190288
۰۴ دی ۱۳۹۷
یک نویسنده کودک و نوجوان:

قصه مدرن مخاطب را جذب نمی‌کند

یوسفی با بیان اینکه ساختار کلاسیک قصه و ادبیات از دوره مادرسالاری تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت، گفت: آثار کلاسیک عنصر مهم ناپایداری را دارند.

به گزارش کودک پرس ، «محمد رضا یوسفی» ، عصر دیروز (دوشنبه، 3 دی) در هفتاد و دومین نشست توسعه و ترویج کتابخوانی که از سوی کتابخانه مرجع کانون پرورش فکری کودکانئ و نوجوانان برگزار شد، گفت: برای ایجاد ارتباط با مخاطب در حوزه قصه باید ساختار کلاسیک قصه‌ها را بدانیم. ساختار کلاسیک قصه و ادبیات از دوره مادرسالاری تا اوایل قرن بیستم ادامه داشت.

این نویسنده کودک و نوجوان با طرح این سئوال که منظور از ادبیات سنتی و کلاسیک چیست؟ عنوان کرد: منظور این است که همگی آغاز، میانه و پایان دارند. ادبیات معاصر هم این اصول را رعایت کرده است اما آثار کلاسیک عنصر مهم ناپایداری را دارند. در دل ناپایداری ‌ها ، مفاهیم ساخته می‌شوند. همذات‌پنداری، بحران و فراز و فرود در قالب ناپایداری روایت می‌شوند. در ناپایداری با ۲۰ عنصر روبرو می‌شویم.

یوسفی با بیان اینکه قصه مدرن ساختار مدرن دارد، افزود: چنین قصه‌ای تک روایتی را می‌شکند و چند صدایی می‌شود.  علاوه بر این در قصه مدرن، ناپایداری وجود ندارد و همین امر باعث می شود که مخاطب جذب نشود.

وی که سابقه ۱۰ سال آموزش در حوزه قصه گویی را دارد، خاطر نشان کرد: نام قصه‌گویی مدرن را که می‌شنویم با ابزارهایی مثل عروسک روبرو می‌شویم. افراد به دلیل استفاده از این ابزارها ، اثر خود را مدرن می‌ دانند اما ما استفاده از ابزار را در پرده‌خوانی می‌بینیم.

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار