موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
208281
۰۴ آبان ۱۳۹۸

چند و چون داستان کودک و نوجوان در عرصه ادبیات دفاع مقدس

کتاب بررسی و تحلیل ادبیات کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس با تکیه بر آثار «شمشاد و آرزوی چهارم»، «پری نخلستان»، «ترکش‌های ولگرد» اثر چاپ شده مریم سهرابی و فاطمه محمدی از سوی انتشارات الینا روانه بازار کتاب شده است.

به گزارش کودک پرس ، این کتاب در پنج فصل به ادبیات کودک و نوجوان و پیشینه آن در جهان و ایران، داستان و ویژگی‌های آن با توجه به مخاطب کودک، جنگ و بازتاب آن در ادبیات داستانی ایران، سیر تاریخی و تحلیلی داستان‌های دفاع مقدس برای کودکان و نوجوانان و بررسی ساختاری داستان‌های برگزیده می‌پردازد.

در فصل‌های آغازین کتاب سخن از ادبیات جنگ و ادبیات کودک است که به اختصار بیان شده است. سخن ویژه را باید در فصل چهار و پنج کتاب جست. در فصل چهارم سیر تاریخی ادبیات داستانی کودک و نوجوان ویژه دفاع مقدس به‌صورت تحلیلی درآمده است. ناگفته پیداست که وقت بیشتری صرف برخی از داستان‌ها به سبب اهمیت‌شان شده است.

در فصل پنجم کتاب داستان‌های برگزیده از نظر عناصر داستانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته‌اند. در ابتدا خلاصه داستان آمده است. سپس به‌ نام شناسی داستان پرداخته شده است. پس از آن نیز عناصر مهم داستانی مانند پیرنگ، شخصیت پردازی، نحوه ارائه شخصیت‌ها، درونمایه، شیوه‌های ارائه آن، زاویه دید، صحنه‌پردازی و فضا‌سازی بررسی شده‌اند.
برای مثال در داستان «شمشاد و آرزوی چهارم» شخصیت‌های ارائه شده، طبیعی و از دل اجتماع برخاسته‌اند. شیوه روایت آن دانای کل محدود است و در بسیاری از پاره‌های داستان، نویسنده روایت را بر عهده گفت‌و‌گو گذاشته است.

کتاب بررسی و تحلیل ادبیات کودک و نوجوان در حوزه دفاع مقدس در 199 صفحه با قیمت 30 هزار تومان چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار