موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه/کودک پلاس
186900
۰۷ آذر ۱۳۹۷
مدیر انتشارات فنی ایران مطرح کرد:

تولد ژانر محیط زیست در ادبیات کودک و نوجوان

کروبی با اشاره به این که استقبال از کتاب محیط زیستی با وجود کتاب‌های ترسناک و طنز و انواع شبکه‌های اجتماعی دشوار است، گفت: نوشتن داستان‌های سرگرم کننده با رویکرد علمی و جامعه‌شناسانه خلاقیت می خواهد.

به گزارش کودک پرس ، «سید رضا کروبی» با اشاره به ضرورت های آموزش مسایل محیط زیستی در قالب شعر و داستان گفت: امروزه همه به ضرورت شروع آموزش های محیط زیستی از کودکی اذعان دارند. اینکه در عمل چطور با استفاده از شیوه های جذاب به این امر کنک کنیم، مساله مهمی است و در واقع ما در این زمینه مشکلات زیادی داریم.

 

مدیر عامل انتشارات فنی ایران با بیان اینکه امروز بچه ها با امکانات بی سابقه مواجه هستند، عنوان کرد: با پیشرفت تکنولوژی بچه ها از امکانات جذاب، پیشرفته و مشغول کننده برخوردار هستند. در چنین شرایطی تشویق بچه ها به مطالعه کتابهای محیط زیستی کار شاقی است. از یک طرف تلویزیون ، ماهواره ، شبکه های اجتماعی و انواع و اقسام سایت ها بچه ها را مشغول کرده است. از طرف دیگر کتابهای داستانی سرگرم کننده و جذابی به خصوص در ژانرهای طنز، جنایی و ترسناک داریم. در مقابل اینها رقابت بسیار سخت است.

 

وی تصریح کرد: کار بسیار سختی است که مطلبی که ذاتا مطلب اجتماعی است و بنیاد علمی دارد را بخواهیم از نظر ادبی هم جذاب ارایه کنیم. تجمیع اینها مشکل است. وقتی این کار را شروع کردیم، در نظر گرفتیم داستان ها و رمان هایی نوشته شود که هم اساس علمی داشته باشد و هم برانگیزاننده باشد. به طوری که بچه ها به طور غیر مستقیم به مساله محیط زیست علاقمند شوند.

 

کروبی بیان کرد: با تبلیغاتی که برای ژانرهای پلیسی، طنز و ترسناک می شود، شانسی برای کتاب های زباله و بازیافت وجود ندارد. برای همین دست به دامان نویسندگان جوان شدیم و سعی کردیم با همکاری با آنها آثاری خلق شود که شاید بتواند گوشه ای را در ادبیات کودک و نوجوان برای خود باز کند. در حقیقت سعی کردیم این ژانر را در ادبیات کودک و نوجوان دست و پا کنیم که هم ارزش اجتماعی داشته باشد و هم ارزش ادبی. اگر کتابی صرفا ارزش اجتماعی داشته باشد و جنبه تبلیغی و ترویجی نداشته باشد، فاقد جذابیت های ادبی است. مسلما چنین اثری در بازار با شکست روبرو می شود و نمی تواند با بقیه ژانرها که جا افتاده و جذاب تر است، رقابت کند.

 

مدیر انتشارات فنی ایران هدف  این انتشارات را افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان  در زمینه های محیط‌ زیست و مهارت‌های زندگی ذکر کرد و افزود: ما انتشار  کتابهایی با موضوع محیط‌زیست را از سال 1374 آغاز کردیم.  همچنین تلاش کردیم در انتشارات فنی ایران کتابهایی با موضوع مهارتهای زندگی در شاخه های مختلف مانند کنترل خشم، مهربانی،همدلی، نجوم و علم آموزی از رایانه منتشر می شود. از طرفی ما کتابهای کمک درسی برای  سه گروه خردسال، کودک و نوجوان را منتشر می کنیم. کتاب های نردبان در حال حاضر با چهار رنگ شناخته می شود. نردبان آبی، نردبان قرمز، نردبان سبز و نردبان بنفش به ترتیب معرف شاخه های پیش از دبستان، مهارت های زندگی، محیط زیست و عمومی است.

 

کروبی با اشاره به جشنواره سپیدار اظهار داشت: به منظور آشنایی بیشتر بچه ها جشنواره ای با عنوان سپیدار در نظر گرفتیم که سه دوره آنرا برگزار کردیم. بچه ها با ساخت کلیپ، گرفتن عکس و نوشتن داستان و نقاشی در این جشنواره شرکت کردند. ما می خواهیم بچه ها به نوعی با این جشنواره درگیر مسایل زیست محیطی شوند، به اهمیت محیط زیست پی ببرند و خودشان در این زمینه مشارکت داشته باشند.

 

گفتنی است، ماه گذشته به همت انتشارات فنی ایران رمان‌های «اشباح جنگل سوخته» ،‌»گلوله و پلنگ» و «اندوه بالابان» اثر مهدی رجبی، «انجمن یوزهای شریف» نوشته حمید اباذری،«کبوترباشی و زرافه‌های پرنده» و «تفنگ اهلی» اثر مسعود ملک یاری، «سموره» نوشته‌ آذر ودودی، «سیمرغ پدربزرگ من بود» اثر فاطمه سرمشقی، «شهر بدون پلاستیک» نوشته‌ بدری مشهدی، ، «یک فرارآشغالانه» نوشته‌ پیام ابراهیمی و «مشترک مورد نظر در دسترس نمی باشد» اثر مهسا لزگی منتشر و رونمایی شد.

 

 

 

 

منبع: شبستان

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار