241333
۱۷ آبان ۱۴۰۰

خشونت خانوادگی بیشترین موضوع تماس با اورژانس اجتماعی بهزیستی

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه بیشترین تماس خط ۱۲۳ اورژانس اجتماعی بهزیستی در زمینه خشونت خانوادگی است، گفت: خشونت‌های خانوادگی بسته ای از حوزه همسر آزاری و کودک آزاری را شامل می‌شود که در این وضعیت، استانی از استانی دیگر متفاوت است.

به گزارش کودک پرس ،محمود علیگو روز دوشنبه در حاشیه بازدید از اورژانس اجتماعی بهزیستی استان، با اشاره به اینکه شرایط کرونایی موجب رشد نه چندان زیاد خشونت‌های خانوادگی شده است، افزود: همین مساله موجب شده است، درگیری‌های زوجین افزایش داشته باشد که به طور طبیعی این مساله نیز به عدم آماده سازی لازم، نبود آموزش توسط حوزه های آموزشی نظیر آموزش و پرورش و دانشگاهها باز می گردد.

وی، با بیان اینکه به این مهم باید توجه داشت که مردم کشورمان برای مواجهه با شرایط بحرانی آماده نیستند، اضافه کرد: فراگیری مهارتهای تاب آوری می تواند در این زمینه و برای مدیریت خانواده در شرایط کنونی و حساس بسیار تاثیرگذار باشد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه بسیاری از مردم برای زندگی کردن آماده نیستند، گفت: افراد بیشتر برای کار کردن آماده شده اند و این در حالی است که در شرایطی قرار می گیریم که باید زندگی کنیم، همدیگر را حمایت و پوشش داده و توان خانواده را توسعه دهیم.

علیگو با اشاره به اینکه نه در شرایط کرونایی، بلکه در بحران‌های مختلف خانواده ها دچار سردرگمی می شوند و از طرفی مشکلات اقتصادی به بروز همین خشونت ها دامن می زند، افزود: در این زمینه نهادها و ارگانهایی متولی امر باید کاری پیشگیرانه به ویژه ارائه آموزش را بیش از گذشته مد نظر قرار دهند.

این مسوول با بیان اینکه نمی توان در خصوص آسیب های اجتماعی اولویتی را قرار داد، گفت: تمامی آسیب های  اجتماعی در حیطه وظایف مجموعه  آسیب‌دیدگان اجتماعی و اورژانس اجتماعی مهم بوده، اما در شرایط کنونی با توجه به دستورالعمل تقسیم بندی کار ملی انجام گرفته موضوع کودکان کار و خیابانی اهمیت بیشتری دارد.

وی با بیان اینکه به دلیل برودت هوا ساماندهی کودکان کار و خیابانی بیش از گذشته اهمیت می یابد، اظهار داشت: در این خصوص برنامه اقدام و عمل ملی تنظیم شده است که در ۱۳ استان کشور در حال اجراست و تا پایان سال جاری بخشنامه های اجرایی آن ابلاغ خواهد شد.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در این فرآیند و با توجه به شرایط کشور همسایه بخش زیادی از کودکان کار و خیابانی به اتباع باز می گردد، گفت:  از طریق اسکن عنبیه که انجام می گیرد این افراد کد یونیک دریافت می کنند و  همزمان نیز شناسایی آنان انجام می گیرد.

فعالیت ۳۶۳ مرکز مداخله بحران بهزیستی در کشور 

وی با اشاره به اینکه اورژانس اجتماعی یکی از خدمات مهم و صفحه بالای حوزه اجتماعی بهزیستی به شمار می رود که کشورهای زیادی این نوع خدمت را ارائه نمی کنند، گفت: این  اورژانس سه برنامه را به گروه‌های هدف خود ارائه می کند.

این مسوول ادامه داد: خط ۱۲۳ از جمله این اقدامات بهزیستی است که در تمامی سطح کشور حتی در روستاها امکان پاسخگویی وجود دارد که با کارهای انجام شده امکان پاسخگویی به خط ۱۲۳ حتی در دورترین نقطه های کشور نیز فراهم شده است.

وی یادآوری کرد: مراکز مداخله بحران بهزیستی در تمام استان های کشور و حتی برخی شهرها فعال بوده و نسبت به خدمت رسانی مبادرت می کند.

مدیرکل دفتر امور آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در زمان حاضر ۳۶۳ مرکز مداخله بحران در کشور فعال بوده که خدمات روانشناسی و مددکاری را  ارائه می کنند، ادامه داد: این مراکز در زمینه خشونت خانگی، کودک آزاری، همسر آزاری، اقدام به خودکشی و تفکر خودکشی و مشاوره های روانشناسی برای افراد خشونتگر ارائه می دهند.

علیگو با بیان اینکه یکی از خدمات دیگر بهزیستی ارائه خدمات سیار اورژانس اجتماعی است، افزود: در  این خصوص باخودروهایی آماده سازی شده اقدامات لازم انجام می گیرد و در این میان متاسفانه  به دلیل عدم توسعه متوازن، برخی استانهای کشور با کمبود خودرو مواجه هستند که امیدواریم با رایزنی دولت بتوانیم برای تمامی شهرهای دارای اورژانس اجتماعی، خودروی مناسب شده تهیه کنیم.

وی با اشاره به اینکه مساله آسیب های اجتماعی با قدمت بالا و نوپدید زاییده شرایطی است که بهزیستی در آن هیچ نقشی ندارد، گفت: بسیاری از اقدامات نظیر پیشگیری ها، غربالگری ها انجام می گیرد و اینکه در ساختار آموزش و پروش نیز توسعه طرح نماد ” طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان” نیز می توان از بروز اتفاقات ناخوشایند جامعه در آینده جلوگیری کند.

این مسوول خاطرنشان کرد: در زمان حاضر به طور قطع بهزیستی با چالش هایی مواجه است و باید با آنها دست و پنجه نرم کند اما برای آینده می توان با رایزنی با دستگاههایی متولی امر کارهای مربوط به فرهنگ سازی، آموزش و غیره هستند، نقش آفرین باشند تا بهزیستی در آینده با چالش کمتری داشته باشد.

وی اضافه کرد: در بازدید میدانی انجام گرفته تاکنون فعالیت های مربوط به حوزه آسیب های اجتماعی زنجان به خوبی مدیریت شده است.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار