181848
۲۵ مهر ۱۳۹۷

بهترین جایگزین برای پرخاشگری و فریادزدن

یک روانشناس با تأکید بر اینکه اصل جرئت‌ورزی و پرخاشگری کاملاً با هم متفاوت هستند، گفت: در مهدهای کودک به جای فریاد زدن باید به کودکان فن بیان آموزش داده شود.

به گزارش کودک پرس ، فریده حمیدی، دکترای روانشناسی و استادیار دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با اشاره به اینکه از نظر روانشناسی قاعده‌ای به عنوان «اصل جرئت‌ورزی» داریم که جزو مهارت‌های زندگی محسوب می‌شود، گفت: جرئت‌ورزی اصلاً به این معنی نیست که کسی فریاد بزند یا پرخاشگری کند؛ این دو کاملاً متفاوت‌ هستند.

وی ادامه داد: افراد با روش‌هایی مختلف می‌توانند احقاق حق کنند از تبیین عقلانی گرفته تا راه‌های قانونی و حقوقی و تنها شیوه‌ای که شما قادر نخواهید بود به کمک آن حقتان را بگیرید این است که فریاد بزنید و پرخاشگری کلامی و یا فیزیکی انجام دهید.

حق پرخاشگری با دشمنانمان را نیز نداریم
این روانشناس با اشاره به آیه ۴۴ سوره «طه» که می‌فرماید: «فَقُولَا لَهُ قَوْلًا لَّیِّنًا لَّعَلَّهُ یَتَذَکَّرُ أَوْ یَخْشَى؛ و با او سخنى نرم گویید شاید که پند پذیرد یا بترسد» گفت: در قرآن کریم آمده است که خداوند به حضرت موسی(ع) می‌فرماید که برو و فرعون را دعوت کن و با او به زبانی نرم سخن بگو»؛ یعنی خداوند به پیامبر اولوالعظم خود دستور می‌دهد با فردی که ادعای خدایی دارد نیز به زبان نرم سخن بگوید. این مسئله بیانگر این است که ما حتی حق پرخاشگری با دشمنانمان را نیز نداریم.

پرخاشگری کلامی احقاق حق نیست
وی تصریح کرد: هم در قرآن کریم و هم در اصول روانشناختی پرخاشگری کلامی احقاق حق محسوب نمی‌شود و ما باید از شیوه‌های منطقی، استدلالی و شیوه‌هایی که بتواند در منطق جامعه نفوذ پیدا کند برای احقاق حقمان استفاده کنیم و اگر نتوانستیم باید به حمایت‌های جمعی روی بیاوریم و با هم‌صدایی جمعی حقمان را مطالبه کنیم.

حمیدی در پاسخ به این سؤال که در مهدهای کودک به بچه‌ها یاد می‌دهند که بلند صحبت کنند، بلند شعر بخوانند و بلند پاسخ دهند این بلند صحبت کردن برای بچه‌ها به یک عادت تبدیل می‌شود، آیا از نظر روانشناسی این کار صحیحی است؟ گفت: اگر منظور این است که فرد بدون خجالت حرف بزند، و صدای او به حدی رسا باشد که دیگران حرف آنها را متوجه شوند، این کار صحیح است.

وی ادامه داد: بچه‌ها باید فن بیان را یاد بگیرند به نحوی که بتوانند انتقال پیام صحیحی داشته باشند و رسا صحبت کنند اما این مفهوم بدان معنی نیست که بچه‌ها فریاد بزنند، کودکان باید یاد بگیرند که برآورد فاصله هنگام صحبت کردن داشته باشند یعنی اگر مخاطبشان نزدیک آنها است آرام‌تر و اگر از آنها دور است بلند‌تر صحبت کنند و این یکی از مهارت‌های زندگی است.

 

 

 

 

منبع: ایسنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار