موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
213399
۲۱ بهمن ۱۳۹۸

شعر کودک و نوجوان جایی برای دیده‌شدن ندارد

حامد محقق، داور بخش کودک و نوجوان چهاردهمین جشنواره شعر فجر در حالی از کیفیت پایین کتاب‌های شعر کودک و نوجوان می‌گوید که معتقد است شعر کودک و نوجوان هیچ جایی برای دیده‌شدن ندارد.

به گزارش کودک پرس ، این شاعر کودک و نوجوان که داوری بخش کودک و نوجوان جشنواره فجر را برعهده داشته است درباره وضعیت شعر کودک و نوجوان و کیفیت آثار رسیده به این بخش جشنواره می‌گوید: با توجه به اتفاقاتی که امسال در بازار نشر افتاد و همچنین قیمت بالای کاغذ، میزان تولید کتاب از نظر عددی کم بود.

او افزود: مشکل عمده بازار نشر کودک و نوجوان زیاد بودن کتاب‌های بازاری خصوصا در حوزه شعر است. در میان کتاب‌های رسیده به جشنواره هم سطح کیفی عموم کارها پایین بود و کتاب‌های بازاری زیادی مشاهده می‌شدند؛ این نشان می‌دهد کتاب‌های بازاری کمافی‌السابق منتشر می‌شوند.

محقق در توضیح کتاب‌های بازاری گفت: کتاب‌های بازاری کتاب‌هایی هستند که به‌طور حرفه‌ای تولید نمی‌شوند، چه از طرف ناشر و چه از طرف خالق اثر. در خیلی از کتاب‌هایی که می‌بینیم، شعرها وزن و قافیه اشتباه دارند، یا مضامین‌شان مرتبط با کودک نیست، یا موضوعاتی که به آن‌ها پرداخته‌اند موردپسند مخاطب یا متناسب آن گروه سنی مخاطب نیستند. در واقع به معنای کتاب‌سازی غیرحرفه‌ای است که آب و رنگ خوبی دارد، اما تولید این کتاب‌ها حرفه‌ای نیست، چه از نظر تصویرگری و چه از نظر کیفیت محتوا.

شاعر «مثل یک درخت» همچنین در پاسخ به این سوال که آیا مشکل کتاب‌های بازاری باعث برگزیده نشدن کتابی در بخش کودک و نوجوان شعر فجر همانند چند سال گذشته بوده است بیان کرد: نکته این است که با توجه به شرایط موجود بازار – به معنای بازار نشر – کتاب‌ها باید مطابق با وضعیت همان سال بررسی شوند، چون ممکن است اگر کتاب کسی در سال قبل یا بعد منتشر می‌شد، اصلا نامزد هم نمی‌شد، چون کتاب‌های بهتری وجود داشتند. اما به هر جهت آثار باید نمره‌ای را برای عنوان برگزیده یا تقدیری کسب کنند. به طور کلی، این مسئله خیلی غیرملموس و غیرطبیعی نیست؛ مثلا در کتاب سال هم چند سال برگزیده شعر نداشتیم، این معمول است و خیلی غیرطبیعی نیست.

 

حامد محقق با بیان این‌که متاسفانه غیر از جشنواره شعر فجر برای شعر کودک و نوجوان فعلا هیچ جشنواره دیگری نداریم که شعر کودک و نوجوان در آن دیده شود گفت: چند جشنواره برای داستان کودک و نوجوان وجود دارد، اما برای شعر جشنواره «سلام بچه‌ها»، «گام اول»، «کتاب فصل»و… بودند که تعطیل شدند و در واقع شعر کودک و نوجوان هیچ جایی برای دیده شدن ندارد، حتی به صورت تک‌اثر. جشنواره‌های مختلفی با موضوعات مختلف در کشور برگزار می‌شود که شاعران تک‌اثر ارسال می‌کنند، ولی بخش شعر کودک و نوجوان در هیچ‌کدام از آن‌ها نیست و می‌توان قانون عرضه و تقاضا را در این دید. دیده‌نشدن شاعران و کتاب‌های کودک و نوجوان طبیعتا در سلیقه مخاطب هم تاثیر دارد.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار