19683
۲۰ تیر ۱۳۹۶

ماندگارتر شدن تاثیر جشنواره کتابخوانی رضوی با مشارکت نهادهای مردمی

کاشفی خوانساری با بیان اینکه نتیجه این واگذاری، افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در دوره گذشته با بیش از 236 هزار نفر بود، ادامه داد: این جشنواره هرچه بیشتر با نهادهای مدنی و مردمی پیوند بخورد، بدون شک ماندگاری و تاثیر بیشتری خواهد داشت.

به گزارش کودک پرس، نویسنده و پژوهشگر حوزه کودک و نوجوان، مشارکت بیش از یکصد مجموعه دولتی، خصوصی و مردمی را در هفتمین جشنواره کتابخوان رضوی اقدامی مبارک و عامل ماندگاری این رویداد دانست.
سیدعلی کاشفی خوانساری روز سه شنبه در گفت ‌وگویی افزود: جشنواره فرهنگی امام رضا(ع) که در سال 1382 با جشنواره تئاتر دینی در مشهد آغاز شد، امروز با دهها رشته مختلف در عرصه ملی و بین‌المللی فعالیت می‌کند، این موضوع نشان می‌دهد، اگر کاری با هدف کسب رضایت الهی بنیان گذاشته شود، هر سال گسترده‌تر می‌شود.
وی ادامه داد: هر تلاشی که بتواند کودکان و نوجوانان را به مطالعه ترغیب و آنها را با دنیای کتاب و خواندن به خصوص آثار دینی با محوریت معارف رضوی آشنا کند، قابل قدردانی است اما اتفاق بهتری که از سال گذشته در این جشنواره آغاز شد، واگذاری اجرای آن به نهاد کتابخانه‌ها عمومی کشور و بهره‌مندی از قابلیت و ظرفیت‌های این نهاد بود.
کاشفی خوانساری با بیان اینکه نتیجه این واگذاری، افزایش چشمگیر شرکت‌کنندگان در دوره گذشته با بیش از 236 هزار نفر بود، ادامه داد: این جشنواره هرچه بیشتر با نهادهای مدنی و مردمی پیوند بخورد، بدون شک ماندگاری و تاثیر بیشتری خواهد داشت.
این نویسنده و منتقد ادبی افزود: انجمن‌های ادبی، گروه‌های ترویج کتابخوانی، باشگاه‌های کتابخوانی و نهادهای مردمی دیگر در شهرهای مختلف وجود دارند که بسترهای مناسبی برای شرکت در جشنواره کتابخوان رضوی هستند.
به گفته وی، هر اندازه بتوان از ظرفیت این نهادهای مردمی استفاده کرد و مردم را به مشارکت طلبید، تاثیرات این حرکت بیشتر و ماندگارتر خواهد بود.

** ایجاد زمینه‌های متنوع برای مشارکت کودکان
سردبیر فصلنامه نقد کتاب کودک با اشاره به ایجاد زمینه‌های متنوع مشارکت در این جشنواره گفت: ابتکاراتی که در نحوه مشارکت کودکان و نوجوانان در جشنواره کتابخوان رضوی تدارک دیده شده از نکات جالب توجه این دوره است که بدون شک با استقبال این گروه سنی روبه‌رو خواهد شد.
وی اضافه کرد: ایجاد بخش‌هایی مانند معرفی کتاب و خوانش بخشی از کتاب و ارسال فایل ویدئویی آنها، خلاصه نویسی کتاب، نقاشی از موضوعات کتاب در کنار پاسخگویی به سوالات، ابتکاراتی هستند که توجه کودکان و نوجوانان را به خود جلب می‌کند.
کاشفی خوانساری با اشاره به ارسال حدود 48 هزار نقاشی به جشنواره کتابخوان رضوی در سال گذشته افزود: هر اندازه این جشنواره‌ از ساختار و شاکله امتحانات درسی که به صورت سوالات امتحانی و پاسخ‌های چهارگزینه‌ای است دور شود به اتفاقات بهتری دست پیدا خواهیم کرد زیرا آن ساختار سنتی با روح کتابخوانی به عنوان یک فعالیت آزاد سازگار نیست.

** لزوم بسترسازی برای تداوم ارتباط با کتاب
کاشفی خوانساری تداوم ارتباط کودکان و نوجوان با کتاب را از نکات قابل توجه در این جشنواره دانست و گفت: اینکه صرفا کودکان و نوجوانان در این جشنواره شرکت و حتی جایزه‌ای هم دریافت کنند، خوب است، اما اتفاق بهتر آن است که این موضوع بهانه و انگیزه‌ای برای شناسایی این افراد باشد تا بتوان در طول سال با کلاس‌های متنوع آموزشی و جلسات شعر برنامه‌ریزی مناسبی برای آنها تدارک دید و تاثیر این جشنواره را مضاعف کرد.
وی پیشنهاد کرد تعداد کتاب‌های انتخاب شده برای این جشنواره محدود نباشد و افزود: فارغ از وجود نگاه‌های مختلف و سایر مسائل ، اگر انتخاب کتاب آزاد باشد، با روح دموکراسی که هدف کتاب و کتابخوانی است، همخوانی و هماهنگی بیشتری خواهد داشت، ضمن اینکه تاثیر بیشتری بر ترویج کتابخوانی می‌گذاردو از ایجاد برخی شائبه‌های دیگر نیز در انتخاب‌ها جلوگیری خواهد کرد.

مرجع: ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار