178639
۰۹ مهر ۱۳۹۷
کودکان سوری

وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان سوری در مدارس ترکیه

ده‌ها هزاران کودک سوری علی‌رغم از دست دادن والدین‌ خود در حملات رژیم اسد و ادامه تحصیل در مدارس ترکیه، هنوز به آزادی کشورشان و بازگشت امیدوار هستند.

به گزارش کودک پرس ، کودکان سوری ساکن ترکیه که بسیاری از آنها بستگان خود را در جنگ کشورشان از دست داده‌اند از روزهای نخست این بحران با حمایت مقامات آنکارا امیدوارانه در انتظار تحقق آینده‌ای آزاد برای کشورشان هستند.

پس از دو عملیت‌ سپر فرات و شاخه زیتون و ایجاد مناطق امن در شمال سوریه بسیاری از آنان همراه با خانواده‌ به سرزمین شان بازگشته‌اند، اما در هر فرصتی به قدردانی از میهمان‌نوازی ترکیه می‌پردازند.

نلال بکر، یکی از 4350 کودک موجود در اقامتگاه بی‌داغی استان مالاتیا است که در مقطع دبیرستان تحصیل می کند. او اظهار داشت:

“بستگانم را در بمباران روستا از دست دادم. ترکیه آغوش خود را به روی ما گشود و سلام دوباره‌ای به زندگی دادیم. به مدرسه رفتم. تمام امکانات هم به ما دادند. قصد دارم در دانشگاه رشته پرستاری بخوانم. به سوریه بازخواهم گشت تا به مردم کمک کنم»

او در این شعری نیز بدین مضمون سروده است: «ترکیه به چشم من همچون رز سفیدی است که رنگش یعنی خوشبختی و صلح… عطر آن وفای به عهد است و شاخه‌هایش امید… امنیت ریشه رز سفید من است».

 

صفیه یونس پانزده ساله نیز در اقامتگاه موقت حران در استان شانلی‌اورفا زندگی می‌کند. وی همراه با خانواده خود از دیرالزور سوریه فرار کرده و مدت 6 سال است که در ترکیه بدون وقفه تحصیل می‌کند. او نیز گفت:

“یکی از بستگانم جلوی چشمان من بر اثر انفجار بمب کشته شد. تا چند روز گریه می‌کردم و تاثیر این اتفاق تا مدت‌ها با من بود. پدر و مادرم با دیدن وضعیت من تصمیم گرفتند که به ترکیه بیایند.

شبی با کمک بستگان فرار کردیم و بعد از چند روز در مدرسه‌ای در مرز ترکیه پناه گرفتیم. 45 روز آنجا بودیم و با کمک‌های بشردوستانه مردم ترکیه زندگی می‌کردیم. سپس به مرکز اسکان حران آمدیم”.

سلف حسن نیز که پس از مرگ دو پسرعموی خود در حلب به همراه بستگانش به ترکیه آمده و حالا 15 سال دارد، ضمن ابراز خشنودی از ادامه تحصیل تصریح کرد:

“ترکیه تمام نیازهای ما را تامین می‌کند. مراکز آموزشی، ورزشی و فرهنگی برای ما فراهم شده است. بستگان و دوستان من هر کدام در جایی زندگی می‌کنند. دلم برای آنها تنگ شده اما اینجا هم دوستان جدیدی پیدا کرده‌ام. به همین خاطر خوشحالم”.

رعنا کلش چهارده ساله نیز همراه خانواده خود از دمشق به ترکیه آمده و به تحصیل ادامه می‌دهد. وی نیز اظهار داشت: “مدرسه و آموزگاران ما بسیار خوب هستند. زبان ترکی را هم یاد گرفته‌ام. پارسال در مراسمی شعر پرچم را به ترکی خواندم”.

گفتنی است براساس آیین‌نامه جدید دولت ترکیه، دانش‌آموزان سوری از سال تحصیلی 2017-2016 باید در سیستم آموزشی جذب و ادغام شوند. از این رو، ثبت‌نام آنان در مقاطع تحصیلی اول، پنجم و نهم مدارس رسمی اجباری است. دانش‌آموزان سوری مقطع متوسطه یا مراکز موقت نیز زبان ترکی را به‌صورت اجباری و فشرده خواهند آموخت.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار