19495
۱۸ تیر ۱۳۹۶

ادبیات کودک و نوجوان مهمترین حوزه فرهنگ سازی است

لازم است برای تقویت بنیادی، اعتقادی و فرهنگی نوجوانان و کودکان این سرزمین کتاب، شعر، نقاشی و… بنویسند و طراحی کنند چراکه کودکان و نوجوانان امروز بیش از هر زمانی نیازمند یک الگوی بومی هستند.

به گزارش کودک پرس،  چهار سال پیش اعلام شد، شورای عالی انقلاب فرهنگی، بنابر پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی 18 تیر را به عنوان روز رسمی ادبیات کودک و نوجوان در کشور اعلام کرده است.

روزی که مقارن بود با روز درگذشت مهدی آذریزدی نویسنده و بازنویس خوب کشورمان در سال 1388 و این روز از سال 1392 در تقویم رسمی کشور به عنوان “روز ادبیات کودک و نوجوان” ثبت شد.

البته بسیاری از دست اندرکاران ادبیات کودک روز 18 تیر را با توجه به روز درگذشت یک نویسنده ادبیات کودکان روز مناسبی برای این مناسبت نمی دانستند و معتقد بودند با مشورت با دست اندرکاران این حوزه موضوعی اعضا شورای عالی انقلاب فرهنگی می توانستند روز مناسب تری را برای روز ادبیات کودکان در ایران اعلام کنند.

ادبیات کودک و نوجوان با زبان و بیان، درک زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌های کودکان و نوجوانان متناسب است، از این رو برای هر گروه سنی کودک و نوجوان از متن‌ها و موضوع‌ها و زبان و بیان متناسب با فهم و درک آنها استفاده می‌شود.

ادبیات کودک و نوجوان مهمترین حوزه فرهنگ سازی است

حجه الاسلام طباطبایی، امام جمعه کوهرنگ پیرامون روز ادبیات کودک و نوجوان گفت: این موضوع بسیار مهم و مهم ترین حوزه فرهنگ‌سازی است و بر همه نویسندگان و اهل قلم که می‌توانند بنویسند لازم است برای تقویت بنیادی، اعتقادی و فرهنگی نوجوانان و کودکان این سرزمین کتاب، شعر، نقاشی و… بنویسند و طراحی کنند چرا که کودکان و نوجوانان امروز بیش از هر زمانی نیازمند یک الگوی بومی هستند.

طباطبایی تاکید کرد: الگوی کودکان و نوجوانان ما آن چیزی نیست که برنامه های کودک امروز و فضای مجازی به آن ها آموزش می دهند بلکه این برنامه و فضاها در حال الگو فروشی به این قشر هستند.

 

قصه یک ابزار تربیتی و تاثیرگذار برای کودکان

فیروز طاهری از کارشناسان بخش ادبیات و از دبیران با سابقه ادبیات در گفتگو با کوهرنگ خبر گفت: انتخاب قصه به عنوان یک ابزار تربیتی و تاثیر گذار اهمیت بسیاری برای کودکان دارد.

معاون پرورشی و تربیتی اداره آموزش و پرورش کوهرنگ با بیان این مطلب افزود: ادبیات کودک و نوجوان به نوشته‌هایی گفته می شود که در آن حس و حال کودکانه حاکم باشد و به زبان و نثری مناسب درسطح سواد کودکان نوشته شده و معمولا همراه با تصاویر است.

طاهری با بیان اینکه از ویژگی‌های مهم ادبیات کودک و نوجوان، زبان و بیان، توانایی درک و زبان نوشتاری، تخیل و تجربه‌ برای کودکان و نوجوانان، رشد و پرورش شخصیت کودک و اهمیت پیام با تصویر است افزود: هدف این ادبیات معرفی توصیفی و تحلیلی کتاب ها و پایان‌نامه‌هایی است که در زمینه‌ نقد و نظریه‌ ادبیات کودک در ایران تالیف و منتشرشده‌است.

وی مهم‌ترین اهداف ادبیات کودک و نوجوان را آماده کردن کودک برای شناختن، دوست داشتن، شناساندن کودک به خویشتن، ایجاد احترام به اصالت انسانی، سرگرم کردن و علاقه‌مند کردن کودک به مطالعه و ایجاد تقویت صلح در جهان دانست و بیان کرد: تاریخ ادبیات کودک و نوجوان در همه کشورهای جهان دارای چهار مرحله است.

 

طاهری، آفرینش و انتقال آثار ادبی به صورت شفاهی، گردآوردی و نوشتن آثار ادبی شفاهی، پدید آوردن آثار ادبی با الهام از آثار شفاهی و آفرینش آثار ادبی ویژه‌ کودک و نوجوان چهار مرحله از تاریخ ادبیات و نوجوان دانست و عنوان داشت: انتشار مجله‌ علمی، پژوهشی در قلمرو ادبیات کودک و تالیف و ترجمه‌ آثار مطرح در زمینه‌ نقد و نظریه‌ ادبیات کودک باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

مرجع: دانا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار