24414
۳۰ شهریور ۱۳۹۶
با توجه به ایام بازگشایی مدارس و خرید لوازم التحریر؛

اثرات جبران ناپذیر نظارت ضعیف دولت بر بازار عرضه لوازم‌التحریر

نظارت ضعیف دولت بر بازار عرضه لوازم التحریر باعث شده نه تنها تولیدکنندگان داخلی متحمل ضررهای قابل توجهی شوند بلکه فرهنگ جامعه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.

به گزارش کودک پرس ، نوشت‌افزار و لوازم تحریم ازجمله ملزومات مصرفی دانش‌آموزان و دانشجویان کشور است که با فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس توجه به آن‌ها بیش‌ازپیش حس می‌شود.

با حضور در بازار در این روزها بیش از هر چیزی خرید ملزومات مصرفی برای یک سال تحصیلی توسط دانش‌آموزان و دانشجویان که آینده‌سازان میهن اسلامی خود هستند توجه همگان را به خود جلب می‌کند.

آنچه در این بازار جای تأمل و دقت نظر است، حضور و وجود بالای 90 درصدی کالا و نوشت‌افزار غیر ایرانی با تصاویر و منقوشت غیر ایرانی و اسلامی است که بلاشک فرهنگ ایرانی را هدف قرار داده و لاجرم و یا از روی ناآگاهی برخی‌ها در حال خریدن آن‌ها هستند.

با اینکه در داخل کشور تولیدکنندگانی حضور دارند و با گذاشتن سرمایه‌های خود در صنعت نوشت‌افزار و لوازم‌تحریر مشغول‌اند اما واردات بی‌رویه کالای قاچاق عمداً و یا برحسب نیاز موجب شده تا نگرانی‌های جدی در این حوزه به چشم بخورد.

وجود کالاهای عمدتاً چینی و بی کفیت البته بارنگ و لعاب جذاب باعث شده تا توجه دانش‌آموزان و مصرف‌کنندگان آن‌ها به آن کالاها جلب شود و بازار آن کالاها گرم‌تر باشد.

در این راستا گفتگو با کارشناسان فرهنگی، مذهبی و سیاسی قابل‌تأمل است و در ادامه به تعدادی از دیدگاه‌ها در خصوص وجود نوشت‌افزارهای خارجی در بازار و پارادوکس‌ها و تناقضات ایجادشده در پی آن را باهم مرور می‌کنیم.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین تقی روحانی در واکنش به واردات بی‌رویه کالاهای نوشت‌افزاری و محصولات فرهنگی به کشور و همچنین با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در رابطه به‌دقت نظر مسئولان و متولیان فرهنگی در خصوص ابزارهای مصرفی دانش‌آموزان می‌گوید: هرکسی بخواهد خلاف منویات رهبری برای اوضاع نوشت‌افزاری و فرهنگی کشور خلاف موازین شرعی و رهنمودهای مقام عظمای ولایت خواسته و ناخواسته حرکت کند و به فکر سودجویی‌ها و منافع شخصی خود باشد یا معاند اسلام و ایران‌اند و یا در خوش‌بینانه‌ترین حالت مغفولان جامعه‌اند.

امام‌جمعه رودسر بابیان اینکه مسئولان کشور در خصوص چاپ، نشر و توزیع اقلام فرهنگی و نوشت‌افزاری دقت کافی داشته باشند چون عدم مراقب مسئولین در راستای آب در آسیاب دشمن ریختن است، افزود: ایران اسلامی از فرهنگ غنی برخوردار است که شهدا و رشادت‌های آن الگوی کامل برای ترویج و غنی‌سازی فرهنگ هستند و همه باید تلاش کنند تا اوضاع فرهنگی کشور در تراز اسلام و انقلاب قرار بگیرد و تربیت نسل‌های آینده نسلی متفکر اسلامی بشود.

مهدی علی نژاد، یکی از کارشناس فرهنگی و اجتماعی نوشت‌افزارهایی با نقش و تصویرهای غربگرایانه را از تهاجم فرهنگی برشمرد و اظهار کرد: برای تغییر رفتار در یک جامعه‌ای بهترین گزینه هدف‌گیری خانواده‌ها است و متأسفانه دشمن نیز خانواده‌ها را در این راستا هدف قرار داده است.

وی بابیان اینکه اگر اولیا، مدارس، نهادهای فرهنگی، اجتماعی شخصیت‌های ملی و مذهبی را برای کودکان اولویت قرار دهند می‌تواند جایگزین مناسبی برای شخصیت‌ها و فرهنگ بیگانه باشد، تصریح کرد: کودکان با تأسی ازآنچه به آن‌ها ارائه می‌شود در انتخاب محصولات و نوشت‌افزارها قرار می‌گیرند و می‌توانند دقت لازم را در انتخابشان داشته باشند.

مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه والدین نقش محوری و اصلی را در تعیین شخصیت دانش‌آموزان خوددارند چون ظاهر محصولات فرهنگی و نوشت‌افزارها فریبنده و دلپذیر هستند و نظر کودکان را به خود جلب می‌کنند، افزود: همه‌ی کارهای غرب و دشمنان برای نسل امروز جامعه هدفمند است و نیات خاصی را دنبال می‌کنند.

کارشناس فرهنگی با تأکید بر اینکه مادران باید با استفاده از کالاهای استاندارد ایرانی و ترویج آن در سالم پرورش دادن فرزندان و آیندگان جامعه نقش راهبردی ایفا کنند، تصریح کرد: نوشت‌افزاری‌ها و انتشاراتی‌ها نیز باید با بکار گیری از فرهنگ بومی و تاریخی ایران و همچنین مکان‌های دیدنی و جذاب کشور اقدامات عاجلی در حوزه مذکور داشته باشند.

اسدالله عباسی نماینده گیلانی مردم در مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از وضعیت نامطلوب بازار نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر در کشور اظهار کرد: هرساله مباحثی در حوزه نوشت‌افزار کشور مطرح می‌شود و این نیاز وجود دارد تا دولت درزمینهٔ تولید و عرضه محصولات نوشت‌افزاری ورود کند.

نماینده مردم رودسر و املش در خانه ملت بابیان اینکه به دلیل قدرت بالای مافیای نوشت‌افزار متأسفانه بازار نوشت‌افزار کشور به تسخیر غربی‌ها درآمده است، معتقد است: دولت باید شرایطی را فراهم کند تا تولیدکنندگان نوشت‌افزار داخلی محصولاتشان را ارائه کنند چون عدم‌حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی باعث شده تا سالانه شاهد اقلام و نوشت‌افزارهای متفاوتی از کشورهای غربی باشیم که متأسفانه یک نوع پارادوکس فرهنگی را ایجاد کرده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه مجلس همچنین به ضربه زدن کالای خارجی به تولیدات داخل اشاره کرد و گفت: واردات نوشت‌افزار خارجی به تولیدات داخلی ضربه می‌زند و دولت با عدم‌حمایت خود از نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر داخلی تنها جیب سود جویان و قاچاق کنندگان این عرصه را پر می‌کند.

منوچهر جمالی از دیگر نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی به اتخاذ تصمیم عملی از سوی رسانه‌ها و والدین بر هدایت دانش‌آموزان برای خرید لوازم‌تحریر تأکید می‌کند و می‌گوید: رسانه‌ها، والدین و افراد تأثیرگذار در جامه باید تلاش کنند تا استفاده از کالا و نوشت‌افزار ایرانی موردتوجه همگان قرار بگیرد.

این نماینده مجلس معتقد است: تولیدکنندگان داخلی نیز باید تلاش کنند تا محصولات باکیفیت تولید کنند تا توان رقابت با محصولات چشمگیر غیر ایرانی را داشته باشند.

نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی تنها راه ایجاد رغبت به مردم برای خرید کالاهای ایرانی تولید نوشت‌افزار و لوازم‌تحریر باکیفیت و ارزان دانست و خاطرنشان کرد: مردم باید با ایرانی خریدن کالاها و نوشت‌افزار موردنیاز خود به کمک تولیدات داخلی بیایند و کم‌کم کیفیت محصولات ایرانی را افزایش دهند.

محمدصادق حسنی نماینده مردم رشت در مجلس نیز از وجود نوشت‌افزارهای وارداتی در داخل کشور انتقاد کرد و گفت: در کشور متأسفانه شرایط بسیار خوبی برای واردات غیرمجاز فراهم است و این مسئله گریبان گیر نوشت‌افزار هم شده است.

وی بابیان اینکه سود واردات بسیار زیاد است و سودجویان کالاهای قاچاق را با تطمیع پول رد می‌کنند، افزود: واردات کنندگان نوشت‌افزار به دلیل اینکه تمکن مالی بسیار خوبی از راه قاچاق به دست آورده‌اند به‌راحتی کالاهای خود را از مرز عبور می‌دهند.

عضو مجمع نمایندگان گیلان با اعلام اینکه نوشت‌افزارهای بسیار خوبی در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: واردات نوشت‌افزار خارجی بافرهنگ غربی درحالی‌که نوشت‌افزار داخلی وجود دارد نیاز نیست.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی بابیان اینکه ممکن است نوشت‌افزار ایرانی از کیفیت کمتری در مقایسه با نوشت‌افزار وارداتی داشته باشد اما می‌توان با ایرانی خریدن در راستای افزایش کیفیت و اشتغال در کشور قدم‌هایی برداشت، گفت: مصرف خودکار و دفتر ایرانی با خارجی فرق زیادی نمی‌کند اما باید در نظر داشت که با دفتر و خودکار خارجی خریدن سود ایرانیان در جیب سودجویان سرازیر می‌شود.

با بررسی اظهار و نظر کارشناسان فرهنگی، مذهبی و سیاسی به نظر می‌رسد جای نظارت در بازار نوشت‌افزار و لوازم‌تحریر خالی باشد چون بازاری که میلیون‌ها نفر دانش‌آموز، دانشجو و طلبه سالانه با آن‌ها مواجه هستند اما هیچ‌گونه نظارتی بر آن‌ها وجود ندارد.

جدای از خلأ نظارتی دولت بر بازار لوازم‌تحریر باید فرهنگ‌سازی از سوی رسانه‌ها و صداوسیما موردتوجه قرار بگیرد و این نوع تبلیغات صرفاً به ایام خرید موکول نشده و دائمی باشد چون یک‌دفعه نمی‌توان یک کار فرهنگی را نهادینه کرد.

دولت نیز باید جدای از نظارت بر بازار نوشت‌افزار با فعال کردن تعاونی‌های مصرف ملزومات اداری، نوشت‌افزار و لوازم‌تحریر علاوه بر سهل‌الوصول بودن ملزومات مصرفی یارانه نیز برای نوشت‌افزار مصرفی دانش‌آموزان و دانشجویان در نظر بگیرد و همان‌گونه که در دوره‌های گذشته دفتر و خودکار یارانه‌ای عرضه می‌شد، شرایط را برای کوتاه کردن دست وارداتیان و قاچاق کنندگان کوتاه کنند و شرایط را برای کیفی سازی محصولات ایرانی محیا سازد.

در شرایطی که بودجه فرهنگی برای کشور بسیار محدود است و سرانه آن به کمتر از یک‌صد تومان رسیده دولت می‌تواند باسیاست‌های بجا و درخور حداقل جلوی تهاجم فرهنگی را بگیرد و مانع از ترویج فرهنگ‌های بیگانه در بدنه کشور آیندگان نسل ایرانی شود.

 

منبع: فارس

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار