178788
۰۹ مهر ۱۳۹۷
برنامه كودكانه (غنچه لَر) از كانال آذری شبكه سحر روی آنتن می‌رود؛

چون كه با كودک سر و كارت فتاد

اكرم رضايی، نويسنده “غنچه لر” مهم‌ترين هدف اين برنامه را ارائه الگوهای مناسب از آداب و رسوم و مسائل اخلاقی به مخاطب آن هم با زبان نرم نمايشی و با حضور كودكان و عروسك‌هايی كه كودك آن‌ها را دارای احساس می‌داند و ارائه الگوهای مطلوب اسلامی و اخلاقی معرفی می‌كند.

به گزارش کودک پرس ، شبكه‌هاي معاونت برون‌مرزي علاوه بر انعكاس مهم‌ترين رويدادها، در حوزه‌هاي مختلف در تهيه و توليد برنامه‌هاي آموزشي و تربيتي هم گام‌هايي برداشته‌اند‌. حوزه كودك و نوجوان در شبكه‌هايي مثل سحر و الكوثر معاونت برون مرزي تلاش كرده تا آينده سازان را پاي برنامه‌هاي خود بنشاند.

«غنچه لر» (غنچه ها) يكي از اين برنامه‌هاست كه از كانال آذري شبكه سحر پخش مي‌شود. اين برنامه، مخاطبان آذري‌زبان را به كمك زبان كودكانه، نمايش، بازي و موسيقي با مسائل مختلف مربوط به كودكان آشنا مي‌كند.  سري جديد اين برنامه 208 قسمت دارد كه 60 درصد آن ضبط شده است.

غنچه لر روزهاي زوج، ساعت پنج بعد از ظهر، از تبريز، روي آنتن مي رود. اكرم رضايي از نويسندگان برنامه «غنچه‌لر» كانال آذري شبكه سحر، 14 سال است با اين كانال كار مي‌كند. رضايي به تداوم حضور دو عروسك شناخته شده «عطا» و «وفا» در سري جديد اين برنامه اشاره مي كند و مي‌گويد «خانه‌هايي را در همسايگي اين دو عروسك داريم كه در يكي از آن‌ها نيز دختركي به‌نام «صنم» زندگي مي‌كند و در اصل مجري بازيگر برنامه است.»

او كه سال‌ها نقش فعالي در ساخت برنامه كودكانه «گونه‌باخان»(آفتابگردان) هم داشته، از اجرايي شدن ايده‌اي جالب در غنچه لر مي گويد:«براي اين‌كه ارتباط صميمانه‌اي با كودكان برقرار كنيم از خود كودكان به عنوان مجري استفاده كرده‌ايم و مخاطب، موضوعات مطرح شده را از زبان يك هم‌سن‌وسال و به‌صورتي دوستانه دريافت مي‌كند كه اين انتخاب، اثرگذاري و نتيجه بهتري دارد و مخاطب با مجري برنامه و مطالبي كه در برنامه عنوان مي‌شود، احساس نزديكي مي‌كند. رضايي درباره شخصيت‌هاي برنامه هم توضيح مي‌دهد. «صنم» دختري بسيار زيرك و عاقل است كه در عين حال، شيطنت‌هاي خاص خودش را دارد و در هر قسمت به راهنمايي هم‌محله‌اي‌هاي خود درباره مسائل مختلف مي‌پردازد.

شخصيت بعدي پسرك تپل و پر‌جنب‌و‌جوش محله، يعني «گول‌اوغلان» (گل‌پسر) است كه مدام خرابكاري مي‌كند و صنم و بچه‌ها او را ارشاد مي‌كنند. كودكان 7 تا 10 ساله هم در استوديو به عنوان بازيگر و مهمان حضور دارند. «بهار»، «متين» و «كسري» از ديگر بازيگران خردسال مجموعه هستند .شخصيت بعدي كه بعضي مواقع وارد داستان مي‌شود، شخصيت سياه و سفيدي است كه هر بار در پي اغفال بچه‌ها ست. او بازيگري است كه هر بار با تيپي متفاوت وارد مي‌شود و سعي مي‌كند بچه ها را گول بزند؛ اما هربار دستش رو مي‌شود و به دنبال اجراي نقشه ديگري مي‌رود.

رضايي به بخش‌هاي برنامه هم اشاره مي‌كند. «قصه‌گويي»، آيتمي است كه در حضور كودكان و در مهدكودك‌ها اجرا مي‌شود. وجود اين بخش از نظر بيان مسائل اخلاقي مطرح در برنامه به زبان قابل لمس براي كودكان و از نظر حضور مستقيم كودكان در برنامه ضرورت دارد.«آموزش خميربازي» هم از جمله بخش‌هاي جذاب برنامه «غنچه‌لر» است. اين بخش به سبب حضور رنگ و كار با دست ، تاثير بسياري در افزايش قدرت خلاقيت و كاهش احساسات منفي در كودكان دارد.ترانه, كليپ و وله نيز از ساير بخش‌هاي درنظر‌ گرفته‌ شده در اين برنامه است كه ترانه‌ها به زبان آذري، گاه به صورت لب زني در استوديو و با حضور بازيگران و عروسك‌ها و گاه به صورت كليپ رئال يا انيميشني تنظيم مي‌شوند. «آموزش نقاشي» نيز بخشي جذاب و ساده است و به كمك اشكال هندسي انجام مي‌شود كه سبب افزايش قابليت‌هاي تجسمي در كودكان و نيز شناخت اشكال و رنگ‌ها در آنان مي‌شود. آيتم «گزارش» هم از فعاليت‌هاي مختلف كودكان در اماكن مختلف تهيه و با معرفي كودكان فعال و موفق در حوزه‌هاي گوناگون سبب ايجاد انگيزه مضاعف‌تر در كودكان مي‌شود و مهم‌تر از آن، مخاطب را از نزديك با فعاليت‌هاي مختلف، محيط‌هاي آموزشي و سرگرمي موجود درآذربايجان شرقي و نيز با انواع مناسبات و مراودات مختلف در اين استان آشنا مي‌كند. براي مثال گزارش‌هايي از جشن‌هاي تكليف يا جشن قرآن در مدارس براي مخاطب اين برنامه تازگي دارد.

 

 رضايي هدف عمده برنامه‌هاي كودك شبكه جهاني سحر را علاوه بر داشتن مخاطبان داخلي كودك، جلب توجه و مشاركت مخاطبان خارجي مي‌داند و معتقد است  چون مخاطب خارجي، فرهنگ متفاوتي دارد بايد برنامه‌هاي از نظر ويژگي‌هاي بصري و مفهومي، مطالبي را در بر بگيرد كه مخاطب تشنه شنيدن و ديدن آن‌ها باشد.  نويسنده غنچه لر، مهم‌ترين هدف  اين برنامه را ارائه الگوهاي مناسب از آداب و رسوم و مسائل اخلاقي به مخاطب آن هم با زبان نرم نمايشي و با حضور كودكان و عروسك‌هايي كه كودك آن‌ها را داراي احساس مي‌داند. معرفي مي‌كند و ارائه الگوهاي مطلوب اسلامي و اخلاقي به كودكان و كمك به تعامل بيش‌تر آن‌ها با يكديگر و نيز بيان ضرورت استفاده از تجارب بزرگ‌ترها، صله رحم، زود باور نبودن، لزوم نكته‌سنجي و تامل در كارها، اهميت دوستي و همكاري، آموزش نحوه تعاملات اجتماعي را از مهم‌ترين اهداف اين برنامه برمي‌شمرد. ابراهيم محمدي تهيه‌كننده برنامه كودك «غنچه‌لر» هم استوديو برنامه را شبيه محله‌اي مي‌داند كه كودكان آن محله دوستان صميمي هم هستند و به همراه مجري نوجوان برنامه، مشكلات پيش روي كودكان را حل مي‌كنند. موضوعات مطرح‌شده هم به‌صورت نمايشي اجرا مي‌شود و به‌صورت غيرمستقيم شامل مسائل اخلاقي و اجتماعي و آموزشي است. محمدي با تشكر از عوامل برنامه غنچه‌لر كه سال‌هاست با اين مجموعه كار مي‌كنند، گفت : با توجه به اهميت ساخت برنامه‌هايي ويژه رده سني كودك و نوجوان بسيار بجاست كه مديران محترم و عوامل تهيه ، به اين مهم توجه ويژه‌اي داشته باشند و عوامل برنامه‌ساز كودك را بيش‌تر حمايت كنند.

منبع: روابط عمومی رسانه ملی

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار