246921
۱۷ مهر ۱۴۰۱

نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها از منظر عدالت آموزشی با رویکرد مردمی بررسی شد

فعالان حوزه عدالت آموزشی در اردوگاه شهید باهنر تهران گردهم آمدند و درباره موضوع «بررسی نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها از منظر عدالت آموزشی با رویکرد مردمی» بحث و تبادل نظر کردند.

عدالت آموزشی

به گزارش کودک پرس،حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در چهارمین دورهمی و گردهمایی فعالان عدالت آموزشی برای «بررسی نتایج آزمون ورودی دانشگاه‌ها از منظر عدالت آموزشی با رویکرد مردمی» اظهار کرد: دورهمی‌های عدالتی با حضور فعالان تربیتی، حرکتی است در راستای مردمی‌سازی عدالت تربیتی و آموزشی. موضوعی که در این رابطه وجود دارد این است که آموزش و پرورش متولی نیست، بلکه در حد بضاعت خود امکانات لازم را در اختیار همه گروه‌های فعال در این حوزه و افراد موثری که سعی در برقراری عدالت تربیتی دارند، خواهد گذاشت.

وی ادامه داد: آن چیزی که طی سه الی چهار ماه گذشته در خصوص عدالت تربیتی شکل گرفته، اتفاق خوبی است، البته نگرانی‌هایی نیز در این رابطه وجود دارد. از جمله این نگرانی‌ها میزان حساسیت روی موضوع عدالت است، باید بسیار با دقت به این مبحث پرداخته شود. متاسفانه یک عده نه عملیاتی این فعالیت‌ها را انجام می‌دهند و نه اقدام و تلاش درستی دارند و صرفا از فضای رسانه‌ای برای تخریب و تشکیک در عملکردها مشغول به کار هستند.

رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی در ادامه با اشاره به این موضوع که در گذشته اگر از عدالت آموزشی حرف می‌زدیم، همه به دنبال فضا و محیط می‌رفتند، تصریح کرد: در چنین گردهمایی‌ها و دورهمی‌‌هایی با مسائلی مواجه شدیم که بسیار مفید بود، برای مثال شاهد هستیم گروه‌های فعال در فرایند تربیت دانش‌آموز و معلم ورود کرده‌اند و یار و یاور آموزش و پرورش شده‌اند.

خان‌محمدی افزود: ان‌شالله اطلاعات این شبکه‌ها و گروه‌های عدالت تربیتی در سامانه‌ای که آذرماه شروع به کار می‌کند، جمع‌آوری خواهد شد تا بتوان به صورت یکپارچه استفاده لازم را برد و فعالان شناسایی شوند که ارتباطی گسترده را در اقصی نقاط کشور داشته باشند. این گستردگی به صورت لکه جوهری پخش می‌شود و انسجام پیدا خواهد کرد. امیدوارم تمامی فعالان یکدیگر را پیدا کنند و هم‌افزایی داشته باشند.

وی در پایان گفت: همه ظرفیت‌های آموزش و پرورش را به کار گرفتیم تا انسجام درونی و ارتباط با بیرون پرنگ‌تر و قوی‌تر شود. خدمات و امکانات در اختیار گروه‌هایی که همراه با قرارگاه باشند گذاشته خواهد شد، باید دانست به شدت به کمک نیاز داریم تا انشالله کارها رو به جلو پیش برود.

پس از سخنان رئیس قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی فعالان حوزه عدالت آموزشی به معرفی گروه‌های جهادی خود پرداختند و مختصری از فعالیت‌های خود را با حاضرین در این دورهمی به اشتراک گذاشتند.

مفهوم عدالت واضح نیست

در ادامه محمد علی کبریایی، مشاور قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی، اظهار کرد: چنین جلسات و دورهمی‌‌هایی فرصتی است برای ما که یادمان بیاید وظایفی بر عهده ما است. باید از قرار گرفتن در این جمع استفاده کنیم و حضور در آن افتخار است.

او ادامه داد: در فضای عدالت تربیتی، عملیات‌ زیاد وجود دارد و مجموعه‌های مختلف تلاش می‌کنند اما یک جنبه مهم‌تر وجود دارد و آن گفتمان‌سازی و هم‌فهم شدن است. این شبکه مردمی و قرارگاه عدالت تربیتی یک وظیفه سنگین دارد و آن گفتمان‌سازی است.

کبریایی افزود: اولین فایده در این رابطه حُسن وضوح موضوع است. متاسفانه مفهوم عدالت واضح نیست؛ گاهی اوقات برداشت‌های متفاوت از آن می‌شود، اگر توانستیم گفتمان عدالت تربیتی را غالب کنیم شاید دیگر نیازی نباشد همه مشغول دویدن باشیم، بلکه بقیه نیز پای کار می‌آیند و شروع به تحرک می‌کنند و می‌تواند همسویی و وحدت ایجاد کند.

مشاور قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی با اشاره به اینکه وقتی همه تصور مشترک به مفهوم عدالت نداشته باشیم، باعث هدر رفت انرژی می‌شود، اظهار کرد: گاهی اوقات امکان دارد با نیت خالص ناخواسته ضرری را وارد کنیم. اگر گفتمانی ایجاد نشود و باور ما را نسبت به عدالت درست نکند، قطعا فعالیت‌های ضدعدالت خواهد داشت.

وی ادامه داد: گفتمان عدالت تربیتی با یک نگاه رایج و با یک تلقی درست باید تبلیغ شود. ان‌شالله دو شماره آینده مجله «شوق تغییر» به همین موضوع عدالت تربیتی اختصاص داده شده تا قدمی باشد در راستای گفتمان سازی و همگرایی.

کبریایی با اشاره به اینکه نگاه‌های مختلفی درباره عدالت تربیتی وجود دارد، تصریح کرد: برخی نگاه‌ها برابری است، نگاه دیگر شایستگی است و نگاه سوم امکان دسترسی است. در دو نگاه اول تحقق موضوع مطرح است اما در نگاه سوم «فراهم کردن» موضوع اصلی است و استفاده یا عدم استفاده از آن مطرح نیست.

مشاور قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی با اشاره به اینکه گاهی اوقات کج فهمی در برخی رویکرد گروه های جهادی وجود دارد، عنوان کرد: در این‌باره باید بسیار صحبت کرد، مثلا در رابطه با موضوع ورود به دانشگاه با کنکور چندین نگاه وجود دارد، نگاه اول براساس آمار و اطلاعات در مدارس مختلف دولتی، غیرانتفاعی و سمپاد است که حضور نفرات برتر در این مدارس به چه شیوه‌ای بوده و با استدلال‌‌هایی که مطرح می‌شود از جمله میزان قبولی‌های بیشتر به مدارس خاص اختصاص دارد، پس عدالت آموزشی در کشور نداریم، در نتیجه اگر‌ می‌خواهیم عدالت آموزشی برقرار شود، سهم مدارس دولتی بیشتر شود و مدارس خاص کمتر شود!

کبریایی افزود: البته نگاه رقیب هم وجود دارد که به این موضوع معتقد است وقتی شما شاخص عدالت آموزشی را محدود به کنکور می‌کنید یک پیام دارد و یعنی این کنکور مهمترین جزو سیستم تربیتی است و کسی موفق خواهد بود که نتیجه خوبی از آن بگیرد.

وی در پایان گفت: لازم است نگاه ما به عدالت تربیتی نگاهی رویکردی باشد. نگاه واحدی باید تزریق شود تا همه سراغ آن برویم و تلاش کنیم یک گفتمان واحد را در این راستا تبلیغ کنیم.

پس از پایان سخنان کبریایی از آقای مقدم، مدیرعامل بنیاد خیریه حضرت فاطمه‌الزهرا و یکی از فعالان حوزه عدالت تربیتی تقدیر و تجلیل به عمل آمد.

در ادامه این جلسه دورهمی فعالان تربیتی به بحث و گفت‌وگو در رابطه با مباحث آموزشی و تربیتی پرداختند و موارد مهم و متعددی را متذکر شدند.

قسمت سخت کنکور را به زمین آموزش و پرورش انداخته‌اند!

صفرعلی یازرلو، مدیرکل دفتر عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در ادامه گفت: بحث عدالت آموزشی و تربیتی را باید از هم جدا کنیم. کنکور به عدالت تربیتی ضربه می‌زند اما به عدالت آموزشی کمک می‌کند.

وی افزود: یک قله داریم به نام کنکور که قسمت سختش را در زمین آموزش و پرورش انداخته‌اند و قسمت آسان در زمین آموزش عالی!

وی در پایان گفت: بهتر است کل قبولی‌های کنکور را بررسی کنیم تا بدانیم پول چه نقشی دارد در میزان قبولی‌ها.

در پایان نیز دو تفاهم‌نامه جداگانه میان قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و مجموعه حاسب و گروه جهادی استعداد‌های برتر در راستای هم‌افزایی هرچه بیشتر میان قرارگاه عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی و گروه‌های جهادی فعال در حوزه عدالت تربیتی امضا شد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار