247505
۱۱ شهریور ۱۴۰۲
نمایشگاه کتاب مسکو

نخستین دوره جایزه ملی ادبیات کودک و نوجوان روسیه برگزار می‌شود

از رویدادهای اصلی سی‌ و ششمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، برگزاری مراسم رسمی اهدای جوایز برندگان مسابقه ملی کتاب سال و برگزاری نخستین دوره جایزه ملی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است.

به گزارش کودک پرس ، به نقل از وبسایت رسمی نمایشگاه کتاب مسکو، سی‌وششمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو که از 30 آگوست آغاز شده تا 3 سپتامبر، در محل اکسپوسنتر این شهر، برگزار می‌شود. در این دوره بیش از 300 ناشر حضور دارند و کشور بلاروس به‌عنوان مهمان ویژه این نمایشگاه است. همچنین کشورهای دیگری مانند آلمان، قزاقستان، چین و ایران در این رویداد حضور دارند و محصولات جدید و پرفروش خود را از همه ژانرها در این نمایشگاه ارائه می کنند.

ولادیمیر پرتسوف، وزیر اطلاعات بلاروس در افتتاحیه این رویداد گفت: همکاری بلاروس و روسیه در انتشار کتاب، دارای قدمت طولانی است و با موفقیت در حال توسعه است. به گفته وی، امسال روسیه مهمان افتخاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب مینسک بود و اکنون همین مقام افتخاری در مسکو به بلاروس داده شد.

وزیر بلاروس ادامه داد: بلاروس بیش از 500 عنوان کتاب ازجمله بهترین نمونه‌های چاپ کتاب بلاروس، کتاب‌های تاریخی-مستند، کودکان، آموزشی و داستانی را به مجمع مسکو آورده است.

در این نمایشگاه می‌توان کتاب‌هایی با موضوع ادبیات داستانی، کودکان و آموزشی، غیرداستانی و آکادمیک را با قیمت ناشر پیدا کرد؛ همچنین برگزاری بیش از 200 رویداد در نظر گرفته شده است؛ ازجمله ارائه کتاب، منظره، سمینار، همایش و برگزاری چند مسابقه ادبی به همراه مراسم اهدای جوایز برگزار خواهد شد.

دیمیتری دانیلوف، از نویسندگان مشهور روسی، کتاب جدید خود «قطارهای خالی 2022» را رونمایی خواهد کرد و میخائیل شویدکوی، نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه در همکاری‌های فرهنگی بین‌المللی مجموعه «انقلاب فرهنگی» را ارائه خواهد کرد.

بازدیدکنندگان این نمایشگاه می‌توانند نویسندگان مورد علاقه خود را نیز ملاقات کنند. دیمیتری دانیلوف، لیا آردن، میخائیل الیزاروف، الکساندرا مارینینا، آسیا لاورینوویچ و دیگر افراد حوزه هنر و فرهنگ از این نمایشگاه دیدن خواهند کرد.

اکاترینا کوژانووا، یکی از متصدیان بخش کتاب داستان گفت: با شروع پاندمی کرونا، ادبیات داستانی حرف اول را زد و حدود نیمی از بازار ادبیات تجاری را به خود اختصاص داد اما اکنون می‌بینیم که علاقه مخاطبان به موضوعات روانشناسی و کتاب‌هایی در موضوع خودیاری معطوف شده است.

برخی از کتاب‌ها با کاغذ روسی چاپ شده‌اند که با کیفیت و مناسب هستند؛ همچنین با توجه به بهبود روابط روسیه با چین، چاپ کتاب با استفاده از برخی از انواع جدید کاغذ گران‌قیمت نیز دیده می‌شود؛ البته کاغذهایی مانند لوکس روکش مات،  برای کسانی که مدام مطالعه می‌کنند به خوبی شناخته شده‌ است، هنوز در دسترس نیستند. با این حال دیگر کسی از کاغذ روزنامه برای چاپ استفاده نمی‌کند.

قیمت‌ کتاب‌ها نیز از نیم‌سال پس از نمایشگاه غیرداستانی بهاری تغییری نکرده است. به طور متوسط، کتاب‌های صحافی ساده در نمایشگاه را می‌توان با قیمت 400 تا 700 روبل خریداری کرد و نسخه‌های هدیه یا کتاب‌هایی با جلد گالینگور با کیفیت بالا حدود 1.5 هزار روبل یا بیشتر قیمت دارند.

از رویدادهای اصلی نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو، برگزاری مراسم رسمی اهدای جوایز برندگان مسابقه ملی کتاب سال است که در سالن الکتروتئاتر استانیسلاوسکی، نتایج فصل گذشته جمع‌بندی و بهترین کتاب‌های جدید سال انتخاب می‌شوند.

در طول برگزاری این نمایشگاه، این امکان برای بازدیدکنندگان فراهم می‌شود که بخشی از یک کتاب را با صدای خود در استودیو ضبط سیار بخوانند؛ همچنین نمایندگان پلتفرم‌های اینترنتی درباره فرمت‌های مدرن کتاب، کتاب‌های الکترونیکی و صوتی، انتشار و ترویج آن‌ها صحبت خواهند کرد.

دنیس داویدوف، یکی از برگزارکنندگان این نمایشگاه گفت: میزگردی با عنوان «کتاب‌های صوتی: بازیگر و شبکه عصبی» برگزار می‌شود که در آن نه تنها درباره فناوری ایجاد کتاب صوتی، بلکه درباره روند فعلی، جایگزینی خواننده‌ها با خواندن رباتیک صحبت خواهیم کرد. یک مسترکلاس تجربی آماده کرده‌ایم که در آن سعی می‌کنیم با کمک ابزارهای مبتنی بر کار شبکه‌های عصبی، یک کتاب غیرتصویری ایجاد کنیم.

امسال همزمان با این نمایشگاه، نخستین‌بار نمایشگاه کتاب کودک روسیه نیز برگزار می‌شود و برنامه‌های فرهنگی اعم از مسابقه، کوئیز و برگزاری کارگاه با حضور نویسندگان و تصویرگران کتاب کودک در نظر گرفته شده است.

برنامه نمایشگاه کودک با همکاری کتابخانه دولتی کودکان روسیه تهیه شده است. یکی از رویدادهایی که در این نمایشگاه برگزار می‌شود، اعلام اسامی برندگان نخستین دوره جایزه ملی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان است که وزارت هنر های دیجیتال و وزارت فرهنگ در سال 2023 تأسیس کردند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار