موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
204394
۱۲ شهریور ۱۳۹۸

گلایه یک شاعر از بهره اندک ادبیات کودک و نوجوان از چاشنی طنز

شفیعی گفت: ادبیات کودک و نوجوان ما از ظرفیت‌های زیادی بی‌بهره مانده است که یکی از این ظرفیت‌ها، طرفیت بزرگ طنز است.

به گزارش کودک پرس ، کمال شفیعی شاعر کودک و نوجوان با اشاره به اینکه  یکی از مشکلات عمده ما در ادبیات کودک و نوجوان این است که این ادبیات گرایش زیادی به سمت تربیتی آموزشی  پیدا کرده است، گفت: ادبیات کودک و نوجوان ما از ظرفیت های زیادی بی بهره مانده است و بسیار کم از ظرفیت های دیگر استفاده می کند یکی از این ظرفیت ها، ظرفیت بزرگ طنز است که با شوخ طبعی، سرشت طبیعی و بازیگوشی کودکان و نوجوانان نسبتی دیرینه دارد از  این رو کودک و نوجوان مطالب را با زبان طنز  سریع تر درک می کند.

وی افزود: بخش های عمده ای که می تواند به ادبیات کودک و نوجوان ما کمک کند و کلیدی برای فهم جهان و هستی مخاطب باشد طنز و شوخ طبعی در اثر است که ادبیات کودک و نوجوان کمتر به این سمت رفته اند. نمونه های خوب و موفقی در حوزه شعر و داستان کودک و نوجوان طنز داریم که در آثار شهرام شفیعی در شعر می توان این مسئله را دید. شاید به دلیل اینکه طنز را جدی نمی گیریم به این موضوع در ادبیات کودک و نوجوان کمتر توجه می شود.

این شاعر کودک و نوجوان از اینکه وقتی سخن از طنز پیش می آید فکر می کنیم طنز سخن حکمت آمیزی نخواهد بود و نباید تعریف ما از ادبیات کودک و نوجوان تعریفی قدیمی باشد، گفت: اگر از این منظر به طنز نگاه کنیم که می تواند ظرفیت نوجوانی را در نوجوانان افزایش دهد می بینیم می توان ظرفیتی را در حوزه شعر و داستان ادبیات کودک و نوجوان تعریف کرد.

وی ادامه داد: اتفاقاتی که برای کودکان و نوجوانان پیش می آید اتفاقاتی است که در حوزه تفکر خلاقشان روی می دهد و با تخیل سر و کار دارد؛ این تخیل یک پویایی دارد که در برخی مواقع عمومیت پیدا می کند و این امکان را به وجود می آورد تا  ظرفیت طنزپردازی که اساس آن بر غلو  و پر از ساخت هایی است که در کلمه یا اتفاقات فرامتنی رخ می دهد می تواند به ادبیات کودک و نوجوان کمک کند. هر جا که از طنز، شوخ طبعی و فکاهه استفاده شده است تاثیر باورپذیری آن در مخاطب کودک و نوجوان بیشتر بوده است.

 

این شاعر کودک و نوجوان با بیان اینکه به این فکر کنیم کودک را در چه فضایی قرار دهیم و فکر کردن را به آن ها یاد بدهیم اشاره و بیان کرد: به جای ماهی به کودکان ماهیگیری یاد بدهیم تا به خودشکوفایی و شورمندی برسند یک پنجره ای باشد برای اینکه به بلوغ ذهنی برسند آن موقع  مدیریت رفتاری آنها را در مواجهه با موقعیت های بحرانی به عهده می گیرند و همیشه به یک راهنما نیاز ندارند.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار