192935
۲۵ دی ۱۳۹۷

کودکان اوتیسم کاشان در سایه بی‌مهری مسئولان/ شناسایی ۱۰۰کودک بیمار

بالغ بر ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در کاشان شناسایی شده‌اند اما مسئولان شهری حمایت چندانی از این کودکان نمی‌کنند.

به گزارش کودک پرس ، اوتیسم یک شرایط پیچیده‌ی عصبی-رفتاری در کودکان و شامل اختلالاتی در تعاملات اجتماعی و رشد کلامی و مهارت‌های ارتباطی همراه با رفتارهای تکراری و سخت است و به دلیل گستردگی علائم بیماری آن را اختلال طیف اوتیسم می‌نامند.

در شهرستان کاشان نیز خانواده هایی با این اختلال عصبی دست و پنجه نرم می کند به نحوی که تاکنون بیش از ۱۰۰ کودک مبتلا به اوتیسم در انجمن مربوط به این بیماران تشکیل پرونده دادند در حالی که پیش بینی می شود تعداد آنان بالغ بر ۱۵۰ نفر باشد اما متاسفانه مسئولان شهری از کودکان مبتلا به اوتیسم هیچ حمایتی نمی کنند.

عضو هیئت مدیره انجمن اوتیسم کاشان با بیان اینکه متاسفانه بیماری اوتیسم یک بیماری ناشناخته و در حال پیشرفت در کشور است، در ارتباط با بیماری و علائم آناظهار داشت: اوتیسم یکی از اختلالات دوران کودکی و یکی از اختلالات رشدی  استک ه باعث عدم گسترش ارتباطی فرد از بدو تولد می شود و تاکنون هیچ دلیل خاصی برای آن تبیین نشده است.

 

شناسایی زودهنگام اوتیسم اثرات عصب شناختی آن را به حداقل می رساند

محمود قطبی فر با بیان اینکه از هر ۶۵ تولد یک نوزاد به این بیماری مبتلا است، افزود: با شناسایی زودهنگام ممکن است اثرات عصب شناختی آن را به حداقل برسانیم در حالی که یکی از معضلات عدم شناخت دیرهنگام این بیماری است در حالی که با تشخیص به موقع می توان بیماری اتیسم را تا حد بالایی درمان کرد.

وی با بیان اینکه تشخیص اوتیسم تا قبل از سه سالگی امکان پذیر است، ابراز داشت: این تشخیص با رفتار خاص صورت می گیرد که در کودکان عادی وجود ندارد، بر همین اساس ۱۵ رفتار وجود دارد که اگر کودکان یک تا سه ساله از خود بروز دهند باید برای معاینات تکمیلی به پزشک مراجعه کرد.

 

علائم ۱۵ گانه بیماری اوتیسم

عضو هیئت مدیره اوتیسم کاشان بی تفاوتی به اطرافیان و اشیاء را یکی از نشانه های بیماری اوتیسم دانست و گفت: بی تفاوتی نسبت به صدا زدن نام کودک یکی دیگر از نشانه های این بیماری بوده و ناراحتی شدید از به هم ریختگی نظم اشیا، نداشتن تماس چشمی با دیگران از دیگر علائم این بیماری است.

قطبی فر با بیان اینکه نداشتن بازی عملکردی و اکتفا به حداکثر دو نوع بازی از دیگر علائم بیماری اوتیسم است، افزود: بی تفاوتی نسبت به خنده دیگران، بازی وانمودسازی، عدم واکنش به صداهای محیط، عدم فعالیت هدفمند، ناتوانی از تقلید کردن، عدم واکنش به دستورات کلامی از دیگر علائم بیماری اوتیسم است.

وی عدم استفاده از کلامات گوناگون و متفاوت را دوازدهمین نشانه بیماری اوتیسم دانست و ابراز داشت: بیماران اوتیسم برای درآغوش گرفته شدن دستان خود را باز نکرده و همچنین از زبان های غیر کلامی استفاده نمی کنند و نمی توانند توجه خود را از یک بازی به بازی دیگر معطوف کنند.

عضو هئیت مدیره انجمن اتیسم کاشان ضمن انتقاد از تشخیص و مشاوره های غلط اطرافیان برای کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: انجمن اوتیسم کاشان انجمنی غیر دولتی با هدف آموزش، پژوهش، توانبخشی و حمایت در سال ۹۳ به بهره برداری رسید و در چهار بخش گفته شده در فوق ارائه خدمات می کند.

 

بالغ بر ۱۰۰ پرونده در انجمن اوتیسم کاشان ثبت شده است

وی با بیان اینکه در کاشان بالغ بر ۱۰۰ پرونده در انجمن اوتیسم کاشان ثبت شده است، افزود: پیش بینی می شود بالغ بر ۱۵۰ کودک مبتلا به اتیسم در کاشان وجود دارد و این انجمن به صورت تخصصی از شش ماه گذشته در حوزه توانبخشی ورود پیدا کرده است و نتیجه این زحمات افتتاح مدرسه تخصصی اتیسم کاشان بوده که با حضور مسئولان کشوری به بهره برداری می رسد.

عضو هیئت مدیره انجمن اتیسم کاشان نیز با بیان اینکه تشخیص به موقع کودکان مبتلا به اتیسم موجب برگشت آنان به جامعه می شود، اظهار داشت: توانمندسازی مهمترین موضوع کودکان مبتلا به اتیسم است در حالی که این نوع از کودکان می تواند یک جامعه را درگیر خود کنند و با وجود این اختلالات توانمندی هایی دارند که می تواند در پیشرفت جامعه موثر باشند.

 

انتقاد از برخورد نامناسب برخی افراد با کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم

محمد عقیقی ضمن انتقاد از برخورد نامناسب برخی افراد با کودکان مبتلا به بیماری اوتیسم در جامعه افزود: آگاهی رسانی در مورد نحوه برخورد با مبتلایان به این بیماری در بهبود این مهم نقش بسزایی دارد و بر همین اساس اقدامات زیادی صورت گرفته است به نحوی که کاشان را می توان پیشگام در بیماری اوتیسم در کشور دانست اما متاسفانه اثربخشی کافی وجود نداشته است.

عضو هیئت مدیره انجمن اتیسم کاشان ضمن انتقاد از بی مهری های مردم و مسئولان نسبت به کودکان مبتلا به اوتیسم ابراز داشت: متاسفانه اثربخشی در سیستم اداری شهری و کشوری وجود نداشته است چراکه باید با وجود تلاش های مستمر برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم از این چرخه خارج شده باشند اما متاسفانه این گونه نیست.

وی ضمن دعوت از همکاری ادارات دولتی و غیر دولتی و سمن ها در حمایت از کودکان مبتلا به اوتیسم گفت: متاسفانه انگیزه سیاسی و داوطلبانه برای حمایت از این کودکان وجود ندارد و بر همین اساس هیچ حمایتی مادی و معنوی از سوی مسئولان صورت نگرفته است و سنگ اندازی در صدور مجوز گواه این مطلب است.

 

همایش «از نگاهم بخوان» در تالار آزادی دانشگاه کاشان برگزارمی شود

مدیرعامل انجمن اتیسم کاشان نیز با بیان اینکه انجمن اوتیسم کاشان همه ساله به منظور آگاهی بخشی به جامعه در مورد مبتلایان به این بیماری همایشی برگزار می کند، اظهار داشت: همایش «از نگاهم بخوان» در ۲۷ دی ماه از ساعت ۱۸ در تالار آزادی دانشگاه کاشان با حضور مسئولان و خیران برگزار می شود تا تعهد اجتماعی را نسبت به این قضیه حساس کنیم.

مریم خیامی پور ارتباط چهره به چهره مبتلایان به اوتیسم و خانواده آنان با مسئولان شهری را از جمله اهداف برگزاری این همایش دانست و افزود: مسئله ای که این همایش را از دیگر همایش ها متمایز می کند حضور پررنگ هنرمندان و اهالی هنر و رسانه در این همایش است.

 

 

 

 

منبع: مهر

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار