2472
۰۲ شهریور ۱۳۹۵

جای خالی شعرهای نمایشی در حوزه ی ادبیات کودک

دکتر حسن دولت آبادی با اشاره به اینکه بچه ها بازی و نمایش را دوست دارند، گفت: شاعران کودک باید عنایتی به شعرهای نمایشی داشته باشند.

به گزارش کودک پرس     نشست نقد و بررسی کتاب هیولای مهربان از سلسله نشست های تخصصی نقد و بررسی مجموعه شعرهای کودک و نوجوان عصر دیروز با حضور مریم زرنشان شاعر، انسیه موسویان شاعر و منتقد ادبی، بابک نیک طلب شاعر و منتقد و دکتر حسن دولت آبادی استاد دانشگاه، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در سالن امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

دکتر حسن دولت آبادی استاد دانشگاه، پژوهشگر، نویسنده، بازیگر و کارگردان تئاتر در این نشست گفت: از کتاب هیولای مهربان لذت بردم و حضور خیال را در این کتاب زیاد دیدم. متاسفم که شعرهای خوب خانم زرنشان در کتاب هیولای مهربان فدای تصاویر کتاب شد. بهتر است در چنین جلسات نقد و بررسی مابین صحبت های منتقد فرصتی به شاعر یا نویسنده داده شود تا از خود دفاع کند و مظلوم واقع نشود. متاسفانه در چنین جلسات نقد و بررسی شاعر یا نویسنده در انتهای صحبت های منتقد حرف می زند و به نوعی مظلوم واقع می شود.

دکتر دولت آبادی اظهار داشت: در کنگره ای شرکت داشته ام و اساتیدی از جمله استاد کزازی حضور داشتند. من به ایشان گفتم شما که در فرهنگستان زبان هستید چرا واژه گزینی می کنید، آیا کش لقمه را کسی پذیرفت و به کار برد، کلمه ای را یارانه گذاشتید تا آن را معادل سوبسید به کار برید در صورتی که یارانه از یار و عشق می آید و سوبسید کمک است پس باید معادل سوبسید را یاریانه می گذاشتید نه یارانه. من به ایشان گفتم بالاخره ما نمی دانیم که ها باید به کلمه بچسبد یا نه زیرا در این زمینه اساتید اختلاف نظر دارند. در کتب درسی هم مشاهده می کنیم که در هر مقطعی یک جور کلمات به کار برده می شود و یکسان سازی نشده است.

وی با بیان اینکه زبان در ایران در حال زایش است، عنوان کرد: رسم الخط ما عوض شده است و ما باید این را بپذیریم، باید جلساتی ترتیب دهیم که آیا شاعر می تواند قاعده ای را که از قبل هست بشکند یا نه. زایش زبانی که امروز جاری است در زبان ما گسترده است و باید بحث شود که آیا شاعران می توانند قاعده شکنی کنند یا خیر.

این پژوهشگر و استاد دانشگاه تصریح کرد: شاعران یک عنایتی به شعر نمایشی داشته باشند، خانم شعبان نژاد از شاگردان بنده بودند و من با اطمینان کتاب های ایشان را می خریدم و به بچه ها می دادم، به ایشان گفتم چند شعر نمایشی بگویند ایشان این کار را کردند و من دیدم که شعرها نمایشی نیست اما سرانجام کمک کردم تا شعرها نمایشی باشد.

این بازیگر و کارگردان تئاتر خاطرنشان کرد: از شما شاعران خواهش می کنم به نمایش ورود پیدا کنید، شما باید بر روی بچه ها تاثیر بگذارید بچه ها بازی و نمایش را دوست دارند، جای شعرهای نمایشی در این مملکت خالی است. در آینده سمینار شعر نمایشی را خواهیم داشت، تئاتری هایی هستند که شعرهای نمایشی خوبی می گویند من در شعر نمایشی کسی را بالاتر از خانم هنگامه مفید نمی دانم.

منبع:    شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار