موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت/کودک پلاس
21242
۱۴ مرداد ۱۳۹۶
صحبتهای متخصصان تغذیه درباره فواید شیر مادر؛

شیردادن به کودک عامل جلوگیری از سرطان سینه

یک متخصص تغذیه با اشاره به اینکه وقتی شیرخوار از سینه مادر شیر می خورد، باعث ایجاد آرامش در مادر می شود، ادامه می دهد: شانس پوکی استخوان و ابتلا به سرطان سینه به شدت در مادران شیرده کاهش می یابد.

چیزی که درباره شیر مادر واقعاً جالب است این است که این شیر با بزرگ‌تر شدن کودکتان تغییر می‌کند تا با نیازهای او در مراحل مختلف زندگی مطابقت داشته باشد.

آکادمی پزشکی اطفال کشورهای اروپایی پیشنهاد می‌کنند که همه‌ مادران، فرزندانشان را تا ۶ ماهگی تنها با شیر خود تغذیه کنند؛ یعنی در نیمه سال اول زندگی کودکتان، نباید به او به جز شیر خودتان، مایعات و یا غذاهای جامد دیگری بدهید.

اگرچه تغذیه با شیر مادر بهترین راه غذا دادن به کودک است، اما همیشه آسان‌ترین راه نیست زیرا تغذیه با شیر مادر نیاز به اختصاص زمان و صبر زیادی دارد.

البته باید به این نکته مهم هم اشاره کرد که اگر از ابتدا کودک با شیر خشک تغذیه شود، بعد از آن نمی‌توان رژیم غذایی او را تغییر داد.

پزشکان تغذیه معتقدند تغذیه با شیر مادر احتمال سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار را کاهش می‌دهد.

اگرچه عامل سندرم مرگ ناگهانی شیرخوار به درستی مشخص نشده است، اما احتمال آن برای کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر است.

آمار این سندروم در کودکانی که از شیر خشک تغذیه می‌کنند بیشتراست. محققان این‌گونه استدلال می‌کنند که اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در شیر مادر برای میلین ضروری است (میلین یک لایه عایق است که اطراف عصب‌ها را می‌پوشاند و اجازه می‌دهد پالس های عصبی سریع تر انتقال پیدا کنند).

این امر به بهتر پرورش یافتن عصب‌های سیستم تنفسی کمک می‌کند. علاوه بر این، شیر مادر برای راه هوایی کودک لطیف‌تر است و از شیر خشک بهتر هضم می‌شود.

پادتن‌های موجود در شیر مادر به مقابله با عفونت قفسه سینه نیز کمک می‌کنند.

مادران شیرده خیلی زودتر به اندام قبل از بارداری باز می گردند

یک فوق تخصص نوزادان درباره اهمیت تغذیه با شیر مادر می گوید: شیر مادر ترکیب منحصر به فردی دارد که تمام نیازهای شیرخوار از جمله ویتامین، املاح  و چربیرا تأمین می کند و می تواند تا پایان ۶ ماهگی غذای کاملی برای کودکان باشد.

دکتر بدیعی می افزاید: نوزادانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، شانس ابتلا به بسیاری از بیماری ها در آنها کاهش پیدا می کند از جمله اینکه در دوران شیرخواری شانس ابتلا به عفونت گوش میانی، عفونت های تنفسی، عفونت های روده ای و اسهال و در نوزادان نارس شانس ابتلا به عفونت روده را کاهش می دهد.

وی تصریح می کند: احتمال بروز آلرژی های پوستی و آسم در کودکانی که با شیر مادر تغذیه می شوند، کمتر است  و در آینده هم شانس بروز چاقی و احتمال ابتلا به برخی از سرطان ها، دیابت و فشار خون بالا در این افراد کاهش پیدا می کند.

این فوق تخصص نوزادان تاکید می کند: مادرانی که با شیر خود فرزندانشان را تغذیه می کنند خیلی زودتر به اندام قبل از بارداری باز می گردند چرا که میزان کالری مصرفی آنها افزایش پیدا می کند.

وی با اشاره به اینکه وقتی شیرخوار از سینه مادر شیر می خورد، باعث ایجاد آرامش در مادر می شود، ادامه می دهد: شانس پوکی استخوان و ابتلا به سرطان سینه به شدت در مادران شیرده کاهش می یابد.

دکتر بدیعی اظهارمی کند: شیر مادر از کودک در مقابل بیماری‌های شایع کودکان محافظت می‌کند.

آغوز کودکان را از آلودگی‌ها و عفونت‌ها مصون می دارد

آغوز که اولین شیری است که بدن در دوران بارداری و پس از تولد کودک تولید می‌کند، سرشار از مواد مغذی و آنتی بادی است که از کودکتان در مقابل عفونت و بیماری‌ها محافظت می‌کند.

سیستم ایمنی کودک همچنان در حال تکامل است به همین دلیل او به حفاظتی کامل نیاز دارد تا با بیماری‌ها و عفونت‌ها مقابله کند.

 فوق تخصص کودکان درباره فواید آغوز می گوید: آغوز سرشار از پادتن A است که یک لایه حفاظتی روی گلو، بینی و روده کودکتان ایجاد می‌کند تا آن‌ها را از آلودگی‌ها و عفونت‌ها مصون دارد.

وی با اشاره به اینکه ایجاد این پادتن برای سازندگان شیر خشک غیرممکن است، اظهار می کند: بدن مادر پادتن A را فقط مخصوص به کودک خود تولید می‌کند، این پادتن در مقابله با ویروس‌ها و باکتری‌هایی که در بدن مادر وجود داشته‌اند، ساخته شده است؛ لذا این پادتن منحصربه‌فرد، از کودک در برابر میکروب هایی که در محیط پیرامون او وجود دارند، محافظت می‌کند.

دکتر بدیعی معتقد است پادتن A یکی از ساده‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد کودکانی که با شیر مادر تغذیه کرده‌اند، سالم تر هستند و از کودکانی که از شیر خشک تغذیه کرده‌اند، کمتر به بیماری مبتلا می‌شوند. مقدار این پادتن در آغوز بیشتر است و در شیر بعدی مادر نیز وجود دارد.

وی اضافه می کند: مطالعات بسیاری نشان داده است کودکانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند ویروس‌های معده، مننژیت، بیماری‌های تنفسی تحتانی و عفونت گوش در آن‌ها به میزان قابل‌توجهی کمتر است.

این فوق تخصص کودکان خاطرنشان می کند: زمانی که کودکان تغذیه شده با شیر مادر به این بیماری‌ها مبتلا شوند، شدت بیماری آن‌ها از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌کنند کمتر است چرا که تغذیه انحصاری با شیر مادر به مدت ۶ ماه و یا بیشتر، ایمنی کودک را افزایش می‌دهد.

 وی می افزاید: رفلاکس معده در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند کمتر است، ضمن اینکه کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، معمولاً دفعات بیشتری برای شیر خوردن از خواب بیدار می‌شوندکه این کار باعث می‌شود هنگامی که کودک به نفس کشیدن نیاز دارد، از خواب بیدار شود.

دکتر بدیعی معتقد است تغذیه با شیر مادر، رشد شناختی را بهبود می‌بخشد و بر اساس مطالعات انجام شده کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، ضریب هوشی بالاتری دارند و در تست های هوش عملکرد بهتری نشان می‌دهند.

 وی با اشاره به اینکه کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، کمتر در دوران کودکی به چاقی دچار می‌شوند، تاکید می کند: احتمال چاقی این کودکان از کودکانی که با شیر خشک تغذیه می‌شوند کمتر است.

فوق تخصص کودکان یادآور می شود: کودکان تا زمانی که گرسنه هستند شیر می‌خورند، وقتی که سیر می‌شوند خود را از سینه کنار می‌کشند و این باعث می‌شود همان طور که بزرگ می‌شوند، عادات غذایی سالم تری در آن‌ها شکل بگیرد.

 شیردهی باعث حفاظت در برابر سرطان سینه می‌شود

اما بد نیست بیشتر به فواید شیر دادن برای مادران بپردازیم.

شیر دادن برای مادر نیز فوایدی دارد، از فواید سلامتی تا مزایای اقتصادی!

تغذیه با شیر مادر هم برای کودک و هم برای مادر پرفایده است چرا که شیردهی نتایج سلامتی مادران را بهبود می‌بخشد، به این معنا که مادران شیرده، در طولانی مدت، در مقایسه با مادران غیر شیرده وضعیت سلامت بهتری خواهند داشت.

فوق تخصص کودکان تاکید می کند: شیردهی باعث حفاظت در برابر سرطان سینه می‌شود.

وی اضافه می کند: مادرانی که به کودکشان شیر نمی‌دهند، در مقایسه با مادران شیرده بیشتر در معرض ابتلا به سرطان‌هایی مانند سرطان سینه وو سرطان تخمدان هستند.

دکتر بدیعی تاکید می کند: تحقیقات اخیر نشان داده احتمال ابتلا به سرطان زنان شیرده ۲۵درصد کمتر است و هرچه مدت زمان شیر دهی بیشتر باشد، احتمال آن کمتر می‌شود؛ البته ارتباط بین شیردهی و کاهش ابتلا به سرطان هنوز مشخص نشده است.

طبق نظر برخی محققان، دلیل آن این است که احتمال تخمک‌گذاری زنان در دوران شیردهی کمتر است.

هنگامی که زن تخمک‌گذاری نمی‌کند، سطح هورمون‌های او که باعث سرطان هستند مانند استرادیول و پروژسترون پایین می‌آید.   پس هرچه تعداد دفعات تخمک‌گذاری او کمتر باشد، احتمال ابتلا به سرطان سینه نیز کمتر می‌شود.

دیگر محققان بر این باورند که زنانی که به فرزندشان شیر نمی‌دهند، دچار تورم سینه می‌شوند که ممکن است باعث ملتهب شدن بافت سینه شود. این التهاب ممکن است باعث سرطان سینه شود. هنگامی که زن شیر می‌دهد از این التهاب جلوگیری می‌شود.

 دکتر بدیعی می گوید: شیردهی، می‌تواند تراکم استخوان را پس از شیر گرفتن افزایش دهد و از مادران در برابر پوکی استخوان و شکستگی آن در سنین بالاتر حفاظت کند.

وی با بیان اینکه شیردهی باعث کاهش استرس می‌شود و ارتباط بین مادر و فرزند را افزایش می‌دهد، می افزاید: زنان شیرده می‌توانند سریع تر با کودکشان ارتباط برقرار کنند زیرا تماس پوستی می‌تواند سطح اوکسیتوسین را در بدن مادر افزایش دهد.

علاوه بر این، تحقیقات نشان داده است که تغذیه با شیر مادر ممکن است خطر ابتلا به افسردگی پس از زایمان و اضطراب پس از زایمان را کاهش دهد و هرچه مادر مدت زمان بیشتری به کودک شیر دهد، احتمال مشکلات عاطفی پس از زایمان کاهش پیدا می‌کند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار