195212
۱۵ بهمن ۱۳۹۷
در نشست تخصصی «لذت خواندن» مطرح شد؛

کودکان چه کتابهایی را دوست دارند

علی ارجی کارشناس حوزه ادبیات کودک مشخصه‌های کتاب خوب و جذاب را برشمرد.

به گزارش کودک پرس ، نشست تخصصی لذت خواندن با موضوع «کودک و کتاب» در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه سراسری کتاب قزوین با حضور مهدی مردانی نویسنده و شاعر قزوینی و علی اصغر ارجی کارشناس و منتقد ادبیات در قزوین برگزار شد.

ارجی در این نشست با اشاره به روند رشد و شکوفایی خلاقیت‌های کودکان، گفت: کودک در نخستین مراحل زندگی خود با مسئله‌ای به نام بازی مواجه می‌شود؛ عمل لذت بخشی که هیجانات فراوانی را برای او به همراه دارد و تقریباً این لذت دوست داشتنی تا سال‌های پایانی عمر در اشکال مختلف نمایان می‌شود.

وی افزود: بعد از بازی کودک شکل جدیدی از هیجان را در قالب نقاشی کردن تجربه می‌کند و این تجربه دوست‌داشتنی می‌تواند نقش شگفت‌انگیزی در رشد و شکوفایی شخصیت فردی و اجتماعی کودک داشته باشد از این رو پس از مرحله بازی کودک با نقاشی کردن می‌تواند نقش خود را در جهان هستی ایفا کند.

این استاد ادبیات گفت: به موازات رسیدن کودک به این مراحل، قصه همواره به عنوان یکی از برترین علاقمندی‌های کودکان مطرح است و ترکیب و تلفیق هنرمندانه این سه لذت هیجان‌انگیزِ قصه، بازی و نقاشی در کتاب برای رسیدن کودک به این احساس جمع شده است.

ارجی یاد آور شد: از این رو ما معتقدیم در عرصه کتاب کودک هر کتابی که بتواند هر سه عنصر قصه، بازی و نقاشی را در کنار یکدیگر به کودک ارائه کند قطعاً در بین کودکان محبوب و پرمخاطب خواهد بود.وی تصریح کرد: از این رو امروز می‌بینیم کتاب‌ها با متدها و شیوه‌های جدید سعی در جذب کودکان به کتاب و کتابخوانی دارند و مفاهیم ارزشی را در قالب این کتاب‌ها به کودکان ارائه می‌کنند.

ورود به دنیای جادویی کتاب
منتقد ادبیات استان قزوین گفت: دنیای جادویی جدیدی که کودک به آن راه پیدا می‌کند، «دنیای کتاب» است که در آن (او) می‌سازد و می‌سازد و می‌سازد از این رو چهارچوب‌های رشد و رسیدن به مفاهیم جدید در ذهن کودک نقش می‌بندد.

ارجی افزود: اگر قصد داریم کودک کتابخوانی تربیت کنیم در مرحله نخست باید اجازه دهیم نقاشی، بازی و قصه به خوبی در ذهن او تکمیل و نهایی شود.

وی عنوان کرد: وقتی کودک نقاشی را به خوبی تجربه نمی‌کند، بازی در فضای مجازی برای او محقق می‌شود و قصه نمی‌شنود و برای ورود به دنیای کتاب آمادگی لازم را ندارد و باید با برنامه‌های مختلف فرهنگی کودک را به سمت کتاب سوق داد.

کتاب‌های خوب، پرتیراژ چاپ شود
در بخش دیگری از این نشست، مافی ناشر کودک و نوجوان استان قزوین نیز با اشاره به معضلات عرضه و چاپ کتاب در قزوین یادآور شد: سنتی که امروز در بین دوستداران کتاب مبنی بر توجه به تیراژ و فروش کتاب ایجاد شده است، از سوی صاحب نظران مورد تایید نیست چرا که ما عقیده داریم باید از انتشار کتاب‌های خوب در تیراژ بالا حمایت کرد ولی بالا بودن فروش کتاب صرفاً به معنای مفید یا سودمند بودن آن نیست.

وی گفت: امروز کتاب‌های خوب درآمد کافی برای تجدید چاپ و انتشار مجدد ندارند و از طرفی معیاری برای ارزیابی کتاب وجود ندارد.

مافی گفت: ذهن خلاق، بازآفرینی داستانی، شکوفایی احساسی و رشد تفکر، از معیارهایی است که انتظار داریم در یک کتاب خوب وجود داشته باشد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار