247522
۱۱ شهریور ۱۴۰۲
کتاب

یادگیری مهارت‌ های اجتماعی ورود به مدرسه

کتاب «مدرسه برای ما بچه‌ها کلی برنامه داره!» با گفتن جنبه‌های مختلف اتفاقاتی که ممکن است دانش‌آموز با آن روبه‌رو شود، کودک را برای ورود به مدرسه آماده می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، مدرسه هم مانند دیگر مکان‌های عمومی قوانینی دارد که با رعایت‌کردن آنها، ما به یک تعامل مناسب و دوطرفه با اطرافیان خود می‌رسیم؛ قوانینی که برای بچه‌ای که تازه وارد مدرسه می‌شود سخت به نظر می‌آید؛ اما با توجه به روحیه و هیجان کودکان می‌توانیم با آموزشی اصولی و درست، آنها را مسئولیت‌پذیر بار بیاوریم.

کتاب «مدرسه برای ما بچه‌ها کلی برنامه داره!» جلد هفتم از سری مجموعه «پرورش مهارت‌های اخلاقی و اجتماعی» است که انتشارات مهرسا منتشر کرده است. کریستین شواب و کاساندرا فلورا در این جلد به پرورش مهارت‌ و انگیزه برای احترام به قوانین مدرسه و جامعه پرداخته‌اند و لیلا کاشانی وحید کتاب را به فارسی برای کودکان و دانش‌آموزان ایرانی ترجمه کرده است.

این کتاب آموزشی به طور خیلی ساده و مستقیم مسائلی را مطرح می‌کند که دانش‌آموز با برخی از آنها به طور روزمره روبه‌روست؛ مثل استفاده از سرویس مدرسه یا چگونگی رفتار با معلم خود، رفتن به کتابخانه و برخی نیز هم به ندرت اتفاق می‌افتند مثل حوادث آتش‌سوزی یا زلزله یا جشن‌های مدرسه. فهرست کتاب شامل موارد آموزشی زیر است: احترام گذاشتن به قوانین سرویس مدرسه، تعطیل شدن مدرسه به دلیل بارش برف یا آلودگی هوا، تعطیلات نوروز، اعلام کردن برنامه‌ها از بلندگو، معلم جایگزین، مراسم ویژه و مناسبت‌ها در مدرسه، کلاس‌های فوق برنامه، کتابخانه، به اردو رفتن، کارنامه گرفتن، آمادگی برای اتفاقات و حوادث ناگوار، آمادگی برای آتش‌سوزی و زلزله.

رویکرد کتاب آموزشی است و ما با یک داستان یکپارچه و منسجم روبه‌رو نیستیم و صرفا در یک چهارچوب، بایدها و نبایدها خلاصه می‌شوند؛ با این حال جملات ساده و کوتاه هستند و برای دانش‌آموزی که می‌خواهد آموزش ببیند مفید و کاربردی است. کاربرد دیگر این کتاب، آن است که هر بخش از کتاب قابلیت جدا شدن را دارد که تبدیل به یک کتابچه کوچکی شود و در انتهای هر بخش آموزشی هم، جدولی طراحی شده است که اگر خانواده یا معلمی بخواهد، می‌تواند از آن برای آموزش پیوسته یک فعالیت به دانش‌آموز استفاده کند تا دانش‌آموز با هر بار رعایت آن نکته آموزشی، یک تیک در جدول بزند.

به طور کلی، کتاب کودک را برای ورود به مدرسه آماده می‌کند با گفتن جنبه‌های مختلف اتفاقاتی که ممکن است دانش‌آموز با آن روبه‌رو شود. یادگیری مهارت اجتماعی مرتبط با محیط مدرسه و ارتباط برقرار کردن با دیگر دانش‌آموزان و معلمان، در روحیه و کسب اعتمادبه‌نفس و عزت نفس او تأثیرگذار است برای اینکه بتواند زمانی که در موقعیت سختی قرار می‌گیرد، به درستی تصمیم‌گیری کند. همچنین، این ارتباط برقرار کردن درست و مؤثر دانش‌آموزان با دیگران سبب می‌شود که آنها بتوانند به راحتی احساسات و افکار خود را منتقل کنند و ناخواسته و ناخودآگاه در یک گروه منزوی نشوند.

تصاویر استفاده‌شده ساده و بدون رنگ‌آمیزی هستند که با توجه به گفته کتاب، بر این اساس بدون رنگ کار شده تا هر دانش‌آموزی علاوه بر یادگیری آن فعالیت، بتواند با سلیقه خودش تصاویر را رنگ‌آمیزی کند.

در بخشی از متن کتاب می‌خوانیم:
«بعضی از بچه‌ها با اتوبوس به مدرسه می‌آیند، سوار اتوبوس شدن خیلی خوب است.
بعضی از بچه‌ها هم هر روز با سرویس به مدرسه می‌آیند. سرویس مدرسه به تعداد بچه‌ها صندلی دارد. وقتی سوار سرویس می‌شوم، به سرعت می‌نشینم. موقع حرکت کردن سرویس نباید بایستم. باید درون سرویس به صحبت‌های آقا یا خانم راننده توجه کنیم و قوانین سوار شدن به سرویس را رعایت کنیم.».

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار