تازه‌ای را در زمینه تربیتی ارائه می‌کند، نیازمند فعالیت تخصصی با حضور کارشناسان متخصص در زمینه دین، کودک و تربیت است که باید این علوم آشنا باشند تا بتوانند کودکان را از همان ابتدا با مکتب سیدالشهدا آشنا کنند و آموزه‌های مختلف را به آنان ارائه دهند و مراقب باشند تا این مسیر دچار تزلزل و انحراف نشود.

وی ارائه این طرح را مفید دانست و عنوان کرد: باید از فضا‌ها و ظرفیت‌های موجود در همه زمینه‌ها و برای تمام سنین استفاده شود و آموزه‌ها به صورت شفاف برای کودکان تبیین شود و به شبهات و سوالات آنان پاسخ داده شود تا این مسیر توسط دیگران دچار تحریف نشود.

محمدی ظرفیت‌های دستگاه اهل بیت(ع) را بی شمار دانست و گفت: ظرفیت‌های زیادی در دستگاه سیدالشهدا و اهل بیت علیهم‌السلام وجود دارد که باید به آنان در حوزه‌های مختلف پرداخته شود و نباید آن‌ها را منحصر به ایام خاص و محدود بدانیم و باید آن‌ها را در تمامی فصول و زمان‌ها مورد استفاده قرار دهیم.

حسینیه‌ های کودک در موکب‌ های شهر‌ های مرزی

یکی دیگر از نکاتی که موجب شد حسینیه کودک و مسائل تربیتی کودک و نوجوان در ایام اخیر نمود پیدا کند، موکب‌های فعال در شهر‌های مرزی است؛ ایجاد حسینیه‌های کودک توسط موکب‌ های حاضر در شهر‌های مرزی با حضور کارشناسان تربیتی کودکان، نمونه اجرای گسترده طرح حسینیه کودک در کشور است.

طرح حسینیه کودک هم اکنون در تعداد زیادی از شهر‌ها در حال اجرا است و محافل مذهبی در کنار فعالیت‌هایی که برای بزرگسالان دارند، فضا‌هایی را به امور تربیتی و مذهبی کودکان اختصاص داده‌اند که انتظار می‌رود این امر به مرور در سایر محافل و هیئت‌های مذهبی هم فراگیر شده و توجه بیشتری به آن شود.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار