17876
۲۱ خرداد ۱۳۹۶

اهمیت روانشناسی در شعر کودک و نوجوان

دکتر اسماعیل آذر خطاب به برگزارکنندگان جشنواره قرآنی کودک و نوجوان، گفت: از روانشناسان برجسته و سرشناس در کارگاه‌های خود بهره ببرید؛ کسانی که خواهان نویسندگی یا سراییدن شعر در حوزه کودک و نوجوان هستند باید با روانشناسی این دو گروه به‌خوبی آشنا باشند.

به گزارش کودک پرس،  استاد زبان و ادبیات فارسی شامگاه شنبه در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در آیین اختتامیه جشنواره ملی شعر قرآنی کودک و نوجوان، اظهار کرد: شعر کودک و نوجوان ازجمله بخش های مهم فرهنگی است که باید مورد توجه جدی قرار می‌گرفت.

اسماعیل آذر، با بیان اینکه باید به خود ببالیم که بنیان‌گذار انقلاب اسلامی و رهبر معظم انقلاب هر دو شاعر و دارای تبع بلند بوده و هستند، گفت: توجه به مضامین شاعرانه ازجمله خصلت‌ها و خوی های متعالی این دو بزرگوار است.

وی با اشاره به برخی از اشعار خارجی، تصریح کرد: اگر شاعر یا نویسنده‌ای از شعر ایرانی بهره نبرده باشد کسی مطالب آن را نمی‌خواند و چنگی به دل نمی‌زند.

* برخی کشورها به نفت و گاز خود می‌بالند و ملت ایران به حکمت و معرفت

این استاد و ادیب اصفهانی، بابیان اینکه برخی از کشورهای عربی به نفت و گاز خود می‌بالند، گفت: کشور ما به حکمت و معرفت خود می‌نازد؛ ادبیات غنی ما آرامش‌دهنده است.

آذر تأکید کرد: 400 شاعر در اعصار مختلف بیشتر اشعار پارسی‌شان برگرفته از قرآن است.

* اهمیت روانشناسی کودک و نوجوان

وی خطاب به برگزارکنندگان جشنواره قرآنی کودک و نوجوان، گفت: از روانشناسان برجسته و سرشناس در کارگاه‌های خود بهره ببرید؛ کسانی که خواهان نویسندگی یا سراییدن شعر در حوزه کودک و نوجوان هستند باید با روانشناسی این دو گروه به‌خوبی آشنا باشند.

استاد سرشناس زبان و ادبیات فارسی به شعرای جوان نیز توصیه کرد: شعرهای خود را به حافظه بسپارید و به افراد عرضه کنید چراکه این کار راهکاری بهتر برای ارتباط‌گیری با مخاطب است.

* ادبیات جاودانه جهانی

دکتر آذر با اشاره به مسئله ادبیات جاودانه جهانی، گفت: به نظر بنده «مَا عِندَ اللَّهِ خَیْرٌ وَ أَبْقَى» محور ادبیات جاودانه جهانی است چراکه هر چه و هرکس در این عالم به او وصل شد ماندگار ماند؛ ماندگاری حافظ بزرگ شاعر پارسی به خاطر وصل شدن به خداست نه چیز دیگر.

وی با طرح پرسشی با این مضموم که آیا انسان در هزاران سال آینده از حافظ لذت می‌برد یا خیر، اظهار کرد: فرضیه ما می‌گوید بله چراکه حافظ خود را به حقیقت عالم یعنی خدا گره زد.

* ابیتاتی که دافع خشونت است

استاد سرشناس زبان و ادبیات فارسی با تأکید بر اینکه باید مسلح به سلاح قرآن بود، ادامه داد: اگر کسی این چند بیت از سعدی که می‌گوید:

دو عاقل را نباشد کین و پیکار / ‫نه دانایى ستیزد با سبکسار‫

اگر نادان به وحشت سخت گوید/ ‫خردمندش به نرمى دل بجوید

دو صاحبدل نگهدارند مویى/ ‫همیدون سرکشى، آزرم جویى

را توجه کند محال است که خشونتی از او سر بزند، اگر دقت کنید بیت دوم دقیقاً به آیه 63 سوره مبارکه فرقان اشاره دارد که در آنجا چگونگی برخورد با جاهلان را به آدمی یاد می‌دهد.

* برخی ویژگی های شعر خوب

اسماعیل آذر کوتاه بودن و رسوخ پیدا کردن شعر را نمونه‌ای از یک شعر خوب عنوان و به بیت شعری در این زمینه اشاره کرد و گفت: من نه آنم که دو صد مصرع رنگین گویم / من چو فرهاد یکی گویم و شیرین گویم

* برگزیدگان جشنواره ملی شعر قرآنی کودک و نوجوان مشخص شدند

محمود پور وهاب سر داور جشنواره ملی شعر قرآنی کودک و نوجوان در ادامه بابیان اینکه با ابراز تشکر از دست‌اندرکاران این جشنواره گفت: توجه به سرایندگان شعر کودک و نوجوان و هدایت آن به سمت مفاهیم قرانی رویکرد بسیار خوبی است که متصدیان این جشنواره هدف‌گذاری کرده‌اند.

وی با تصریح اینکه قبل از برگزاری این جشنواره، شعرهای قرآنی در باب کودک و نوجوان حتی به‌اندازه انگشتان دست نبود، اظهار کرد: در مهلت فراخوان جشنواره حدود 380 اثر به دبیرخانه ارسال‌شده بود که پس از بررسی اولیه 80 اثر آن مردود شمرده شد و مابقی مورد ارزیابی بیشتر قرار گرفت.

سر داور جشنواره ملی شعر قرآنی کودک و نوجوان گفت: درنهایت با داوری انجام‌گرفته شده، از بین 380 اثر در دو بخش کودک و نوجوان سه اثر برگزیده و دو اثر نیز قابل‌تقدیر شناخته شد.

اسامی برگزیدگان جشنواره ملی شعر قرآنی کودک و نوجوان در بخش کودک و نوجوان به شرح ذیل است:
نسیم نوروزی از استان اصفهان رتبه اول، پیام جهانگیری از استان اردبیل رتبه دوم، فاطمه غلامی از استان یزد رتبه سوم، سعیده موسوی زاده از استان تهران و عاطفه جوشقانی از استان قم شایسته تقدیر در بخش کودک جشنواره شناخته شدند.

همچنین در بخش نوجوان جشنواره مرضیه تاجری از استان قم رتبه اول، طیبه شامانی از استان تهران رتبه دوم، سید مهدی موسوی از استان قم رتبه سوم، هادی فردوسی از استان فارس و طاهره شمسیان از استان خراسان رضوی شایسته تقدیر معرفی شدند.

منبع : صاحب‌نیوز

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار